Med turistbuss genom Sarek

Personligen tror jag att naturturismen är landets mest outnyttjade guldgruva, som vi kommer att tvingas börja utvinna om vi ska ha kvar vår höga levnadsstandard.

Tillverkningsindustrin är i princip död i Sverige, och tjänstemannajobben har redan börjat utlokaliseras till ställen där folk är (minst) lika kunniga men kräver mindre lön.

Svensk vildmark är vi däremot helt ensamma om på marknaden, och jag tror inte att den vanliga svensken fattar vilket värde vi sitter på. Vi fattar inte hur exotiskt vårt land är, eftersom vi inskränkt tror att det är världens mittpunkt och det vanligaste som finns.

Jag tror att vi kommer att "tvingas" utöka turismen i landet, och därför är det lika bra att vi börjar fundera på hur det ska ske utan att vi förstör just det som är guldet.
 
Tråden tar sig.

Ett bra sätt att skapa hype är att börja ta rejält betalt och att vara annorlunda.

Ishotellet kan vara ett exempel.

Renraid älgridning exklusiv mat i miljö typ Saltoluokta fjällstation.

Sedan får vi väl sälja exklusiva smycken och klockor till turisterna.

I Schweitz får man betala dyrt för att övernatta primitivt i hölada.

Världens förmodligen bästa långfärdsskridskoåkning drar redan weekendåkare från Nederländerna.

Thure
 
Nordesjö; sa:
Personligen tror jag att naturturismen är landets mest outnyttjade guldgruva, som vi kommer att tvingas börja utvinna om vi ska ha kvar vår höga levnadsstandard.

Tillverkningsindustrin är i princip död i Sverige, och tjänstemannajobben har redan börjat utlokaliseras till ställen där folk är (minst) lika kunniga men kräver mindre lön.

Svensk vildmark är vi däremot helt ensamma om på marknaden, och jag tror inte att den vanliga svensken fattar vilket värde vi sitter på. Vi fattar inte hur exotiskt vårt land är, eftersom vi inskränkt tror att det är världens mittpunkt och det vanligaste som finns.

Jag tror att vi kommer att "tvingas" utöka turismen i landet, och därför är det lika bra att vi börjar fundera på hur det ska ske utan att vi förstör just det som är guldet.

Vår relativt stora andel välutbildade arbetskraft har en så pass hög produktivitet att vi inte behöver förlita oss på icke-produktiva sektorer som fjällturism för bibehållandet av vår levnadsstandard. Ingen anledning till oro här.

Däremot är tillväxten i vårt land ojämt fördelad och för vissa regioner är turismen en nyckelnäring.
 
Nu har jag läst rapporten och det kan väl konstateras att
den är helt inriktad på "anläggningsturism";
namn som Abisko, Riksgränsen, Åre, Björkliden
står som spön i backen. HÄR finns knappt
ett enda ord om de stora nationalparkerna.
Idre hålls fram som livskraftigt
föredöme.
 
Nu har jag också läst rapporten. Jag har dock inte läst DN:s artikel. Vill dock gärna påminna om att i rapporten finns ordet Sarek inte med, ej heller Padjelanta.

Vidare så benämns områdena i norr som Kirunafjällen, Del av Dorotea/Wilhelmina/Storuman. Dvs området som här diskuteras är inte ens undersökt. (och ingår inte helelr i uppdraget)

Om man undersökte Sarek. Med de metoder rapporten använder skulle utvecklingen vara stabil. Lika många övernattningar varje år. Dvs 0. (detta då det saknas både hotell och campingplatser:) )

Vidare finner jag det kul att författarna nästan ser det som ett problem att de som åker Snowboard ofta bor billigare än de som åker utförsskidor (det där med två skidor).

Så de slutsatser som det hänvisas till i början av tråden får DN:s artikelförfattare nog anses ansvarig för.
 

avslutad210712

Gäst
chralm; sa:
Så de slutsatser som det hänvisas till i början av tråden får DN:s artikelförfattare nog anses ansvarig för.

