Mammutspadar och hållbarhet..

Men vem ska du hänga ut om inte tillverkaren? Du kan ju knappast straffa plastfabrikanten för att en spadtillverkare köper plast av honom och gör ruttna spadar, eller hur?

om man inte själv, som användare, känner materialets och konstruktionens begränsningar är väl möjligtvis det intressanta, i det avseendet, vad som utlovats.

jag menar nog att ingen av dom bör hängas ut, om det inte givits löften om att spaden ska klara den, vad jag kan tro, hyfsat tuffa behandlingen.

om i princip alla andra motsvarande, fungerande produkter, inom området, väger 10ggr tycker jag sunda förnuftet ganska direkt säger att man måste sänka kraven på lättviktsvarianten. defenitvit borde väl det vara glasklart om man är inne på den tredje, på samma sätt, förstörda spaden.

Senast ändrad:
Tillverkaren kan möjligtvis hängas ut om de i reklam och/eller bruksanvisning påstår att spaden skall tåla det man använt den till.

Så frågan här är ju, vad säger de att den skall tåla?

Vad jag kan se marknadsför de den som en lavinräddningsspade?

Tittar man bladvinkeln så verkar den ju helt klart avsedd att skyffla (kasta iväg) snö med, inte att gräva med (jämför en snöskyffel med en grävspade).

Så länge tillverkaren informerar om att "denna spade är konstruerad för att vara lätt inte för att gräva med, bör ej användas för hård snö, lavinkäglor, vindpackad snö och skare." så är det okej för mig;-)

...en spade i plast och aluminium har sina begränsningar. det är inte tillverkarens fel. det är materialets egenskaper och konstruktionen i sig som sätter dom gränserna...

Ett underbart uttalande!

Alltså om tillverkaren gör en felkonstruerad spade i ett undermåligt material så är det inte tillverkarens fel att den går sönder för tillverkaren kan givetvis inte påverka konstruktionen eller materialvalet!.Själv jobbar jag på ett företag som tillverkar kärnkraftverk. Skulle ett sånt haverera pga att jag gjort ett dåligt materialval eller tagit fram en bristfällig konstruktion så är det alltså inte mitt fel? Skönt att veta! ;-)

Debaklet här liknar alltför mycket kärringens kommentar

om gylfknappen. "Tocken dålig skräddare vi har, den knappa har jag sytt fast 17 gånger......"
Handhavendet måste alltid stå i propotion till redskapen. Wedevågs och Glock håller.....men väger.

Ett underbart uttalande!

Alltså om tillverkaren gör en felkonstruerad spade i ett undermåligt material så är det inte tillverkarens fel att den går sönder för tillverkaren kan givetvis inte påverka konstruktionen eller materialvalet!.Själv jobbar jag på ett företag som tillverkar kärnkraftverk. Skulle ett sånt haverera pga att jag gjort ett dåligt materialval eller tagit fram en bristfällig konstruktion så är det alltså inte mitt fel? Skönt att veta! ;-)

tack!

tyvärr kan jag inte säga det samma. om inte kompetensen, och förmågan att se det komplexa, är större än så hos dom som bygger våra kärnkraftverk blir man minst sagt oroad.

om du tillverkar ett kärnkraftverk som ska leverera 100 terra watt timmar, eller hur man nu mäter effekten, och någon får för sig att försöka pressa fram 100 000 terra watt timmar, är det inte ditt fel. utan ett handhavande fel.

på samma vis har en spade av plast och tunt aluminiumrör sina begränsningar.

det betyder naturligtvis inte att den är undermålig eller felkonstruerad.

man kan inte lägga all trygghet i händerna på material och tillverkare, ska man utsätta sig för kritiska situationer bör man också, enligt min mening, utveckla sin egen färdighet och känsla för hur man på bästa sätt vårdar och anväder sin utrustning. vilka begränsningar och förmågor olika material och verktyg har.

om gylfknappen. "Tocken dålig skräddare vi har, den knappa har jag sytt fast 17 gånger......"
Handhavendet måste alltid stå i propotion till redskapen. Wedevågs och Glock håller.....men väger.

just så!

kronans hopfällbara fältspade i metall, som säljs ut som överskott lite här och var för runt 50-100:- är ett perfekt val om man ska brottas med tung blötsnö och kärnis.

den har också ett tillbehör iform av ett snöblad i aluminium för nysnö.

rätt redskap för rätt uppgift är grundregeln vid all form av arbete där händerna är mer involverade än hjärnan...

Kanske inte relevant men än då..

Jag har ett par Mammut byxor som ramlade i bitar ganska omgående.
Samma sak har jag sett hända med en helt ny mammut sele och ryggsäck.

Mammut är alldeles för dyrt och ger inget intryck av kvalité tycker jag.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg