• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Messerschmitt/Besserwisser

Willi

Här har vi några bilder av personen i fråga:
messerschmitt.jpg

På ett möte med luftwaffe-officerare, år 1938, till vänster.

705524.jpg

Messerschmitt gratulerar sin testpilot Fritz Wendel i april 1939.

1051b_a.jpg

Prof. Dr. Ing. Wilhelm Emil Messerschmitt år 1968, 70 år gammal.
 
sachsaren; sa:
../ Sedan, efter '33 utlystes ett modernt jaktplan för luftwaffe. Messerschmitt frissade motorn och skruvade två kanoner på 108:an, kallade det hela för 109 och fick uppdraget. Sedan bygdes över 30.000 109:eek:r och blev ganska legendariska p.g.a. sina allmänna prestationer..../
Men NI förlorade kriget ;-) Himla lång länk
[Ändrat av Rungá 2006-04-11 kl 19:39]
 
Rungá; sa:
sachsaren; sa:
../ Sedan, efter '33 utlystes ett modernt jaktplan för luftwaffe. Messerschmitt frissade motorn och skruvade två kanoner på 108:an, kallade det hela för 109 och fick uppdraget. Sedan bygdes över 30.000 109:eek:r och blev ganska legendariska p.g.a. sina allmänna prestationer..../
Men NI förlorade kriget ;-) Himla lång länk
[Ändrat av Rungá 2006-04-11 kl 19:39]
Ja. Det var bra. För oss alla.

Synd att farfars brorsa gick åt i Kursk-slaget.
Tur att morfar kom hem.

Snygg Spitfire-bild förresten. ;)
 

Trevligt historiskt inlägg. Men nu är det Liftwaffe vi slåss mot!
Och varifrån kommer detta uttryck?
[/QUOTE]

Luftwaffe är/var Tysklands flygvapen. Luft är väldigt likt lift och på den vägen är det... [/QUOTE]

Och den komponent som saknas är att i alperna så har (eller i alla fall hade) tyskar ett rykte om sig att tränga sig i liftköer och så.

Så, kaxiga tyskar i liftkön blev "liftwaffe" (det väl väl i Snowroller uttrycket myntades?).
 
sachsaren; sa:
Ja. Det var bra. För oss alla.
Synd att farfars brorsa gick åt i Kursk-slaget.
Tur att morfar kom hem.
Tur för många att många i trots allt kom hem! Håller på att läsa Simon Sebag Montefiores bok "Stalin, den röde tsaren och hans hov" och jag förstår att det inte var några goda militära strategier som satte stopp för det tyska anfallet mot Sovjet. Det var mest hänslynslöshet och visshten om att man dog för tyska kulor eller för sovjetmaktens kulor som var grunden till den sovetiska offervilligheten. Stalin trodde inte Hiteler skulle anfalla och när han gjorde det belv Stalin i princip handlingförlamad i två dagar.
Men av 80 300 sovjetisk plan som kraschade under kriget berodde 47% på tekniska fel. Det är konstigt attJakolev J1 flög över huvutaget.
 
Rungá; sa:
[...]
Men av 80 300 sovjetisk plan som kraschade under kriget berodde 47% på tekniska fel. Det är konstigt attJakolev J1 flög över huvutaget.

Jag tror faktiskt att den ryska flygtekniken var ganska bra. De lyckades utveckla mkt tungt beväpnade/pansrade slagflygplan som gjorde stora fula hål i så gott som allting och som flög även under arktiskt kalla förhållanden. Dessutom hade de några riktigt snabba jaktplan som var direkt jämförbara med Spitfire, P-51 Mustang, Me-109 eller Fw-190.

Det där med 47%, är det din privata teori eller är det officiellt?
 
Blev det aldrig några fler Messerschmittplan (civila eller militära) byggda efter kriget?

Finns det överhuvudtaget något företag med det namnet kvar idag?

Förresten, betyder namnet något? Messer betyder väl kniv och schmitt; kan det betyda smed?
 
mielo; sa:
Blev det aldrig några fler Messerschmittplan (civila eller militära) byggda efter kriget?
Inte en aning, tror inte det, men jag vet att flera (de flesta) av de tidigare tillverkarna av militärflygplan ställde om till civil produktion. Ofta under andra namn, i nya konstallationer.

mielo; sa:
Förresten, betyder namnet något? Messer betyder väl kniv och schmitt; kan det betyda smed?
Richtisch!

/Håkan
 
mielo; sa:
Blev det aldrig några fler Messerschmittplan (civila eller militära) byggda efter kriget?

Nej (eller nja, se nedan). Av samma anledning som att tex. BMW började bygga bilar istället för flygplansmotorer; de allierade förbjöd all tysk flygplanstillverkning.

mielo; sa:
Finns det överhuvudtaget något företag med det namnet kvar idag?

wikipedia.org skrev:
In 1968 Messerschmitt AG merged with Bölkow, and one year later the aviation department of Blohm + Voss was added. The company then changed their name to Messerschmitt-Bölkow-Blohm. In 1989 it was taken over by Daimler Benz Aerospace AG

EDIT: Förtydligande
[Ändrat av azog 2006-04-12 kl 21:10]
 
Å här ytterligare en inblick i tysk flygindustri efter kriget:

Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Bremen, idag en del av Airbus Deutschland GmbH. 1951 fick FW börja bygga flygplan igen, men bara segelflygplan. -55 fick man bygga Piaggio skolflygplan på licens, åt tyska flygvapnet. Efter div. sammanslagningar med andra företag så uppstod Vereinigten Flugtechnischen Werken, VFW, 1964. Man utvecklade ett bra civilt jetplan VFW 614, som tyvärr inte blev nån ekonomisk framgång (det sägs att det berodde på attmarknadsföring/försäljning gjordes i samarbete med Fokker, som hade en egen modell, VFW fick stå tillbaka). Sen gjordes ytterligare sammanslagningar (bl amed MBB i Hamburg) och Daimler gick in som ägare å som sagt, sen ppstod Airbus Deutschland.

Messerschmitt AG, Augsburg, efter kriget övertaget av Bölkow GmbH, sen sammanslagning med Hamburger Flugzeugbau GmbH till Messerschmitt-Bölkow-Blohm, MBB. Sen, se ovan. Senare blev (och är fortfarande) Augsburgfabriken en del av EADS.
idag en del av EADS.

Junkers & Co, Dessau. Hugo Junkers tvingades av nazisterna att sälja sin firma till Robert Bosch GmbH. Har inte levt vidare inom flygbranschen (förutom Lufthansa...).

Ernst Heinkel Flugzeugwerke Warnemünde, Rostock/Warnemünde. Allt som kunde användas demonterades av ryssarna 1945 och transporterades till Sovjetunionen. Heinkelfabriker fanns oxå i väst. De utvecklade efter kriget en 3 cylindrig 2-takts bilmotor för SAAB! Och trehjuliga fordon typ Messerschmitt, samt vespaliknande historier. Firman uppgick i VFW. Fabriken i Speyer bröts ur och blev Pfalz Flugzeugwerke GmbH, som numera tillverkar strukturella delar, luftkonditioneringsrör och lastsystem för flygplan.

Dornier-Werke GmbH, Manzell (vid Bodensjön) senare oxå bl a i Oberpfaffenhofen, en tid efter kriget kunde man börja bygga flygplan igen. Nu slutgiltigt(?) i konkurs. Var en tid i ägo från Daimler. Köptes ut av Fairchild (Fairchild-Dornier). Turerna till vem som äger kontruktionen till DO 328 och DO 728 är smått hissnande.

Har jag missat nån, Georg?

/Håkan