Mat och packlista för veckopaddling

Nu var det längesedan jag paddlade i en vecka, men vad jag kommer ihåg så plockade vi med oss mycket mat. Det går att lasta ganska mycket i en kanot. Vi använde tält på vår paddling. Jag vet inte vad du menar med vattensäck, men menar du vattentäta packpåsar så använde/använder jag packpåsar från biltema. Vattnet tog vi med i vattendunkar. Inga nödraketer men mobil i vattentät packpåse.

Vattensäck: 10L (Sea To Summit), fyller på den vid varje tillfälle som bjuds
Inga nödraketer, dock en SpotGen4.
Mat kör jag mest frystorkat (och då får man har plats för öl) ;)
Tält + tarp eller Amok Draumr.
Karta + kompass samt GPS som backup.
Mobiltelefon, powerbank och batterier.
Allt packat vattentätt.

Färskvatten har man bättre i säck än dunk, då säck är med foglig att packa och tar mindre plats halvfull och tom. Har min vattensäck i fikaluckan prceis bakom sittbrunnen för att ha den så lågt och mitt i som möjligt.
Har dock en eller flera mindre PET-flaska/or för vattenbehovet under dagen, så slipper jag dra fram säcken vid varje rast.
Har inte haft nödraketer men har inte heller varit så långt bort att jag känt behovet.
Jag är inom mobiltäckning och har därför inte heller haft med VHF eller nödsändare och itne heller paddlat ensam.

Vilken säsong pratar vi om?
Det är ju skillnad på nu och högsommar. :cool:

/Patrik

Tänkte mig St Anna ytter skärgård så gott det går med fågelskydd.

Då vill jag tipsa om Melskär och den jaktstuga som finns där.
Beläget mellan Filiputt och Stora Gåsskär.

Info om hur man bokar in sig där hittar du på följande länk:

Jag var där ute i somras men jag hade missat informationen om att man var tvungen att förboka.
Så jag fick allt tälta istället ;)

S:t Anna är fint men kan kanske bli lite tråkig i en hel vecka. Skulle rekommendera paddla ner till Misterhult, eller upp mot Stendörren om du är bekväm med att korsa Bråviken. Ganska smal skärgård i de här områdena så det är nästan alltid nära till färslvatten o affärer, om du inte vill ha allt med dig i kajaken.

I S:t Anna är Aspöja trevligt, Äspskär utanför Misjö har fin tältplats (o utedass..), Harstena bageri om du vill ha nybakt och längst ner Häradsskär med äkta Heidenstamsfyr.. :)

/ Ulf

Jag brukar alltid ha med färskvatten i en mjuk plastdunk, sån som man köper på till exempel Biltema. De är lättare att packa än hårda dunkar, och väldigt mycket billigare än vattensäckar från friluftsaffärer. En tiolitersdunk går lagom in i sittbrunnen, framför fotstöden (alltså för om fotstöden).

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg