• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Massinlägg, VERSALER och otydliga trådnamn

Versaler - för Guds skull.

Nordesjo; sa:
Skriver man med versaler blir texten SVÅRARE att läsa, något som inte alla vet.

En kul detalj (sann eller inte) gäller teckenppsättningen på gammaldags terminaler.
För att spara minne och bandbredd (nu talar vi inte om bredband direkt) beslutade man att skära ned teckenuppsättninen till bara versaler eller bara gemener.
En undersökning gjordes för att ta reda på vad som var mest lättläst. Det visade sig överlägset lättare att läsa text med bara gemener än text med bara gemener.
Saken klar, trodde man.

Men då invände någon. "Man kan ju inte skriva Guds namn i gemener!"
Och följaktligen tillverkades telex etc med endast versaler.

Förkortningar

När jag började använda datorer för så där 30 år sedan fanns det bara VERSALER på skriven (Teletype någonting). Då fick man lära sig läsa text och programkod med bara versaler. Men nu när det finns skifttangenter så går det onekligen lättare att läsa text som är ”riktigt” skriven.

Ibland så fattar jag inte vad den som skriver undrar över därför att han (oftast är det en han) använder egna (?) hemmagjorda förkortningar. Kanske en generationsfråga.
Visserligen använder jag själv ofta förkortningar som GPS, SEK, NiMH och CD men förhoppningsvis är det förkortningar som är allmänt kända och som jag inte hittat på själv, men varje yrkesgrupp har sina förkortningar.

GT, HB, FR, NK kan ju betyda vad som helst när Grand Turismo (GT), Handhavande Bestämmelse (HB), Frankrike (FR), Nordiska Kompaniet (NK) inte passar in i sammanhanget.

Per Brune

Med Internet och med det följande MUD och chattar osv. Så måste vi läras oss att kommunicera med text på ett personligt och känslomässigt sätt. Det har som alla vet skapats mängder av sätt att uttrycka sig för att få med sina känslor i texten, det e allt ifrån glada, sura gubbar till att SKRIKA!! med versaler.

Detta e nog inga nyheter för någon här. Det e i alla fall därför jag blir upprörd när jag ser en rubrik som säger: FISKE I FJÄLLEN! I mina ögon så e någon förbannad på något med fiske i fjällen... Skitjobbigt.

Gah!?!

FJS90/91; sa:
Det e i alla fall därför jag blir upprörd när jag ser en rubrik som säger: FISKE I FJÄLLEN! I mina ögon så e någon förbannad på något med fiske i fjällen... Skitjobbigt.

Jag förstår precis vad du menar.
Som när något spån sätter panikskrikande rubriker som
"Tältval!?!"

;) hehehehe

Re: Gah!?!

Nordesjo; sa:
Som när något spån sätter panikskrikande rubriker som
"Tältval!?!"

"KÅTA VAL?"

Det här med provocerande rubriker kan ju ha ett syfte i sammanhang där man behöver synas i massa. Dagböcker på Lunarstorm t.ex. (där är det ju bevisat att dagböcker med sexanspelningar i rubriken får 20-50 gånger fler läsare än "städade" rubriker). Men att man syns är ju inte detsamma som att man blir läst. Det kanske är fler som kollar på inläggen, men de flesta backar nog därifrån ganska fort när de ser att det inte handlar om det de trodde.

Re: Re: Gah!?!

FJS90/91; sa:
nu var du rolig..grrr
(jag skrek inte i alla fall...)
;)

Kunde inte låta bli...

Hur menar du att du inte skrek när du använde TVÅ utropstecken och ett frågetecken?
Men det kanske snarare var ett utropsfrågeutrop än ett skrik. :)

(nu kommer säkert någon att hitta ett skelett i min garderob, men det får (och kan) jag ta)

Re: Re: Gah!?!

nermander; sa:
Det här med provocerande rubriker kan ju ha ett syfte i sammanhang där man behöver synas i massa. Dagböcker på Lunarstorm t.ex. (där är det ju bevisat att dagböcker med sexanspelningar i rubriken får 20-50 gånger fler läsare än "städade" rubriker).

Var det inte nån korkad moderatbrud i Ståkkhålm som gick ut på webben med att om man mailade henne så skulle man få nakenbilder eller nått sånt..

disclaimer.
man behöver inte vara korkad för att man:
1. e moderat(oifs tveksam)
2. brud
3. kommer från ståkkhålm

Re: Re: Re: Gah!?!

Nordesjo; sa:
Kunde inte låta bli...

Hur menar du att du inte skrek när du använde TVÅ utropstecken och ett frågetecken?
Men det kanske snarare var ett utropsfrågeutrop än ett skrik. :)

det var nog mer än fråga i panik och förvirring som jag egentligen inte vill ställa!?!

FJS90/91; sa:
Var det inte nån korkad moderatbrud i Ståkkhålm som gick ut på webben med att om man mailade henne så skulle man få nakenbilder eller nått sånt..

disclaimer.
man behöver inte vara korkad för att man:
1. e moderat(oifs tveksam)
2. brud
3. kommer från ståkkhålm

Och inte behöver man vara bakom flötet bara för att man stavar Stockholm med liten bokstav, åx2 och kk. Men visst, jag är tveksam.

;)

/ G

FJS90/91; sa:

Korkad vet jag inte, man FICK ju en nakenbild. Sen att hon var en liten bebis på bilden är ju en annan femma:) Man fick vad hon lovade i alla fall (fast jag ser det ju mer som ett exempel på att man aldrig kan lita på vad politiker lovar:). Fast jag vet inte om det var en politiker... jag vet i alla fall flera som gjort det.

Re: Re: Re: Re: Gah!?!

nermander; sa:
Korkad vet jag inte, man FICK ju en nakenbild. Sen att hon var en liten bebis på bilden är ju en annan femma:)

Jag vet inte heller om hon e korkad men hon har vid flera tillfällen gett en anledning att misstänka att hon e rätt körd i huvet.. Det var något om att Ståkkhålmare är intelligentare än lantisar..huh Vad e det för uttalande. Hon har slängt ur sig grodor i den klassen vid flera tillfällen.. Hon säger vad som helst för att få 30sekunder i media(det e hon väl oifs inte ensam om)..

Som sagt jag vetinte men jag gissar på att hon e en 85'a.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg