Vad är syftet med regnkläder?
Hejsan,
Ännu en diskussion här på utsidan där många storslagna teorier och observationer ventileras friskt
Först skulle jag bara vilja gör ett litet tillägg till ventilation/diffusion/regntäthets-debatten. Glöm inte att de värden som anges på ett diffusionsplagg, oavsett vilket material, bara gäller en helt ny jacka/byxa. Om man som jag, både av miljömässiga och ekonomiska skäl, gärna vill använda mina "expeditionsplagg" länge så bör man ju ställa sig frågan hur mycket regnplagget försämras med tiden? För att de försämras ganska snabbt är i alla fall min erfarenhet!
Men nu till det som jag personligen anser vara den centrala frågan och det är lite tillspetsat vad är syftet med regnplagg? Vad ska hållas torrt? När är det viktigt? Och så vidare.....
Låt mig börja med ett enkelt exempel. Om man genomför en expedition mitt i Kongos djungler, tar man med sig regnjackan då? Nej knappats, i 30-40 gradig värme är det helt omöjligt att knata omkring i ett heltäckande regnställ utan att drabbas av värmeslag!
För mig personligen blir regnställ först möjligt att använda då det är kallare än +20 i runda slängar. Dvs klassiskt svensk sommarväder. Men saken är den att så länge som det är varmare än typ +10 är det enda jag har på mig under regnstället ett par tunna kortkalsonger och en supertunn T-shirt (i ylle eller siden). Så på en sommarvandring är det ju väldigt lite som hålls torrt under regnplaggen!
Desto viktigare blir det på sen höst när temperaturen droppar ner mot 0:an och man vandrar i snöglopp och hård vind. I det läget brukar jag till och med både kunna ha en långärmad underställströja och kanske tom långkalsonger på mig. Men det är ju fortfarande inte så många gram typ som ska hållas torrt!
Så för de som orkat hänga med ända fram till nu....här kommer min lilla poäng med resonemanget. Det enligt mig viktigaste egenskapen med ett regnplagg är att regnplagget i sig själv håller sig torrt!!! Dels pga att det suger friskt att behöva ta på sig en dyngsur regnjacka/byxa då man ska ut ur tältet nästa morgon. Men framför allt då merparten av det tyg som i alla fall jag har på mig vid vandring i regn är själva regnstället! Eller för att överdriva lite....vad är det för mening med att hålla 50 gram underställ "torrt" (lika med mindre blött....) om 500 gram regnjacka suger åt sig vatten som en disktrasa?
Nu är det helt sant att ett HELT nytt diffusionsregnställ definitivt uppfyller detta krav. Men efter en 20-30 vandringsdagar med ryggsäck har merparten av den kanonfina fabriksimpregneringen försvunnit....(är det dessutom flourkarboner, som är det vanligaste, har man dessutom bidragit till att sprida ett mycket giftigt ämne rakt ut i naturen!!). Men sen då? Ska man byta regnställ varje år om man som jag normal sett är ute 20-30 dagar varje år? Det vore enligt mig rent vansinne!
Min åsikt är helt enkelt att diffusionplaggens absolut största nackdel, oavsett om det är jacka, byxa eller skor, är att det vattentäta membranet är så klent att det måste skyddas med ett yttertyg som INTE är det minsta vattentätt. Det är ju fullständigt självklart att i ett ideal regnplagg (oavsett om det "andas" eller inte) så ska det vattentäta "lagret" sitta längst ut och hålla ALLT tyg under det så torrt som det nu går!
Nu kanske det verkar som jag bara använder mig av gallonställ ute i fält, men så är faktiskt inte fallet. Jag har i och för sig sytt mig ett par egna regnbyxor i tältbottenvävsmaterial, men regnjackan är än så länge i diffusionsmaterial. Anledningen är helt enkel alla de andra mycket trevliga funktionaliteterna som man får på köpet, som blixtlås under armarna, funktionell huva, låg vikt, bra ärmförslutningar, lätt att röra sig i och så vidare. Jag har helt enkelt aldrig sett någon riktigt bra regnjacka som inte är sydd i diffusionsmaterial....så jag tar gärna emot tips på den punkten!!!
/ Stefan