• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Messerschmitt/Besserwisser

sachsaren; sa:
Det där med 47%, är det din privata teori eller är det officiellt?
Naturligtvis flög planen, de kunde repareras med slägga och skifnyckel det var liksom meningen. De flög bra och snabbt när de flög. För Stalin å hans rövslickare var det bara frågan om att få ett visst antal plan i luften under en viss tid.

Antalet plan som karaschat, 80 3000 och att 47% av dessa berodde på ren olycka inte på att de blivit nedskjutna eller på pilotfel rapporterades till Stalin av hans son Vasilij i december 1945.

Ministern för flygindustrin, Sjachurin och flygmarschalk Novikov greps och torterades för Stalin ville även komma åt Malenkov som var den högst anvsvarige för flygindustrin.

Simon S Montefiore. Stalin, Den röde tsaren och hans hov sid. 536.
 
Håkan K; sa:
Å här ytterligare en inblick i tysk flygindustri efter kriget:

[...]

Har jag missat nån, Georg?

/Håkan

*bockar och applåderar*

@Mikael:
Enligt fredsavtalet fick Finland behålla 60 jaktplan. De skrotade alla andra typer, valde 60 stycken Me-109 och flög dem t.o.m. 1955.

From och med 1945 byggdes Me-109-kopior i Spanien och kallades för Hispano Aviacion HA 1109. Willi Messerschmitt arbetade i Spanien från 1952-1963.

Efter kriget byggde Tjeckoslovakien Me-109-kopior under beteckningen Avia C 210. I maj 1948 soldes 25 stycken till Israel för 150.000 USD/flygplan. Israelierna kämpade med dem mot egyptiska Spitfires.

Ungern och Rumänien flög 109:eek:r tills de fick ryska jetplan i mitten av 50-talet.

@Roland:
47% är en oerhört hög siffra. Det låter nästan som systematisk sabotage. Behövde Stalin ett billigt argument för att göra sig av med vissa personer, eller slarvades verkligen så mycket??
 
sachsaren; sa:
@Roland:
47% är en oerhört hög siffra. Det låter nästan som systematisk sabotage. Behövde Stalin ett billigt argument för att göra sig av med vissa personer, eller slarvades verkligen så mycket??
Alla fel byggdes in i systemet. I Moskva bestämde politbyrån - Stalin - att X antal plan skulle tillverkas inom viss tid. Om det inte hände så skickades den ansvarige från Moskva för att - inte kontrollera varför så inte skedde - utan för att se till att beslutet följdes. Om inte så såg man detta som sabotage mot folket, partiet och Stalin.

Samma beslutsordning gällde militära aktioner där Stalin visserligen lyssnade på de militära befälhavara men sedan bestämde han.

På grund av denna beslutsordning byggdes flygplan med dålig kvalitet och man flög med flygplan som borde ha stått på marken.

Det finns ingen referens till siffrorna så jag vet inte var författaren har hittat dom. Men tack vare rapporten från Vasilij var det inte nödvändigt att skapa några anklagelser som ledde fram mot Malenkov.
 
Kanske dags för en bild på en riktig Messerschmitt? Detta är tydligen en Bf-109, vad är skillnaden mot en Me-109?

abg.sized.jpg

[Ändrat av mielo 2006-04-14 kl 19:31]