Med turistbuss genom Sarek

tjonsson; sa:
Vår relativt stora andel välutbildade arbetskraft har en så pass hög produktivitet att vi inte behöver förlita oss på icke-produktiva sektorer som fjällturism för bibehållandet av vår levnadsstandard. Ingen anledning till oro här.

Kanske inte i går eller idag. Men i morgon.
Det är just vår bild av "vår välutbildade arbetskrafts produktivitet" som jag anser vara inskränkt eftersom marknaden är global. Även för tjänster.
När det är billigare att t.ex. anlita produktivare OCH billigare programmerare eller konstruktörer från Indien/Tjeckien/Kina/Långtbortistan kommer naturligtvis inget sunt företag att ha sin utveckling i sverige. Och det gäller nog fler branscher än just teknikexemplet.

Turismen (och jag pratar inte bara om fjällturismen, utan all naturturism) blir lönsam om vi tvingas göra den lönsam, och jag tror att det kommer att bli så.
Men det är såklart en lekmannagissning, och jag skulle gärna se att jag har fel :)
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
tjonsson; sa:
Vår relativt stora andel välutbildade arbetskraft har en så pass hög produktivitet att vi inte behöver förlita oss på icke-produktiva sektorer som fjällturism för bibehållandet av vår levnadsstandard. Ingen anledning till oro här.

Kanske inte i går eller idag. Men i morgon.
Det är just vår bild av "vår välutbildade arbetskrafts produktivitet" som jag anser vara inskränkt eftersom marknaden är global. Även för tjänster.
När det är billigare att t.ex. anlita produktivare OCH billigare programmerare eller konstruktörer från Indien/Tjeckien/Kina/Långtbortistan kommer naturligtvis inget sunt företag att ha sin utveckling i sverige. Och det gäller nog fler branscher än just teknikexemplet.

Turismen (och jag pratar inte bara om fjällturismen, utan all naturturism) blir lönsam om vi tvingas göra den lönsam, och jag tror att det kommer att bli så.
Men det är såklart en lekmannagissning, och jag skulle gärna se att jag har fel :)

Nja personligen är jag nog böjd att hålla med dig om att turismen kommer att bli viktigare för arbetstillfällena i framtiden. I alla fall i de delar av landet där arbetslösheten idag är hög. Det är på gott och ont men länder med hög andel turism räknas väl inte direkt till de länder som samtidigt har en hög allmän levnadsstandard. Därmed inte sagt att inte vi kan försöka få igång turism som ger högt mervärde (högre inkomster) och där är upplevelseturism troligtvis en av vägarna att gå. Frågan är bara vilken upplevelse turister är beredd att betala extra för. En natt på Kalix Camping lär knappast räcka medans en totalvecka i Sarek självklart skulle kunna säljas till ett mycket högre pris. Ett skolexempel tycker i alla fall jag att ishotellet i Jukkasjärvi är. Belastar inte naturen i onödan och lockar ändå turister från långtbortistan.
 
Nordesjö; sa:
Kanske inte i går eller idag. Men i morgon.
Det är just vår bild av "vår välutbildade arbetskrafts produktivitet" som jag anser vara inskränkt eftersom marknaden är global. Även för tjänster.

När det gäller strukturomvandlingar generellt är det mycket svårt att sia om vad framtiden bär i sitt sköte. Dock kan sägas att de kriser som drabbat Sverige, allt från textilindustrikris på 60-talet till 70-talets varvskris, där låglöneländer konkurrerat ut svenska näringar, bibringat den svenska ekonomin tillfälliga förluster i BNP, men nya branscher parat med gamla trotjänare (relaterade till våra naturtillgångar) har i alla fall åter fört ekonomin på fötter. Vad som också kan sägas om detta är att det inte rör sig om att vi gått tillbaka till lågproduktiv produktion (vilket då skulle inneburit reallönesänkningar och därmed sänkt levnadsstandard) utan att utvecklingen av svenskt näringsliv skett inom högproduktiva sektorer. Med denna bild från backspegeln är det rimligt att tänka sig att detta kommer att bli fallet även i framtiden.


avslutad210712; sa:
Nja ... turismen kommer att bli viktigare för arbetstillfällena i framtiden. I alla fall i de delar av landet där arbetslösheten idag är hög.

Det är även min gissning. Turismen spelar (och kommer att spela) en liten roll för vår gemensamma samhällsekonomi, däremot kan den vara en nyckelnäring (se inlägg ovan) för vissa regioner.

Det är på gott och ont men länder med hög andel turism räknas väl inte direkt till de länder som samtidigt har en hög allmän levnadsstandard.

Precis. Turism är ett klassiskt exempel på en lågproduktiv näring, vilket resulterar i låga reallöner.


[Ändrat av tjonsson 2005-09-02 kl 14:18]
 
chralm; sa:
detat visar bara hur verkligheten fungerar.

Först har vi en rapport som utreder A. Sen kommer en person och med hjälp av rapporten, som han litar på att ingen annan läser, hävdar B. Att han inte har stöd för sitt uttalande bekymmrar honom inte.

Bederoff har använt en rapport på ett skumt sätt och använt den som ett slagträ för sina syften.

mvh Christian

Med reservation om att mina slutsatser om Bederoff bygger på uppgifter från folk i den här tråden, så de kan ju vara felaktiga.


Precis vad jag tänkte påpeka, men du hann före.

Hans ömkande om grupper som "utestängs" är givetvis hyckleri - det handlar uteslutande om pengar.


En annan sak är att han på den punkten tänker fel, se mitt tidigare resonemang. En alternativ förklaring är
förstås den missunnsamhet som jag stött på
i andra sammanhang, t ex i en tråd på norska Fjellforum
(om det nu inte var en ren trolltråd - den begravdes
iaf omsider av administratörerna).



De ekomomiska möjligheterna
finns endast i anläggningsturism i fjällets tamare
utkanter, och det är där som publiken nu sviker,
enligt rapporten.
 
Nu är vissa ute och snurrar ordentligt. Turismen är på intet sätt en lågproduktiv sektor, det är en tjänstesektor som inte kan effektiveseras på samma sätt som tillverkningsindustri. Vidare så påstås det i den här tråden att det främst är fattiga länder som sysslar med turism, vilket är sanning med modfikation. Diplomatiskt uttryckt. Tyvärr så släpper World Tourist Organization inte speciellt mycket statistik gratis men denna artikeln ger ändå en hint om hur det ligger till: http://www.ired.com/news/mkt/euro-tour.htm

Henrik
 
Henriko; sa:
Nu är vissa ute och snurrar ordentligt. Turismen är på intet sätt en lågproduktiv sektor, det är en tjänstesektor som inte kan effektiveseras på samma sätt som tillverkningsindustri.

Alltså: lågproduktiv, en guide per tio turister. Tjänsteexport (som blir fallet då utlandet imorterar turisttjänster genom att besöka vårt land) är ingenting vi kan bygga framtida välfärd på, som föreslagits här. Det kan utgöra försörjning och inkomst för mindre grupper, men vi kan inte bygga en modern tillväxtekonomi på att tyskar kommer och tittar på älgar.
 
tjonsson; sa:
Henriko; sa:
Nu är vissa ute och snurrar ordentligt. Turismen är på intet sätt en lågproduktiv sektor, det är en tjänstesektor som inte kan effektiveseras på samma sätt som tillverkningsindustri.

Alltså: lågproduktiv, en guide per tio turister. Tjänsteexport (som blir fallet då utlandet imorterar turisttjänster genom att besöka vårt land) är ingenting vi kan bygga framtida välfärd på, som föreslagits här. Det kan utgöra försörjning och inkomst för mindre grupper, men vi kan inte bygga en modern tillväxtekonomi på att tyskar kommer och tittar på älgar.

Hmmm....Jag undrar om något land bygger sin tillväxtekonomi på turism,älgar eller inte älgar?

Jag tror att vissa har tappat proportionerna här,finns det nåt land som litar på sin försörjning på enbart en produkt överhuvudtaget?

Jag tror att det mest handlar om att en massa pappersskyfflare märker att det börjar blåsa lite snålt nu,kanske dags att skita ner naglarna litegrann.


peter
 
ping; sa:
Jag tror att vissa har tappat proportionerna här,finns det nåt land som litar på sin försörjning på enbart en produkt överhuvudtaget?


Jag tror att det mest handlar om att en massa pappersskyfflare märker att det börjar blåsa lite snålt nu,kanske dags att skita ner naglarna litegrann.


peter

Ok, vad jag försökt säga i några inlägg ovan är att det är fåfängt att peka ut turismen som en framtidsbransch. Därmed inte sagt att det kan utgöra en viktig försörjning för vissa regioner.

Detta leder mig till den slutsatsen att det inte är värt att offra naturvärden för framtida ekonomiska vinster, av den enkla anledningen att dessa vinster inte är så stora som många tycks tro.
 
tjonsson; sa:
men vi kan inte bygga en modern tillväxtekonomi på att tyskar kommer och tittar på älgar.

Genau! Schnart schka wir odla wåra eigna Elchar hier nere im Tüskland. Sedan behöwer wi inte länger kommen till Schwerige für att schkåda era Elchar.

Eller än bättre om spanjorerna odlar Elchar på Mallis, då kan vi få hinkvis med billig sangria i oss OCH samtidigt titta på Elchar. Vilket lyxliv det skulle vara...

(F'låt, kunde inte låta bli, haft en tuff dag. Dagarna kan vara riktigt tuffa här i Tüskland.:)Utan elchar och sangria.
Allvarlig diskussion, ska dra mig tillbaka nu. Säg till när ni behöver lite mer OT-snack. ;))

/Georg
 
tjonsson; sa:
ping; sa:
Jag tror att vissa har tappat proportionerna här,finns det nåt land som litar på sin försörjning på enbart en produkt överhuvudtaget?


Jag tror att det mest handlar om att en massa pappersskyfflare märker att det börjar blåsa lite snålt nu,kanske dags att skita ner naglarna litegrann.


peter

Ok, vad jag försökt säga i några inlägg ovan är att det är fåfängt att peka ut turismen som en framtidsbransch. Därmed inte sagt att det kan utgöra en viktig försörjning för vissa regioner.

Detta leder mig till den slutsatsen att det inte är värt att offra naturvärden för framtida ekonomiska vinster, av den enkla anledningen att dessa vinster inte är så stora som många tycks tro.

Vi behöver inte offra något,vi har det som krävs.Jag tror inte att den är så lågproduktiv som du tycks tro:

http://www.tourist.se/download/20051026085407Pressmeddelande051026Analysbesoksmal.pdf


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar