sachsaren; sa:Det är min teori om det hela.
/Georg aka Sachsaren
Trevligt historiskt inlägg. Men nu är det Liftwaffe vi slåss mot!
Och varifrån kommer detta uttryck?
sachsaren; sa:Det är min teori om det hela.
/Georg aka Sachsaren
björner; sa:sachsaren; sa:Det är min teori om det hela.
/Georg aka Sachsaren
Trevligt historiskt inlägg. Men nu är det Liftwaffe vi slåss mot!
Och varifrån kommer detta uttryck?
Men NI förlorade kriget ;-) Himla lång länksachsaren; sa:../ Sedan, efter '33 utlystes ett modernt jaktplan för luftwaffe. Messerschmitt frissade motorn och skruvade två kanoner på 108:an, kallade det hela för 109 och fick uppdraget. Sedan bygdes över 30.000 109r och blev ganska legendariska p.g.a. sina allmänna prestationer..../
Ja. Det var bra. För oss alla.Rungá; sa:Men NI förlorade kriget ;-) Himla lång länksachsaren; sa:../ Sedan, efter '33 utlystes ett modernt jaktplan för luftwaffe. Messerschmitt frissade motorn och skruvade två kanoner på 108:an, kallade det hela för 109 och fick uppdraget. Sedan bygdes över 30.000 109r och blev ganska legendariska p.g.a. sina allmänna prestationer..../
[Ändrat av Rungá 2006-04-11 kl 19:39]
Tur för många att många i trots allt kom hem! Håller på att läsa Simon Sebag Montefiores bok "Stalin, den röde tsaren och hans hov" och jag förstår att det inte var några goda militära strategier som satte stopp för det tyska anfallet mot Sovjet. Det var mest hänslynslöshet och visshten om att man dog för tyska kulor eller för sovjetmaktens kulor som var grunden till den sovetiska offervilligheten. Stalin trodde inte Hiteler skulle anfalla och när han gjorde det belv Stalin i princip handlingförlamad i två dagar.sachsaren; sa:Ja. Det var bra. För oss alla.
Synd att farfars brorsa gick åt i Kursk-slaget.
Tur att morfar kom hem.
Rungá; sa:[...]
Men av 80 300 sovjetisk plan som kraschade under kriget berodde 47% på tekniska fel. Det är konstigt attJakolev J1 flög över huvutaget.
Inte en aning, tror inte det, men jag vet att flera (de flesta) av de tidigare tillverkarna av militärflygplan ställde om till civil produktion. Ofta under andra namn, i nya konstallationer.mielo; sa:Blev det aldrig några fler Messerschmittplan (civila eller militära) byggda efter kriget?
Richtisch!mielo; sa:Förresten, betyder namnet något? Messer betyder väl kniv och schmitt; kan det betyda smed?
mielo; sa:Blev det aldrig några fler Messerschmittplan (civila eller militära) byggda efter kriget?
mielo; sa:Finns det överhuvudtaget något företag med det namnet kvar idag?
wikipedia.org skrev:
In 1968 Messerschmitt AG merged with Bölkow, and one year later the aviation department of Blohm + Voss was added. The company then changed their name to Messerschmitt-Bölkow-Blohm. In 1989 it was taken over by Daimler Benz Aerospace AG