Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan?

Jag tror att de flesta med spänning väntar på fortsättningen av predikan... Lär oss mer! :)

Halaj!

Tjaa, en sak som har slagit mig är att ingen utsidanmedlem någonsin har haft ett tält som läcker.
Det verkar som ett tält helt enkelt inte_kan_läcka. Kondens heter det istället.
Jag undrar: tror de på det själv, eller är det en semantisk glidning?
Tältet läcker? Nääe, det är kondens.

Lite mer, men bara lite mer on topic: många av de som klagar på Gore-tex säger:
”fy f-n vilket skit! Det andas ju inte alls så som reklamen säger! Nu går jag minsann tillbaka till gammalt, hederligt galon!”

Så problemet: tyget andas dåligt.
Så lösningen: gå till något som inte andas alls.

Själv får jag inte ihop logiken. Någon annan kanske kan.

//T

Så problemet: tyget andas dåligt.
Så lösningen: gå till något som inte andas alls.

Själv får jag inte ihop logiken. Någon annan kanske kan.

//T

Snarare:
Problemet: Tyget andas dåligt
Slutsatsen: Gå tillbaka till något som är nästan lika dåligt och kostar en tredjedel.

Jämför med att du köper "det kondensfria tältet" för tre gånger priset för gamla tält, bara för att upptäcka att kondensen bara minskar så lite att det inte har någon praktisk betydelse.

Det där andra om att ventilation och diffusion är päron och äpplen köper jag.
Men det ska ändå bli fruktsallad av alltihop och slutresultatet borde styra hur mycket äpplen och päron det ska ingå i receptet.

Precis. Membranets diffunderande egenskaper kan inte ersätta bra ventilation, men med tajta plagg försöker man göra det.

Tjaa, en sak som har slagit mig är att ingen utsidanmedlem någonsin har haft ett tält som läcker.

Jodå, jag har haft tält som läckt. Både genom (otätade) sömmar och genom gammal duk.

Men man ser stor skillnad på läckage och kondens. Framförallt mängden vatten, men även var och hur det droppar.

Vad är syftet med regnkläder?

Hejsan,

Ännu en diskussion här på utsidan där många storslagna teorier och observationer ventileras friskt :)

Först skulle jag bara vilja gör ett litet tillägg till ventilation/diffusion/regntäthets-debatten. Glöm inte att de värden som anges på ett diffusionsplagg, oavsett vilket material, bara gäller en helt ny jacka/byxa. Om man som jag, både av miljömässiga och ekonomiska skäl, gärna vill använda mina "expeditionsplagg" länge så bör man ju ställa sig frågan hur mycket regnplagget försämras med tiden? För att de försämras ganska snabbt är i alla fall min erfarenhet!

Men nu till det som jag personligen anser vara den centrala frågan och det är lite tillspetsat vad är syftet med regnplagg? Vad ska hållas torrt? När är det viktigt? Och så vidare.....

Låt mig börja med ett enkelt exempel. Om man genomför en expedition mitt i Kongos djungler, tar man med sig regnjackan då? Nej knappats, i 30-40 gradig värme är det helt omöjligt att knata omkring i ett heltäckande regnställ utan att drabbas av värmeslag!

För mig personligen blir regnställ först möjligt att använda då det är kallare än +20 i runda slängar. Dvs klassiskt svensk sommarväder. Men saken är den att så länge som det är varmare än typ +10 är det enda jag har på mig under regnstället ett par tunna kortkalsonger och en supertunn T-shirt (i ylle eller siden). Så på en sommarvandring är det ju väldigt lite som hålls torrt under regnplaggen!

Desto viktigare blir det på sen höst när temperaturen droppar ner mot 0:an och man vandrar i snöglopp och hård vind. I det läget brukar jag till och med både kunna ha en långärmad underställströja och kanske tom långkalsonger på mig. Men det är ju fortfarande inte så många gram typ som ska hållas torrt!

Så för de som orkat hänga med ända fram till nu....här kommer min lilla poäng med resonemanget. Det enligt mig viktigaste egenskapen med ett regnplagg är att regnplagget i sig själv håller sig torrt!!! Dels pga att det suger friskt att behöva ta på sig en dyngsur regnjacka/byxa då man ska ut ur tältet nästa morgon. Men framför allt då merparten av det tyg som i alla fall jag har på mig vid vandring i regn är själva regnstället! Eller för att överdriva lite....vad är det för mening med att hålla 50 gram underställ "torrt" (lika med mindre blött....) om 500 gram regnjacka suger åt sig vatten som en disktrasa?

Nu är det helt sant att ett HELT nytt diffusionsregnställ definitivt uppfyller detta krav. Men efter en 20-30 vandringsdagar med ryggsäck har merparten av den kanonfina fabriksimpregneringen försvunnit....(är det dessutom flourkarboner, som är det vanligaste, har man dessutom bidragit till att sprida ett mycket giftigt ämne rakt ut i naturen!!). Men sen då? Ska man byta regnställ varje år om man som jag normal sett är ute 20-30 dagar varje år? Det vore enligt mig rent vansinne!

Min åsikt är helt enkelt att diffusionplaggens absolut största nackdel, oavsett om det är jacka, byxa eller skor, är att det vattentäta membranet är så klent att det måste skyddas med ett yttertyg som INTE är det minsta vattentätt. Det är ju fullständigt självklart att i ett ideal regnplagg (oavsett om det "andas" eller inte) så ska det vattentäta "lagret" sitta längst ut och hålla ALLT tyg under det så torrt som det nu går!

Nu kanske det verkar som jag bara använder mig av gallonställ ute i fält, men så är faktiskt inte fallet. Jag har i och för sig sytt mig ett par egna regnbyxor i tältbottenvävsmaterial, men regnjackan är än så länge i diffusionsmaterial. Anledningen är helt enkel alla de andra mycket trevliga funktionaliteterna som man får på köpet, som blixtlås under armarna, funktionell huva, låg vikt, bra ärmförslutningar, lätt att röra sig i och så vidare. Jag har helt enkelt aldrig sett någon riktigt bra regnjacka som inte är sydd i diffusionsmaterial....så jag tar gärna emot tips på den punkten!!!

/ Stefan

Jag tror att de flesta med spänning väntar på fortsättningen av predikan... Lär oss mer! :)
Mitt inlägg ska tolkas med viss ironi, det är mitt misstag att anta att det går fram.

Vill visst inte predika men TS har en poäng. Det finns saker som är "sanningar" på Utsidan, precis som på andra forum.

Dessa sanningar kommer fram i trådar oavsett den ursprunliga frågan/påståendet.

//Per

Snarare:
Problemet: Tyget andas dåligt
Slutsatsen: Gå tillbaka till något som är nästan lika dåligt och kostar en tredjedel.

Det där ligger väldigt nära det jag kommit fram till också. Nu har jag inte haft *-tex-jackor i den allra högsta prisklassen, men har ändå inte känt att min upplevelse av prestanda motsvarar priset.

Min sista längre vandring hade jag med mig en tunn och lätt vindjacka och en tunn och lätt regnjacka. Ungefär samma vikt och billigare tillsammans jmf med en billig *tex-jacka. Jag tyckte att det fungerade fantastiskt bra och kommer inte att gå tillbaka till endast membran-jacka vid sommarvandring med ryggsäck.

Däremot finns det massor av andra aktiviteter där en jacka som klarar "allt" är det bästa alternativet för mig så en bra goretex-jacka ingår absolut i min friluftsgarderob.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Mitt inlägg ska tolkas med viss ironi, det är mitt misstag att anta att det går fram.

Vill visst inte predika men TS har en poäng. Det finns saker som är "sanningar" på Utsidan, precis som på andra forum.

Dessa sanningar kommer fram i trådar oavsett den ursprunliga frågan/påståendet.

//Per

Varje forum har sin egen dialket av Godwins lag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

/Patrik, som ändå tycker utsidans trådar oftast håller sig hyfsat till ämnet

(...) en tunn och lätt vindjacka och en tunn och lätt regnjacka. Ungefär samma vikt och billigare tillsammans jmf med en billig *tex-jacka. Jag tyckte att det fungerade fantastiskt bra och kommer inte att gå tillbaka till endast membran-jacka vid sommarvandring med ryggsäck. (...)
Vi verkar vara rätt många, som kommit fram till just detta som det optimala sättet. I mitt fall är "vindjackan" en vanlig, mycket tunn, gammal skjorta i polybomull. Regnjackan använder jag bara när det verkligen regnar, alt. blåser så mycket, att skjortan inte räcker som vindskydd och ventilation inte är något problem.

Regnjackan är dock inte av galon ;). Jag har inga problem med att bejaka det faktum, att de moderna "andas"-materialen är vida mindre "svettiga" och därmed skönare än de gamla heltäta. De är bara inte mycket mindre svettiga, att jag skulle vilja gå i dem, när jag inte absolut måste.

Med detta "system" behöver inte jackan "göra allt", utan man kan välja en dedikerad regnjacka - tunn, lätt och detaljfattig. På det sättet minimeras också problemet som undvall pekar på - att plagget samlar mer och mer vatten, som inte hinner torka över natten.

Min nuvarande regnjacka är sydd av Pertex Shield+, som använder sig av PU-film som vattentätt/ånggenomsläppligt skikt. Förhoppningsvis något mindre miljövidrigt, än plagg med ePTFE (expanderad Polytetrafluoroetylen = teflon) - dvs goretex och eVent.
Men också lättare, och med mycket rimligare relation mellan pris och prestanda. 210 g tung, yttertyg som inte suger något vatten, 20,000 mm VP och 25,000g/m²/25tim ångtransport räcker mer än väl för mina syften.

Med detta "system" behöver inte jackan "göra allt"

oftast föröker vissa jackor vara bra på allt vilket resulterar att det blir en kompromiss. ta sarek jackan från FJ som exempel. den väger närmare 900 gram, är inte vattentät. för samma vikt kan jag ha tre jackor, en tunn dun jacka som värmer, en tunn vindjacka som stoppar vinden samt en regnjacka. jag kan kombinera dessa på olika sätt också vilket ökar användningen.

angående svett: som jag skrev tidigare, svettig blir man, det är mer en fråga hur snabbt plagget torkar när man stannar upp. desto snabbare desto bättre för att minska nedkylningen.

innan ngn får för sig att jag inte gillar sarek jackan, jag har den själv. plus de tre andra plagg som jag beskrev. jag gillar jackan men jag blir tveksam till dess roll på fjället. kanske passar den bättre vintertid.

Min nuvarande regnjacka är sydd av Pertex Shield+, som använder sig av PU-film som vattentätt/ånggenomsläppligt skikt. Förhoppningsvis något mindre miljövidrigt, än plagg med ePTFE (expanderad Polytetrafluoroetylen = teflon) - dvs goretex och eVent.
Men också lättare, och med mycket rimligare relation mellan pris och prestanda. 210 g tung, yttertyg som inte suger något vatten, 20,000 mm VP och 25,000g/m²/25tim ångtransport räcker mer än väl för mina syften.

Har också Pertex i min Montane Minimus (eller vad den nu heter...), förutom dragkedjan till fickan (som jag tejpade igen med spinnakertejp), läcker den inte IN. Jag tycker den är bekvämare med en lite tjockare fleecetröja under. Kunde ha köpt en större storlek alltså. Utan annat än kortärmad tröja "kletar" den gärna fast på armarna och blir blöt på insidan. Inte komfortabelt.

mvh thomas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg