• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Massinlägg, VERSALER och otydliga trådnamn

Visst finns det många kul grejer att reta sig på, själv så är jag en irriterande messerschidter. Personligen så stör jag inte mig på särskrivning, felstavning eller talspråk eftersom jag är en härdad Internetanvändare... Jag vet oxå att Internet och SMS-kulturen sakta ändrar vårt språk. Det jag å andra sidan retar mig på är när man inte följer enkel netiqett som massinlägg(spam) och att skriva med enbart versaler(skrika!!).

grr..

Stavfel och talspråk stör jag mig inte nämnvärt på. Stavfel kan vi alla göra i brådskan (jag skriver ofta "inte" istället för "in" och "itne" istället för "inte":) och talspråk är ju något som mer eller mindre kommer naturligt.

Men särskrivningar är ju något man gör medvetet. Det hörs ju ofta om man läser det. Jämför "trådnamn" med "tråd namn". Särskrivningar tycker jag också tyder på en ovilja att lära sig språket. Är man invandrare (alltså inflyttad till landet, jag snackar inte om folk med invandrarbakgrund utan det kan vara invandrade norrmän etc) så kan det vara förlåtligt, men är man uppvuxen i Sverige och har gått i svensk skola så borde man i alla fall ha snappat upp LITE grann?

Om man inte bemödar sig med att göra sig förstådd ska man väl inte räkna med att bli det heller?

Därmed inte sagt att jag alltid gnäller på de som skriver isär eller missbrukar ordet "dem", men jag brukar ju heller inte anstränga mig för att ge dem bra svar.

Ingen är ju felfri, men får man fel påpekade för sig så måste man ju i alla fall ta dem till sig. Jag har t.ex. i många år skrivit "formattera" men nu har jag äntligen lyckats få in i fingrarna att det heter "formatera".

I...

denna tråd gällande diverse textuella aversioner, så får jag välan ta upp min med.

Min aversion, här på Utsidan i alla fall, är inte att folk stavar fel, skriver talspråk, skriver dom istället för dem och så vidare...MEN...när det då och då dyker upp relativt långa inlägg och de är i ett och samma stycke så blir jag less, framförallt på att läsa dem.

En och annan radbrytning gör det betydligt lättare att läsa och förstå sammanhang, och ta mig baklänges med en skottkärra, men jag gissar att flesta av oss vill att folk ska förstå, och kanske ännu hellre, läsa våra inlägg.

Nåväl, det var min femöring i ämnet.

/Anders B

En olat är användning av stora bokstäver i veckodags-/månadsnamn. Det har hänt att jag själv har missat detta, eftersom jag på jobbet skriver mycket dokumentation på engelska.
Andra saker jag har svårt för är ord som "skitgott" (tycker man i allmänhet att skit är gott? Jättegott?), "bitch" (vad hände med satmaran?) och alla nya IT-ord. IT torde täcka in allt från kokboken till RAM? ADB är nog inte det hetaste "buzzwordet" idag...

Jag kan tipsa om att medvetna sär skrivningar kan vara roligt ibland, se bara på klassikern:
http://www.datadocktorn.nu/

/Stofil

Det hela handlar ju om att den som skriver förhoppningsvis vill att någon skall läsa det. Då är det vettigt att skriva så att det flyter fint i läsningen.
Stavfel och skrivfel kan alla göra på vissa ord, då och då. Däremot finns det vissa systematiska missar som får läsaren (i alla fall mig) att tänka:
"Om han inte bryr sig om att skriva så att det går att läsa, varför i hela helvetet skulle jag bry mig om att läsa?"

I den högen ligger som sagt versaler, uteblivna punkter, tokanvändning av punkrader..... istället för..... vanliga punkter..... och inte minst särskrivningar som förstör orden så att läsaren tvingas plocka ihop dem själv.
(det är lätt: om det låter som ett ord skrivs det som ett ord)

Det viktigaste är att man förstår - därför är det viktigaste att skriva så att man förstår.

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Läsvärt va? :)

Håller för övrigt med trådskaparen.

/ Fenris

Fenris; sa:
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Visst läser vi ordbilder, men "seplar rlol" och "spelar roll" ser inte lika ut.

Däremot ser "spelar roll" och "spaler rell" mer lika ut (backa en meter eller två från skärmen). Det är därför man inte ska använda versaler, i "SPELAR ROLL" finns det inga över- och underslängar som ger ordet en "form".

Fascinerande det där med ord som sltuar och bröajr ryät. Det funkade ju!

I övrigt håller jag med FJS. Det mesta går att leva med. Det mest störande är inte felstavningar (alla gör misstag), dålig svenska eller särskrivningar (har personen något intressant att säga går meddelandet fram ändå).
Nej det mest störande är de som är mer intresserade av att synas än av vad läsaren tycker.

ATT SKRIVA I BARA VERSALER GÖR JU ATT INLÄGGET SYNS TYDLIGARE, MEN INTE BLIR DET INTRESSANTARE FÖR DET.

Samma sak med tröttsamma upprepningar. Inlägget blir läst, men inte uppskattat. Alltså om man upprepar samma sak kommer ju till slut många lägga märke till det, men kvaliteten på svaren minskar. Jo man kan repetera samma sak och provocera fram ett svar, men blir det ett bra svar?

Sak samma med provokationer.

Provokationer et al

Jag kan nog hålla med om det mesta som sagts i tråden, men just när det gäller provokationer tycker jag det finns ett ganska stort grått fält.

Å ena sidan är en regelrätt provokation mot en enskild eller någon grupp här på forumet (exempelvis jägare eller tyskar) rätt irriterande, och möts bäst av tystnad. Å andra sidan, om man har ett viktigt budskap och vill att det ska gå fram, kan det vara på sin plats att få folk att haja till i kontorsstolen.

Provokationen i sig är ju rätt ointresant, men som redskap kan den vara mycket effektiv. Man ska akta sig bara, den kan explodera i trynet på en om man inte ser upp.

/ G

provokationer...

Jag har själv med blandad framgång försökt mig av teknik att provosera fram en tanke eller ett budskap. Ibland blir det fruktsamt och ibland så får jag ilskna mail från Christer..

Tyvärr så har jag nog insett att provoktaioner i ett textbaserat forum är svårt för man kan inte läsa av sina meddebattanter vilket kan leda till att folk känner sig trampade på tårna eller helt enkelt sparkade i skrevet..

Finessen med en provoktaion är inte att folk ska må dåligt utan att dom skall sätta kaffet i halsen och vakna till..

Personligen så tycker jag att man kan gå ganska långt i att provosera och debattera hårt men det e inte alla som uppskattar det och allt för många känner sig kränkta, man kan inte förutsätta att alla är lika tåliga. Jag tycker att man kan gå hårt åt både folkgrupper, religioner och annat så länge man inte är okonstruktiv.. Att bajja för bajjandet skull fyller ingen funktion.. Men.. Men.. vi e alla olika.

Jag försöker tyvärr vara lite försiktigare numera..

GustavOh; sa:
ATT SKRIVA I BARA VERSALER GÖR JU ATT INLÄGGET SYNS TYDLIGARE, MEN INTE BLIR DET INTRESSANTARE FÖR DET.

Skriver man med versaler blir texten SVÅRARE att läsa, något som inte alla vet.

Det handlar även det om att vi läser ordbilder, inte tecken. Gemener är mer olika i formerna än versaler, därför blir ordbilderna betydligt enklare att se.
Versal skrift har på den vane läsaren ungefär samma effekt som en skrikande byfåne (typ Monty Pythons Gumby-figur).

Särskrivning handlar också om ordbilder. "Last bil" är två ordbilder, "lastbil" en. Även vid långa men bekanta ord läser vi hela ordbilden på en gång:
"fjällsäkerhetsutrustning". Att skriva isär "för tydlighetens skull" är alltså ren goja. Vill man vara tydlig sätter man binde-streck.

Att en engelsk undersökning kommer fram till att det går att läsa en text även om man byter plats på alla bokstäver utom de FYRA (märk väl) yttersta är inte ett dugg konstigt: eftersom de flesta engelska ord är kortare än sex tecken är det inte så många som påverkas alls. :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg