Hej!
Jag har fått den briljanta (korkade) idén att cykla genom Sverige i sommar. Från Treriksröset/Kilpisjärvi -> Smygehuk.
Det ska dock nämnas att jag är en nybörjare och har som längst cyklat 3 mil på en dampirra. Jag vill dock göra det här, och med en enorm vinnarskalle och utan tidspress ska det gå. Men har en mängd frågor som jag gärna vill ha svar på.
Cykel:
Vad rekommenderar ni för cykel? Gärna länkar till lämpliga cyklar. Blocket, eller nya?
Bör man ha någon silikonöverdrag på sadeln? Något ni rekommenderar?
Boende:
Törs man tälta eller ska man bo på vandrarhem längst vägen?
Mat:
Vad är lämpligast, att köpa efter vägen, ha med sig osv?
Kläder och packning:
Vad bör man ha för väska? Cykelväska över pakethållaren? Ryggsäck?
Vad ska man cykla i för kläder, något speciellt? Tights? Shorts?
Resväg:
Vilken väg är lämpligast/roligast/mest sevärd? Via inlandet eller efter kusten?
Är det svårt att börja vid Treriksröset, ska man snarare satsa på att cykla från Kilpisjärvi?
Hur tar man sig lättast dit med cykel, packning osv?
Budget:
Hur mycket pengar ska man räkna med att hela kalaset går på? Med en lämplig cykel, pengar efter vägen osv.
Säkerhet:
Vilka vägar bör man ta för att inte riskera så mycket trafik/bli påkörd?
Har säkert glömt en massa frågor men det får komma i efterhand i så fall.
Någon vänlig själ får gärna börja med att svara på dessa och gärna fylla ut med annan matnyttig information.
Tack på förhand! Mvh
Jag har fått den briljanta (korkade) idén att cykla genom Sverige i sommar. Från Treriksröset/Kilpisjärvi -> Smygehuk.
Det ska dock nämnas att jag är en nybörjare och har som längst cyklat 3 mil på en dampirra. Jag vill dock göra det här, och med en enorm vinnarskalle och utan tidspress ska det gå. Men har en mängd frågor som jag gärna vill ha svar på.
Cykel:
Vad rekommenderar ni för cykel? Gärna länkar till lämpliga cyklar. Blocket, eller nya?
Bör man ha någon silikonöverdrag på sadeln? Något ni rekommenderar?
Boende:
Törs man tälta eller ska man bo på vandrarhem längst vägen?
Mat:
Vad är lämpligast, att köpa efter vägen, ha med sig osv?
Kläder och packning:
Vad bör man ha för väska? Cykelväska över pakethållaren? Ryggsäck?
Vad ska man cykla i för kläder, något speciellt? Tights? Shorts?
Resväg:
Vilken väg är lämpligast/roligast/mest sevärd? Via inlandet eller efter kusten?
Är det svårt att börja vid Treriksröset, ska man snarare satsa på att cykla från Kilpisjärvi?
Hur tar man sig lättast dit med cykel, packning osv?
Budget:
Hur mycket pengar ska man räkna med att hela kalaset går på? Med en lämplig cykel, pengar efter vägen osv.
Säkerhet:
Vilka vägar bör man ta för att inte riskera så mycket trafik/bli påkörd?
Har säkert glömt en massa frågor men det får komma i efterhand i så fall.
Någon vänlig själ får gärna börja med att svara på dessa och gärna fylla ut med annan matnyttig information.
Tack på förhand! Mvh