• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Messerschmitt/Besserwisser

Varför säger vi ofta "Messerschmitt" istället för "Besserwisser"? Var den tyske flygplanskonstruktören Willy Messerschmitt en riktig besserwisser?

Kanske kan Sachsaren kasta lite ljus över detta mysterium i det svenska språket?
 
Är det inte poängen av en gammal "rolig" historia där någon beklagar sig över att den andre alltid ska rätta den förste, varvid han avslutningsvis säger att den andre är en riktig Messerscmidt. -Besserwisser menar du väl? replikerar då den andre.



(Det var naturligvis inte min mening att tillrättavisa, eller försöka framhäva mig...)
 
Fatum är att tyskarna fattar öht inte nåt när man påstår att nån är en riktig Messerschmitter. Besserwisser tycks inte heller vara sååå värdeladdat som i Sverige. Här, i det tyska riket, kallar man Messerschmittrar för Klugscheißer, inte heller en så tokig benämning!

/Håkan
 
Var det inte i ett av de där klasskiska sketechprogrmmen för ca 25 år sedan. Jag har för mig att skådisen hete Engström. Besserwisser används i tyskan men är inte lika nedlåtande som en Klugscheisser.

En Messerschmitt är för tyskarna en trehjulig täckt motorcyckel. För oss Bigglesläsare är naturligtvis Messerschmitten något helt annat och mycket större.
 
BMW Isetta och Messerschmitt har kultstatus

När jag var ett litet barn var Messerschmitt för mig liktydigt med en 3-hjulig MC-bil. Fanns nog med i en av Lasse Åbergs ”Stig Helmer” filmer. Sedan jag var i mopedåldern vet jag att det finns fler tillverkare än Messerschmitt. BMW Isetta ser för ett otränat öga nästan lika dan ut som en Messerschmitt, men BMW Isetta har 2 bakhjul men med rätt litet avstånd mellan bakhjulen.

Per
 
Jag har för mig att de där små MC-bilarna egentligen togs fram för tyska krigsinvalider men om det stämmer vet jag inte. Själv tänker jag nog mest på jaktplan som ME-109 när jag hör ordet Messerschmitt.

Tillägg: Efter lite googlande verkar det som om jag delvis hade rätt angående krigsinvalider: http://www.3wheelers.com/messer.html
[Ändrat av mielo 2006-04-10 kl 09:55]
 
I en sån här tråd känns det som om urspårningar är rätt OK:

Fanns inte både Isettan och Messerschmitten i både trehjuligt och fyrhjuligt utförande?

Hittade en Isetta-bild via Google som visade en Isetta med baksäte och bakdörr (och fyra hjul). Sen vill jag minnas att det fanns Messerschmitt Tiger som hade större motor och 4 hjul till skillnad från vanligaste modellen.
 
mielo; sa:
Varför säger vi ofta "Messerschmitt" istället för "Besserwisser"? Var den tyske flygplanskonstruktören Willy Messerschmitt en riktig besserwisser?

Kanske kan Sachsaren kasta lite ljus över detta mysterium i det svenska språket?

Hej Mikael och alla andra!
Nej, Willy Messerschmitt var en riktig teknik-nörd, opolitisk, kanske t.o.m. naiv. Han konstruerade ME-108:an i början av 30-talet, ett rese- resp. sportflygplan, givetvis obeväpnat. 108:an var mycket modern och framgångsrik och vann många internationella priser på sin tid. Det var före nazitiden.
Sedan, efter '33 utlystes ett modernt jaktplan för luftwaffe. Messerschmitt frissade motorn och skruvade två kanoner på 108:an, kallade det hela för 109 och fick uppdraget. Sedan bygdes över 30.000 109:eek:r och blev ganska legendariska p.g.a. sina allmänna prestationer.
262:an, världens första jetjaktplan, är ytterliggare ett kapitel. Ytterst framgångsrikt, om man anser vapen som framgång.
Namnet Messerschmitt blev alltså världskänt och associerades med tyskarna och kriget och tysk vapenteknik och tyskt beteende i allmänhet. Dessutom låter Messerschmitt riktigt klicheemässigt tyskt, nästan som påhittat. Har att göra med s-ljuden och det hårda slut-t:et.
Tyskarna i allmänhet anses vara högljudda och besserwisseriska, åtminstone i Sverige. Begrepet messerschmitt avser alltså en tillspetsad besserwisser. En sådan riktigt aggressivt påträngande besserwisser-jävel är en messerschmitt.

Det är min teori om det hela.

/Georg aka Sachsaren
[Ändrat av sachsaren 2006-04-10 kl 19:38]
 
Tack för alla svar!

Georg, förekommer det att man använder ordet messerschmitt istället för besserwisser även i Tyskland?

Tillägg: Nu såg jag att Håkan K redan har tagit upp detta, man använder alltså inte ordet messerschmitt i detta sammanhang i Tyskland.
[Ändrat av mielo 2006-04-11 kl 09:34]