Mammutspadar och hållbarhet..

Vad får dig att tro att jag använt den "på fel sett"?

Att det har gått sönder.

Ingen tillverkare tillverkar nämligen produkter som går sönder vid normal användning. Däremot kan tillverkarens avsedda normala användning vara nåt helt annat än du använt spaden till.

Som jag sa: Vad står det i bruksanvisningen?

(Som information kan jag nämna att jag jobbar med elsäkerhetsprovning och för elektriska apparater så räknas brott mot bruksanvisningen som ett Single Fault Condition.)

När har man nytta av en lavinspade som inte ens tål att skyffla slasksnö med? Har du någonsin tittat närmare på ett lavinområde eller kanske grävt en nödbivack? En lavinspade måste tåla betydligt mycket mer än att skyffla slasksnö.

man kan tyvärr inte förhålla sig till verktyg och redskap på det sättet. det finns ingen som kan ge sådana utfästelser eller garantier. alltig är ställt mot och vilkorat av hur det använts.

Vad får dig att tro att jag använt den "på fel sett"?

i mina ögon talar brottets placering sitt tydliga språk. att det sitter så långt upp på skaftet som det gör är ett tydligt tecken på att spaden använts på en mindre lämpligt sätt.

bara bladet håller är det inga som helst problem att lyfta 100kg, om man så önskar, vilkoret är bara att man håller spaden som man ska, dvs vänster hand längst framme direkt där spaden går över till skaftet, höger hand, om man är högerhänt, vilar bak i handtaget för att styra /balansera.

hela vikten bär man upp med vänsterhand, i dom kritiska lägena, skaftet har då ingen som helst belastning. det kunde ha varit gjort av sugrör. om man överdriver lite.

håller man handen högre upp, mitt på röret, vilket det ser ut som i detta fall, flyttar man bak krafter som ett tunt aluminium rör inte klarar. och inte kan förväntas klara.

har man dessutom varit oaktsam med spanden vid förvaring /transport, så att deformeringar liknande det veck som syns på bilden, längst till vänster, uppstått har man skapat en brottanvisning som skyndar på förloppet ytterligare.

när man trycker ner spaden i snön använder man handtaget, men riktar då kraften rakt ner i rörets längdriktning. vilket då också säkerligen tål 100kg om man önskar.

förvånande att så många lägger så mycket tilltro till utrustning som dom uppenbarligen inte har någon som helst praktisk erfarenhet från användande av.

Nu vet jag inte hur du menar med "Långt upp på skaftet" då brottet sitter allra längst ner närmast bladet.

Vet inte hur mycket du skottat snö men det är inte direkt i alla lägen man kan ha handen så nära bladet när man gräver..

De verkar ha missat att ha något i skaftet så trä in en käpp så funkar den nog bättre.

ja, det var väl en bra idé. eller varför inte åka över till en metall grossist och köpa ett aluminumrör med samma ytterdiameter men betydligt större godstjocklek och försöka arbeta loss handtag mm och återanvända allt det som är helt. det är ju bara att kapa upp ett rör i olika längder så har du tre spadar i olika storlek, förresten en kort stump av ett stålrör väger ju inte så vansinnigt mycket.

man kan tyvärr inte förhålla sig till verktyg och redskap på det sättet. det finns ingen som kan ge sådana utfästelser eller garantier. alltig är ställt mot och vilkorat av hur det använts.

Faktum kvarstår att spaden säljs som lavinspade. För mig är det uppenbart att den inte uppfyller de krav man kan ställa på en lavinspade. Att trådstartaren tidigare har använt flera olika modeller utan problem tyder på att det finns andra tillverkare som klarar av att uppfylla sina löften.

...håller man handen högre upp, mitt på röret, vilket det ser ut som i detta fall, flyttar man bak krafter som ett tunt aluminium rör inte klarar. och inte kan förväntas klara...

Isf håller man händerna nära varann. Alltså ett tydligt tecken på att man inte tar i.

Eftersom du aldrig tagit en närmre titt på en lavinkägla eller grävt en snöbivack i hårdpackad isig snö kan jag upplysa om att en lavinspade måste tåla fruktansvärt mycket mer än att lyfta slasksnö med händerna tätt tillsammans. En lavinspade ska klara av hacka och bända bort hårdpackad isig snö. Alla spadar jag har använt har klarat detta. Slasksnö är det nåt av det lättaste en lavinspade ska klara.

Slutligen hänvisar du hela tiden till manualen. Har Mammut skrivit en bruksanvisning för deras spadar. Det hade varit väldigt intressant om du kan posta den isf

Slutligen hänvisar du hela tiden till manualen. Har Mammut skrivit en bruksanvisning för deras spadar. Det hade varit väldigt intressant om du kan posta den isf

Det är jag som hänvisar till bruksanvisningen och enligt i stort sett alla EU-direktiv och produktansvarslagar som finns så är tillverkaren skyldig att lämna med instruktioner för hur produkten är avsedd att användas.

Kruxen är nämligen att tillverkaren har bara ansvar för produkten om den används så som tillverkaren avsett. Som användare måste man alltså läsa bruksanvisningen.

Det är t.ex. fullt tillåtet för en tillverkare av stekpannor att tillverka en stekpanna som går sönder om den används på gasspis, bara de skriver i bruksanvisningen att den inte får användas på gasspis. Då har de friskrivit sig. Sen är det alltså upp till den som ska köpa en stekpanna att kolla produktens avsedda användningsområde och köpa en produkt som är avsedd att användas till det man skall ha den till. Det är ju inte så smart att köpa en stekpanna som inte tål gasspis om man tänkt använda den på en gasspis.

Vid typprovning så räknas bruksanvisningen som en del av produkten, produkten är alltså inte komplett utan bruksanvisning.

Faktum kvarstår att spaden säljs som lavinspade. För mig är det uppenbart att den inte uppfyller de krav man kan ställa på en lavinspade. Att trådstartaren tidigare har använt flera olika modeller utan problem tyder på att det finns andra tillverkare som klarar av att uppfylla sina löften.

Eftersom du aldrig tagit en närmre titt på en lavinkägla eller grävt en snöbivack i hårdpackad isig snö kan jag upplysa om att en lavinspade måste tåla fruktansvärt mycket mer än att lyfta slasksnö med händerna tätt tillsammans. En lavinspade ska klara av hacka och bända bort hårdpackad isig snö. Alla spadar jag har använt har klarat detta. Slasksnö är det nåt av det lättaste en lavinspade ska klara.

nu går du lite väl långt i dina antagningar, det har du, precis som man kan förmoda om mycket annat, ingen aning om.

det var trådskapren själv som skrev om slasksnö.

dessutom har jag aldrig sagt att spaden vi pratar om är bra. tvärtom. det jag pratar om är att man får rätta sig och sin kraft efter utrustningen. man får anpassa sig till vad grejerna tål.

om det står att en sovsäck ska tåla -20 och det är svin kallt redan vid -10 kan man ju ligga kvar, dra på sig en lunginflamation och stämma tillverkaren. själv går jag upp och rotar fram en extra tröja.

allt måste användas med förnuft. man måste ha lite koll också på vad man köper. har man inte den kunskapen ska man inte köpa sådana där avancerade varianter.

när det gäller verktyg och vissa redskap finns det inte alltid exakta termer att varudeklarera med.
vad är en lavin, vad är snö? snö kan vara fjäderlätt eller hårt som betong. läs yngve ryds bok så förstår du vad jag menar.

en bil ska hålla i tre år, eller visst antal mil. men det betyder inte att du kan köra omkring på ettan i 70km/h med 12.000 r/pm i 3år.

man kan inte säga att en spade ska tåla att skotta fram en kamrat i en lavin, det måste ställas mot hur den använts. och som jag var inne på tidigare, som nermander nu redogör för väldigt initierat; vad som utlovats.

Ok då. Men för mig är det inte en spade om den inte klarar att göra block i vårsnö.Jag skyfflade inte ens snön utan högg in i snön för att göra undre brottet i ett block..

Säkerhetsprylar

Jag tycker helt klar att prylar som marknadsförs som säkerhetsprylar SKALL ha ett visst mått av säkerhetsmarginal. Om den hade sålts på jula som spade, eller som lättviktspade så är det okej. Men marknadsförs den som en säkerhetspryl så SKALL den tåla lite misshandel. Och en lavinspade skall tåla att gräva med i en lavin...

Jag har mosat flera spadar och man vet ganska väl när man har misshandlat en spade och när den går sönder utan orsak! När jag vek en 79 kr Julaspade när jag bände upp en stor sten så kunde jag anta att detta inte var spadens fel utan kanske mitt...

Men om en "lavinspade" går sönder när man gräver block så börjar man undra...

Kolla YouTube videon, det är inte en lavinkägla han gräver i, utan ganska mjuk snö!!

Sen står det så här i reklamen:
"Mammut has been working intensively on the topic of mountain safety for years and is doing everything in its power to keep the risks of mountain sports as low as possible. In addition to worldwide prevention and training projects, the development team is constantly working on new and innovative products to further increase safety in the snow."

Sen står det:
The blade is reinforced in the area subject to most stress by the integration of the shaft receptacle.

Jag tycker det ser ut som et typiskt "vi styvar till här i bladet så går bladet inte sönder i alla fall!"

Och som maskinare vet man att då går det sönder precis utanför det styva stället dvs det tunna aluminiumröret. En ganska idiotisk konstruktion! Ett tunnt aluminiumrör som skall ta upp en buckling, oj oj...

Äger själv Vole, BD och Rotefellaspadar vilka alla håller att gräva med och är testade i hård snö och även i lavinkägla (dock ej i skarpt läge)...

Senast ändrad:
Även om jag skulle hålla längst ut på skaftet i den snön (kolla filmen) och bända rakt upp borde väl skaftet hålla? eller?

alltså att spaden är kass, som spade betraktat, råder det väl ingen tvivel om.

personligen har jag valt bort alla dom där med plastblad, innan jag ens hållt i dom. jag tycker plastbladen är svåra att arbeta i snö med. och att auluminiumröret är för tunt räcker det ju med att titta på bilderna för att konstatera.

det jag vänder mig emot är att ni helt blint stirrar er fast vid begreppet lavinspade. lavin hit och dit, känn lite på grejerna och dra slutsatser av det. är det en lättviktskonstruktion, oavsett område, får man väl också ta hänsyn till det.

om det är så att företaget ställt upp med nya spadar känns det lite tokigt att dom blir helt generalsågade. jag tycker det finns en annan vinkel och den ville jag föra fram.

det finns väl snart sagt inom alla produktområden massa lättvikts, light, aluminium, titan, alternativ.
på samma vis som jag inte kan gå och köpa ett hultafors aluminiumspett och börja bryta 3tons bumlingar med kan man inte förvänta sig allt för mycket av tunna aluminiumrör. dom måste användas med större omsorg.

jag tycker det är enkel mattematik, titta på vikten /konstruktionen, jämför med motsvarande från vedevåg och dra slutsatser.

man kan liksom inte köpa en ferrari och tro att den ska gå att använda för yrkesmässig taxi trafik i stockholms innerstad.

men det är väl inte fel, att det finns lättviktsalternativ. det är väl bättre att ha med en sådan än ingen alls när den där kompisen ligger under snön.

ursäkta om jag tjatar men varför inte åka förbi nån metall grossist och få en rörstump så kan du ju modda ihop några kanonspadar.

jag var faktiskt uppe på vinden och kikade på min "lavinspade" den heter "parsenn" made in switzerland. det är en gammal pjäs med aluminium blad och löstgbart träskaft. den har varit med på otaliga utflykter och fungerat till det den är avsedd för under 15-20år. men inte är det heller något man kan börja tokgräva upp kompisar med.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg