Moment 22
Om fjällvärlden byggs ut så nuvarande otillgängliga vildmarksartade områden blir mer lättillgängliga, finns inte den otillgänglighet och vildmarksartade natur kvar som turisten vill uppleva. (Om det nu är vad medelturisten vill ha, och inte bara en panoramavy över Rapadalen från en bakom glas bekväm vilostol). Skott i foten alltså. Det är ju en gång så att allt kan inte göras tillgängligt för alla, utan att sabotera det som man avsett att göra tillgängligt.
Men jag tror tyvärr att den medelturism som ökar idag och på medellång sikt framöver, är en stressad latmask som kommer att vilja komma ut i "vildmarken" på enklast snabbast tänkbara sätt. Och sedan kunna lämna den lika enkelt och snabbt.
En sak är dock säker på lång sikt; vildmarksartade områden i Europa kommer inte att öka i omfattning i framtiden. De blir en allt knappare nyttighet. Människors fritid har också ökat. Om vi låter bli att göra Sarek och andra relativt otillgängliga vildmarsartade områden mer lättillgängliga, dvs. bibehåller den allt knappare nyttigheten, kommer nog tillräckligt mycket människor som krävs för att göda en stor turistnäring att vilja, ta sig tid och orka, besöka dem, med utgångspunkt från idag befintliga fjällstationer, stugor, eller vandring med tält. Det finns ju några 100 miljoner människor i Europa.
Det finns nog mycket att göra vad gäller marknadsföring om områden och hur man enklast tar sig till utgångspunkter idag.
I somras passerade vi bl.a. Staddjajåkkåstugorna mellan Sulitjelma och Staloluokta. Inget folk kom till stugorna och stugvärden tyckte det var konstigt eftersom området är så fint. Han berättade om t.ex gamla kåtaplatser som han t.o.m. skyltat om ("lokalt"
), men ingen kom. Vi föreslog att de skulle göra reklam på tv4..... Människor måste ju till att börja med veta att områden alls finns, vilka förutsättningar som gäller och när det gäller vandring lätt kunna få reda på transport fram till utgångspunkter och från slutpunkter.
Vid Kurajaure, södra Padjelanta, mötte vi två fransoser, en kvinna och en man. De tyckte det var oerhört trassligt och bristande info om hur man färdades i Sverige och vad som gällde. Inget direkttåg från den internationella flygplatsen Arlande och norrut. Oerhört märkligt tyckte de. De måste först åka till Stockholm. Ett par år tidigare hade de varit i Ritsem, vilket de trodde var en stad med bl.a. banker, men fick tji. Nu kan man ju tycka att människor kan ta reda på saker och ting med lite engagemang och möda, men just mödan att få info och avsaknad av info som inte direkt efterfrågats men som var väsentlig, kan vara vad som gör att männniskor väljer ett annat resmål.
Som sagt; det finns nog mycket som kan göras idag via info och marknadsföring, utan att börja göra det svårtillgängliga (som efterfrågas?) lättillgängligt och därmed omintetgöra det svårtillgängliga.
Raskesven