När har man nytta av en lavinspade som inte ens tål att skyffla slasksnö med? Har du någonsin tittat närmare på ett lavinområde eller kanske grävt en nödbivack? En lavinspade måste tåla betydligt mycket mer än att skyffla slasksnö.
man kan tyvärr inte förhålla sig till verktyg och redskap på det sättet. det finns ingen som kan ge sådana utfästelser eller garantier. alltig är ställt mot och vilkorat av hur det använts.
Vad får dig att tro att jag använt den "på fel sett"?
i mina ögon talar brottets placering sitt tydliga språk. att det sitter så långt upp på skaftet som det gör är ett tydligt tecken på att spaden använts på en mindre lämpligt sätt.
bara bladet håller är det inga som helst problem att lyfta 100kg, om man så önskar, vilkoret är bara att man håller spaden som man ska, dvs vänster hand längst framme direkt där spaden går över till skaftet, höger hand, om man är högerhänt, vilar bak i handtaget för att styra /balansera.
hela vikten bär man upp med vänsterhand, i dom kritiska lägena, skaftet har då ingen som helst belastning. det kunde ha varit gjort av sugrör. om man överdriver lite.
håller man handen högre upp, mitt på röret, vilket det ser ut som i detta fall, flyttar man bak krafter som ett tunt aluminium rör inte klarar. och inte kan förväntas klara.
har man dessutom varit oaktsam med spanden vid förvaring /transport, så att deformeringar liknande det veck som syns på bilden, längst till vänster, uppstått har man skapat en brottanvisning som skyndar på förloppet ytterligare.
när man trycker ner spaden i snön använder man handtaget, men riktar då kraften rakt ner i rörets längdriktning. vilket då också säkerligen tål 100kg om man önskar.
förvånande att så många lägger så mycket tilltro till utrustning som dom uppenbarligen inte har någon som helst praktisk erfarenhet från användande av.