• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Massinlägg, VERSALER och otydliga trådnamn

Humor

Asså, inge om politikken i sig, men damen ifråga är numera heligt trolovad med en av Svitjods mer framträdande humorister, herr Batra (med viss bakgrund i den skånska myllan). Tror hon slänger ur sig grejer för att ...provocera och för att media älskar bimbos med attityd.

Nånting ditåt.

/ G

Hörde just om den tragiska nyheten om Anna Lindh. Hemskt!

Fenris; sa:

Sjung om fru Svenssons lyckliga karl - --- hursa?

Mja, det är om orden är rättstavade som man inte behöver läsa
allt, och det är då det går fortare.

F ö, "dem" och "dom". Rätt många borde konksekvent
hålla sig till det talspråkliga "dom" i både nominativ
och objektskasus. jag är faktiskt förvånad att det
inte har slagit igenom.

Det har blivit väldigt vanligt
att skriva "dem" där det ska stå "de" och det
är definitivt störande.

il C.

Re: Provokationer et al

tigertamjaren; sa:
Jag kan nog hålla med om det mesta som sagts i tråden, men just när det gäller provokationer tycker jag det finns ett ganska stort grått fält.

Å ena sidan är en regelrätt provokation mot en enskild eller någon grupp här på forumet (exempelvis jägare eller tyskar) rätt irriterande, och möts bäst av tystnad. Å andra sidan, om man har ett viktigt budskap och vill att det ska gå fram, kan det vara på sin plats att få folk att haja till i kontorsstolen.

Provokationen i sig är ju rätt ointresant, men som redskap kan den vara mycket effektiv. Man ska akta sig bara, den kan explodera i trynet på en om man inte ser upp.

/ G

Min erfarenhet är att påhopp på enskilda personer eller
hela grupper aldrig leder till en meningsfull diskussion
och att provokatörerna ändaå bara ropar på censur
om man försöker tilllföra lite saklighet.

Ibland förvånas man att folk överhuvudtaget nappar
på provokationer. Fler än jag som minns liraren
som hånade vandrare som använde gas istället för
att bära med ved på fjället? Eller de återkommande
inläggen om att det är för mycket fjäll i fjällen?

il C.

De, dem, demokrati

FJS90/91; sa:
plötsligt så känns våra fåniga diskussioner rätt meningslösa... FY FAN!!!
´

Jepp. Samtidigt är det ju en del av vårt fina samhälle att vi har möjlighet att sitta och ha fåniga diskussioner istället för att behöva kämpa för vår överlevnad.
Det är nästan en plikt att fortsätta våra fåniga diskussioner, alltså. Annars har mörkrets krafter vunnit (glöm inte att rösta).

Så i demokratins och det öppna samhällets namn:
Il C skrev:
"dem" och "dom". Rätt många borde konksekvent
hålla sig till det talspråkliga "dom"

Håller med. Eftersom "de" och "dem" knappt existerar i vårt originalspråk (talspråket) är de ganska dumma att ha kvar i skriftspråket.
Själv skriver jag av gammal vana alltid "de" och "dem", men jag har slutat anmärka på dem som skriver "dom".

Re: De, dem, demokrati

Nordesjo; sa:
Jepp. Samtidigt är det ju en del av vårt fina samhälle att vi har möjlighet att sitta och ha fåniga diskussioner istället för att behöva kämpa för vår överlevnad.
Det är nästan en plikt att fortsätta våra fåniga diskussioner, alltså. Annars har mörkrets krafter vunnit (glöm inte att rösta).

Du har naturligtvis helt rätt!! Jag skrev inlägget i en kort stund av uppgivelse direkt efter att ha hört vad som hänt..

Re: Humor

tigertamjaren; sa:
Asså, inge om politikken i sig, men damen ifråga är numera heligt trolovad med en av Svitjods mer framträdande humorister, herr Batra (med viss bakgrund i den skånska myllan).

Nåja... Damen i fråga kan inte vara helt rutten om hon har den goda smaken att trolova sig med Herr Batra. :)

helt usel kan hon väl inte vara. Den där killen Batra är rätt kul faktiskt. Särskilt när han är den där jobbiga gubben i hissen! Men skånsk-indiska humorister och ståkkålmska moderatbimbos (är det korrekta svenska uttrycket bimbor, språkkonsulterna?) kan det verkligen funka i längden? Behövs kanske en kille med ett utpräglat sinne för humor för att orka med en sån donna.

/ G

Språkkonsulten svarar:

tigertamjaren; sa:
(är det korrekta svenska uttrycket bimbor, språkkonsulterna?)

Jepp.
Plural-s finns inte i svenska. Antingen lånar man in ordet och böjer det på svenska (video -> videor) eller så låter man det stå i plural jämnt (ett chips, en räls, en muffins). Det där brukar gå automatiskt när ordet blir vedertaget.
Eller så skiter man i att låna in och letar upp nåt ord utan böjningsproblem. Men det är inte lika skoj.

Om man skriver "bimbos" bör man vara konsekvent och säga "the bimbo" istället för "bimbon" i bestämd form... :)
[Ändrat av Nordesjo 2003-09-11 kl 15:57]

Re: Språkkonsulten svarar:

Nordesjo; sa:
Om man skriver "bimbos" bör man vara konsekvent och säga "the bimbo" istället för "bimbon" i bestämd form... :)

Ahaaaa! Du menar ungefär som när man skriver da möb, da groove osv... (Groove skrivs väl för övrigt på korrekt svenska (i bestämd form): groovet (sing.), groovena (plur.), eller är jag helt ute och far???)

;)

/ G

Nordesjo; sa:
Själv skriver jag av gammal vana alltid "de" och "dem", men jag har slutat anmärka på dem som skriver "dom".

Så länge du vet att preposition ska följas av objektskasus, även
före relativsats, så tycker jag du ska hålla fast vid den
vanan. Jag kommer nog inte heller att överge den.

I det land där man min mor och mina syskon är födda
säger de svensktalande verkligen "di" och dEm".
Men min farmor (1890-1984) som talade varken
svenska eller finska perfekt skrev alltid "dom".
Lustigt.

il C.

Nordesjo; sa:

Det är ju dem som skriver så här fel som är irriterande. Läser man vad man skrivit (d.v.s. uttalar ordet som det står) så märker man ju hur fel det blir. Uttalar man det "dom" så låter det ju rätt, men även om nu både "de" och "dem" kan uttalas "dom" så kan de ju också uttalas som det står.

Men folk skriver ju "Jag såg han inte för det var så mörkt" också istället för "Jag såg honom inte för det var så mörkt"... Eller "Vart bor du?"

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg