Med turistbuss genom Sarek

I dagens DN (hittar ingen länk på nätet) meddelas att sommarfjällturismen minskat i omfattning de senaste åren. Enligt Nutek har övernattningarna (misstänker att de avser stugövernattning) minskat med 30 procent på 15 år. Länk till Nuteks rapport: http://www.nutek.se/sb/d/199/a/2135

Dennis Bederoff, Turistdelegationen, påpekar i artikeln att det är möjligt för den som inte är purung att åka till Afrika, men samma möjligheter finns inte att besöka Sarek eller Padjelanta. "Då är förutsättningarna att man drar på sig en ryggsäck på 25 kilo och lever på frystorkat i 14 dagar". Han uppmanar att söka inspiration från finländsk frilufsindustri som "skapar mycket starka turistiska produkter kring upplevelser i extrema landskap".

Är det mot framtidsscenariot i rubriken turistindustrin siktar?
 
Frågan borde kanske ställas till honom.

Dock kan man ju i och för sig konstatera att med turistbuss till Ritsem skulle det antagligen gå att få de flesta av de fördelar han "saknar".

Hur man sedan utformar aktiviteter i närområdet är väl i så fall nyckeln till en ytterligare exploatering där man kan locka de som antingen är bekväma eller av någon anledning saknar fysiska förutsättningar för konventionell fjällvistelse.
 

avslutad210712

Gäst
Man måste kunna erbjuda "lätt-tillgänglighet" utan att för den skull exploatera den sista "vildmarken" i Sverige, dvs Sarek. Allt skall vara enkelt att nå för alla oavsett fysiska förutsättingar eller intresse för att anstränga sig om turistföretagen och/eller utredarna får bestämma.

Oavsett vad vi som är emot den inställnigen tycker så är jag nog rädd för att det finns en risk för att det kan bli så att det alltmer handlar om paketresor där turisten hämtas vid flyget/tåget, körs ut med skoter/helikopter till en fjällstuga där maten tillreds och serveras av personal och efter fjällvistelsen skjutsas man tillbaka till tåget/flyget och åker hem och berättar om sin fantastiska upplevelse. Överdrift kanske kan tyckas men jag känner till många jäktade som redan idag inte kan förstå att de inte kan få ha det på precis det sättet "bara de betalar".

Så från att ha tyckt att man kan ha "bullergator" genom fjällen så svänger jag alltmer till att vissa områden i fjällen skall vara helt bullerfria för då minskar i alla fall risken för att de exploateras.
 
MMmmmmm, är det inte det här vi debatterar rätt ordentligt här på utsidan emellanåt. Helikoptrar i fjällen osv osv. Skall man offra någras längtan efter tystnad för en större mängd människors önskan att på ett bekvämt sätt få sätta sin fot mitt inne i den sista vildmarken (Sarek) bland 2000 andra dittransporterade äventyrslystna....... :)

Men jag kan ju hålla med om att det är inte helt lätt med resor/transporter. Visst, för oss som åker till fjälls varje år är det inga problem, men hur många vet att det är t.ex. Connex som har hand om tåget? Och visst kan de rara töserna på resebyrån fixa allt via datorn för en vecka i Grekland men hur mycket kan hon fixa för en fjällsemester.

Fanns även i Nerikes Allehanda

http://nerikes.se/artikel.asp?intId=907604

Är det inte lite av ev definition på extremt landskap att man kanske måste vara purung eller åtminstone lite bättre preparerad för att ta sig dit? Hmmmm :)

Mvh Peter P.
 
pal2; sa:
MMmmmmm, är det inte det här vi debatterar rätt ordentligt här på utsidan emellanåt. Helikoptrar i fjällen osv osv. Skall man offra någras längtan efter tystnad för en större mängd människors önskan att på ett bekvämt sätt få sätta sin fot mitt inne i den sista vildmarken (Sarek) bland 2000 andra dittransporterade äventyrslystna....... :)

Jo, förvisso, men problemet som jag ser det är att den allmänna debatten inte följer linjerna här på utsidan. Det är med andra ord oroande att landets största morgontidning utmålar fjällvärldens otillgänglighet som ett problem.

Likt Björn ovan ser jag en risk i att turistnäringen slår sina klor i fjällvärlden och börjar mjölka resurser ur den. Vem bryr sig om våra värderingar rörande fjällandskapet då regional utveckling och arbetstillfällen står på spel?
 
tjonsson; sa:
pal2; sa:
Mitt eget snack tipp-exat

Jo, förvisso, men problemet som jag ser det är att den allmänna debatten inte följer linjerna här på utsidan. Det är med andra ord oroande att landets största morgontidning utmålar fjällvärldens otillgänglighet som ett problem.

Likt Björn ovan ser jag en risk i att turistnäringen slår sina klor i fjällvärlden och börjar mjölka resurser ur den. Vem bryr sig om våra värderingar rörande fjällandskapet då regional utveckling och arbetstillfällen står på spel?

Jag ser precis samma risk, missförstå mig inte på den punkten. Mitt första stycke var mer en ironisk kommentar. När man gjort det exklusiva Sarek lättillgänglig har ju också den eftersökta exklusiviteten försvunnit liksom tänkte jag.

Även här på utsidan finns det förespråkare för helikoptertrafik i fjällen. Jag hör till dem som är lite kluven inför turistnäringen i fjällen. Det som är mitt semestermål är andras levebröd. Har jag rätt att förbjuda deras levebröd för att jag vill ha mina vykortsminnen från semestern på ett visst sätt?

Däremot tycker jag fortfarande att resande till fjällen, arrangemang mm kan göras bättre. Någonstans finns det ju en gyllene medelväg, får vi väl hoppas. Mellan ekonomiska intressen i fjällturism och förödande exploatering. Var den ligger har jag svårt att bestämma själv vad jag tycker, ärligt talat.

Sen är ju det ju så att om nu majoriteten vill ha en helikopterplatta vid vildmarkstorget så är ju demokrati ett så j-kligt påfund att det faktiskt kommer att bli så. Usch-i-a-mig, bättre om jag fick bestämma allt i stället. :) (Åbz, ironi).

Mvh å Go natt
Peter P.
 
Men finns det då inte redan. Helikoptrar kör ju hela tiden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise på sommaren, till rimlig penning dessutom. Sen finns det ju både el och vatten i fjällstationen.

Jag har svart att tänka mig att det inte finns något område i Afrika som man antingen måste vara purung eller någorlunda förberedd för att kunna nå, likt Sarek. Fast det är klart, Sarek och Kebnekaise ligger i olika kommuner.
 
Det hela tror jag handlar om att vi som vill ha tystnad och 'otillgänglighet' får ge med oss lite. Kanske är det så att Sylarna och kebnekajse är områden man ska satsa på mer strömlinjeformad turoim inom. Men Sarek och Vindelfjällen ska vara mer otillgängliga för de som söker detta.

Vi kanske inte kan ha alal områden kvar. Och då kanske det är bättre att kanalisera det 'onda' till en del områden. Och inte smeta ut det överallt.
 
Moment 22

Om fjällvärlden byggs ut så nuvarande otillgängliga vildmarksartade områden blir mer lättillgängliga, finns inte den otillgänglighet och vildmarksartade natur kvar som turisten vill uppleva. (Om det nu är vad medelturisten vill ha, och inte bara en panoramavy över Rapadalen från en bakom glas bekväm vilostol). Skott i foten alltså. Det är ju en gång så att allt kan inte göras tillgängligt för alla, utan att sabotera det som man avsett att göra tillgängligt.

Men jag tror tyvärr att den medelturism som ökar idag och på medellång sikt framöver, är en stressad latmask som kommer att vilja komma ut i "vildmarken" på enklast snabbast tänkbara sätt. Och sedan kunna lämna den lika enkelt och snabbt.

En sak är dock säker på lång sikt; vildmarksartade områden i Europa kommer inte att öka i omfattning i framtiden. De blir en allt knappare nyttighet. Människors fritid har också ökat. Om vi låter bli att göra Sarek och andra relativt otillgängliga vildmarsartade områden mer lättillgängliga, dvs. bibehåller den allt knappare nyttigheten, kommer nog tillräckligt mycket människor som krävs för att göda en stor turistnäring att vilja, ta sig tid och orka, besöka dem, med utgångspunkt från idag befintliga fjällstationer, stugor, eller vandring med tält. Det finns ju några 100 miljoner människor i Europa.

Det finns nog mycket att göra vad gäller marknadsföring om områden och hur man enklast tar sig till utgångspunkter idag.

I somras passerade vi bl.a. Staddjajåkkåstugorna mellan Sulitjelma och Staloluokta. Inget folk kom till stugorna och stugvärden tyckte det var konstigt eftersom området är så fint. Han berättade om t.ex gamla kåtaplatser som han t.o.m. skyltat om ("lokalt" :) ), men ingen kom. Vi föreslog att de skulle göra reklam på tv4..... Människor måste ju till att börja med veta att områden alls finns, vilka förutsättningar som gäller och när det gäller vandring lätt kunna få reda på transport fram till utgångspunkter och från slutpunkter.

Vid Kurajaure, södra Padjelanta, mötte vi två fransoser, en kvinna och en man. De tyckte det var oerhört trassligt och bristande info om hur man färdades i Sverige och vad som gällde. Inget direkttåg från den internationella flygplatsen Arlande och norrut. Oerhört märkligt tyckte de. De måste först åka till Stockholm. Ett par år tidigare hade de varit i Ritsem, vilket de trodde var en stad med bl.a. banker, men fick tji. Nu kan man ju tycka att människor kan ta reda på saker och ting med lite engagemang och möda, men just mödan att få info och avsaknad av info som inte direkt efterfrågats men som var väsentlig, kan vara vad som gör att männniskor väljer ett annat resmål.

Som sagt; det finns nog mycket som kan göras idag via info och marknadsföring, utan att börja göra det svårtillgängliga (som efterfrågas?) lättillgängligt och därmed omintetgöra det svårtillgängliga.

Raskesven
 
Visst kan man ta sig från kontinenten till vildmarken enkelt.

http://www.kontiki.ch/skandinavien/skandinavien_main.htm#

Sommartid även direktcharter från Zürich till Frösön, Kiruna och Rovaniemi tror jag.

Jag ska enkelt hemma kunna informera mig om vad som förväntar mig på plats och hur jag tar mig dit. Min resebyrå ska kunna sälja resan i princip från dörr till dörr. När jag väl är uppe i Ritsem eller Tärnaby behöver jag kanske inte så mycket mer hjälp än en övernattning första och sista natten.

Det är inte fjällen jag vill köpa utan vägen dit.
 
Vinterturismen i Sverige har ökat.

Man undrar lite vad de har mätt?

Minskar beläggningen på STFs anläggningar?

Minskar antalet tältturister och vandrare?

Minskar beläggningsgraden i alla stugbyar och vinterturistanläggningar som t ex Åre och Sälen?

Idre har tydligen lyckats locka något fler sommarturister.

Att man inte har samma beläggning på sommaren som på vintern på skidorter är naturligt speciellt när man byggt ut antalet turistbäddar så mycket som man gjort sedan 70-talet.

Är det antalet övernattningar som minskat? Medelturisten stannar kortare tid än de gjorde för 20 år sedan?

I vintras så ökade beläggningsgraden i Sveriges fjäll kanske beroende på Tsunamin och dålig valutakurs.

Vissa åtgärder tycker jag vore bra för att öka strömmen av turister till Lappland. Viktigt vore att skaffa nya ligg och sovvagnar på Connex samt öka kvalitén i restaurangvagnen.

Trenden är att varje sommarturist stannar allt kortare tid i fjällen. Weekendresor och liknande drar fler turister.

Ur miljösynpunkt kan man tycka att det är tveksamt att flyga till t ex Kiruna och att utnyttja helikopter i stället för att åka nattåg och vandra mellan busslinjer och stambanan. Men tid är en bristvara för många.

Kanske kan restiden bli kortare med tåg till Lappland från Götaland och Svealand när Bottniabanan är klar?

Thure
 
Var inte rädda!
Motorvägar och pendeltåg i Sarek kommer inte att förekomma.

Jag ska ge sex själ till detta

1. Nationalpark
2. Värdsarv
3. Sörkaitum sameby
4. Sirges (Sirkas)sameby
5. Jåkkakaska sameby
6. Tuorpon sameby

Att få samtliga berörda personer och regler innom dessa punkter att godkänna sådan trafik i området ser jag som lika troligt som att göra guld av bly.

Lev väl!
Patrik
[Ändrat av chinerunner 2005-08-31 kl 12:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47

Liknande trådar