Så går det när man (läs jag) bara lyssnar på vad som sägs/skrivs och inte läser rapporten själv. Däremot var det inte bara DN som i så fall kom med uppgifterna för jag har för mig att jag läste ungefär samma sak i någon (eller båda) av lokaltidningarna och hörde även samma saker nämnas på TV och då åtminstone i lokalprogrammen.

Fast jouralisterna kanske hade läst DN och bara vidarebefodrade vad de hade läst. Eller så kanske rapporten och vad som förmedlades från den inte stämde överens. Sånt har väl hänt någon gång förut.

Citat från NSD's hemsida

Mer spänning
Dennis Bederoff, t f direktör vid Turistdelegationen:
- Vi måste ha fler spännande aktiviteter om vi ska attrahera besökare i konkurrens med alla andra attraktiva platser, säger han.
Det är möjligt även för den som inte är purung att åka på safari i Afrika, men samma möjligheter finns inte att besöka Sveriges kanske vackraste naturområden - Sarek och Padjelanta.
- Då är förutsättningarna att man drar på sig en ryggsäck på 25 kilo och lever på frystorkat i 14 dagar. Vi pratar om hög tillgänglighet, men vi stänger ute många som kanske skulle vilja komma till dessa områdena, säger han. (TT)

Slut citat
[Ändrat av avslutad210712 2005-09-02 kl 09:40]
 
chralm; sa:
Så de slutsatser som det hänvisas till i början av tråden får DN:s artikelförfattare nog anses ansvarig för.

Jag uppfattar det dock inte som mindre oroande att rapporten inte innehåller några referenser till Sarek eller Padjelanta; uttalandet av turistsnubben var de facto det som till slut hamnade i tryck i DN och otaliga mindre landsortstidningar.
 
detat visar bara hur verkligheten fungerar.

Först har vi en rapport som utreder A. Sen kommer en person och med hjälp av rapporten, som han litar på att ingen annan läser, hävdar B. Att han inte har stöd för sitt uttalande bekymmrar honom inte.

Bederoff har använt en rapport på ett skumt sätt och använt den som ett slagträ för sina syften.

mvh Christian

Med reservation om att mina slutsatser om Bederoff bygger på uppgifter från folk i den här tråden, så de kan ju vara felaktiga.
 
chralm; sa:
Bederoff har använt en rapport på ett skumt sätt och använt den som ett slagträ för sina syften.

...

Med reservation om att mina slutsatser om Bederoff bygger på uppgifter från folk i den här tråden, så de kan ju vara felaktiga.

Bederoff företräder Turistdelegationen som inte är en sammanslutning av turistföretagare utan en "statlig myndighet för strategier, statistik och samordning inom svensk turism." (www.tourist.se)

Med tanke på att en statlig myndighet inte har som uppgift att företräda enskilda intressegrupper tycker jag det är synnerligen slarvigt av Bederoff att uttrycka sig som han gör, dvs. utan att ha täckning för det via Nutek-rapporten referera till nationalparker i samband med att han analyserar fjällvärldens tillgänglighet.
 
tjonsson; sa:
chralm; sa:
Bederoff har använt en rapport på ett skumt sätt och använt den som ett slagträ för sina syften.

...

Med reservation om att mina slutsatser om Bederoff bygger på uppgifter från folk i den här tråden, så de kan ju vara felaktiga.

Bederoff företräder Turistdelegationen som inte är en sammanslutning av turistföretagare utan en "statlig myndighet för strategier, statistik och samordning inom svensk turism." (www.tourist.se)

Med tanke på att en statlig myndighet inte har som uppgift att företräda enskilda intressegrupper tycker jag det är synnerligen slarvigt av Bederoff att uttrycka sig som han gör, dvs. utan att ha täckning för det via Nutek-rapporten referera till nationalparker i samband med att han analyserar fjällvärldens tillgänglighet.

Och ännu märkligare blir det om man betänker att "hänvisar" till en undersökning som är utförd av nutek,vad vet dom om turism och hur olika slutsatser ska dras.Det är en samling näringssnubbar,som ser en grej som funkar under specifika förutsättningar och tror att det kan appliceras på andra områden.Kollar man på http://www.etour.mh.se så har liknande undersökningar gjorts fortlöpande under flera år,varför skulle nutek behöva göra en egen,är det en kakburk som dom inte har nallat i än.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar