Mammutspadar och hållbarhet..

Summerar? :)

en upplysande och bra tråd.

och jag vill personligen verkligen ha en spade som håller "hela vägen", bryta loss hård snö i bivackläge (men även i den icke-troliga worst-case-situationen lavin, livet skulle kännas bra jävla fattigt i det läget om jag sparat på fel 200 gram). samt; jag vet med mig själv att jag är rätt våldsam och slängig i mina rörelser ibland. och jag gillar att kunna vara oöm med grejer.

i övrigt tycker jag att det har funnits ett altingen-eller-tema i tråden (leverantörer och användare har ansvar, båda). jag känner mig hemma i flera perspektiv men syntesiserar gärna med mer av både-och.

it ain't that easy.

en upplysande och bra tråd.

och jag vill personligen verkligen ha en spade som håller "hela vägen", bryta loss hård snö i bivackläge (men även i den icke-troliga worst-case-situationen lavin, livet skulle kännas bra jävla fattigt i det läget om jag sparat på fel 200 gram). samt; jag vet med mig själv att jag är rätt våldsam och slängig i mina rörelser ibland. och jag gillar att kunna vara oöm med grejer.

i övrigt tycker jag att det har funnits ett altingen-eller-tema i tråden (leverantörer och användare har ansvar, båda). jag känner mig hemma i flera perspektiv men syntesiserar gärna med mer av både-och.

it ain't that easy.

det var väl en bra sammanfattning!!

och ärligt talat ligger även jag kanske något mer åt att ansvaret är dubbelt /delat mellan tillverkare /användare. men eftersom jag upplevde att företaget i alla fall delvis försökt ta lite ansvar, tyckte jag den anrda sidan, i rättvisans namn, också förtjänade att belysas lite. speciellt när det läggs upp youtube filmer mm

hoppas ingen tog illa upp och att det löser sig med framtida spadar.

jag läste igenom hela tråden igen, det var en sak som slog mig, som jag glömt fråga:

vad gör alla era kompisar under laviner? :)

En lavinspade ska kunna användas av vem som hellst även de som inte lusläst instruktionsboken. I en skarp situation har man säkert panik och då krävs marginaler vad som gäller hållfasthet.

Aluminium

I min gamla Kleincykel hade jag ämnestjocklekar på under en mm i rören och den var skitlätt, men jag kunde cykla på den stenhårt och den vek inte ihop sig eller gick av. Det var en hardtail race MTB och jag använde den naturligtvis inte i dirten men nog höll den för det den skulle!

Så det är inte materialet det är fel på utan konstruktionen i detta fall!

Min BD Spade (deploy 3) har jag misshandlat men den känns grymt solid, samma sak med min Voile spade (Telepro tror jag)...

Att etablerade stora tillverkare skall kunna utveckla undermåliga saker tycker jag är riktigt dåligt.

Läs tex denna artikel: http://www.voile-usa.com/AvalancheVol86_54-60.pdf som jag tycker är intressant där fick tex BD Transfer dålig kritik. Där diskuterar de vad de tycker att en lavinspade skall tåla.

En nyare test finns på tyska här:
http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/78-87 (zwischen himmel und hoelle).pdf

Där den gamla mammutspaden fick kritik och då svarade tillverkaren så här:

http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2008/4/statements/mammut.pdf

För er vars tyska är dålig så säger de att en ny spade är utvecklad (alugator) vilken enligt tillverkaren är "De nya modellerna är därmed mer stabil och tillförlitlig även under de mest krävande förhållanden"

BD kritiserar testet och tycker att det är för tufft;-) (Jag tycker att det är bra!)

Så jag tycker fortfarande att Mammut spaden suger!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg