Mammutspadar och hållbarhet..

Eftersom spaden ifråga marknadsförs som lavinutrustning så....

http://www.mammut.ch/en/products_avalancherescue.html

jo men oavsett vad den marknadsför som får man väl nånstans dra en gräns, växa upp och inse att man själv kanske har vissa begränsningar och inte är så praktiskt lagd.

jag tycker antalet spadar vittnar om att företaget tagit sitt ansvar, för inte är väl trådskaparen så dum att ha köper sin andra och tredje spade av samma märke om han är så missnöjd.

att envisas med att fortsätta använda spaden på samma sätt, hänga ut företaget som den enda boven och hänvisa till ev marknadsföring tycker jag påminner lite om en liten unges oansvariga sätt att urskulda sig med "du sa inte exakt så" "jag kunde inte veta" etc.

tack!

tyvärr kan jag inte säga det samma. om inte kompetensen, och förmågan att se det komplexa, är större än så hos dom som bygger våra kärnkraftverk blir man minst sagt oroad.

om du tillverkar ett kärnkraftverk som ska leverera 100 terra watt timmar, eller hur man nu mäter effekten, och någon får för sig att försöka pressa fram 100 000 terra watt timmar, är det inte ditt fel. utan ett handhavande fel.

på samma vis har en spade av plast och tunt aluminiumrör sina begränsningar.

det betyder naturligtvis inte att den är undermålig eller felkonstruerad.

man kan inte lägga all trygghet i händerna på material och tillverkare, ska man utsätta sig för kritiska situationer bör man också, enligt min mening, utveckla sin egen färdighet och känsla för hur man på bästa sätt vårdar och anväder sin utrustning. vilka begränsningar och förmågor olika material och verktyg har.

Det jag vände mig mest emot i ditt påstående var att material och konstruktion satte gränsen, inte tillverkaren. I min värld är det just tillverkaren som ansvarar för material och konstruktion.

Beträffande användandet tycker jag att om man tillverkar en "lavinspade" som är till för att användas i nödsituationer där liv står på spel, så får man allt vara mer än lite naiv om man tror att användaren inte tar i för allt vad han är värd. Om det var din kompis som låg under snömassaorna hade du förstås grävt lite försiktigt för att inte riskera spaden?

jag tycker antalet spadar vittnar om att företaget tagit sitt ansvar, för inte är väl trådskaparen så dum att ha köper sin andra och tredje spade av samma märke om han är så missnöjd.

Jag hade också kunnat häva ur mig detta påstående om jag hade varit säker på att det var så det förhöll sig. Det kan ju finnas andra orsaker också, t ex tre polare på tur som har varsin spade. Eller hur?

Det jag vände mig mest emot i ditt påstående var att material och konstruktion satte gränsen, inte tillverkaren. I min värld är det just tillverkaren som ansvarar för material och konstruktion.

Beträffande användandet tycker jag att om man tillverkar en "lavinspade" som är till för att användas i nödsituationer där liv står på spel, så får man allt vara mer än lite naiv om man tror att användaren inte tar i för allt vad han är värd. Om det var din kompis som låg under snömassaorna hade du förstås grävt lite försiktigt för att inte riskera spaden?

jamen det är ju det den gör. plast är plast, aluminium är aluminium (inom vissa gränser) man måste ju någonstans, rimligtvis efter tredje försöket, också se lite till naturlagarna.

att lägga sitt eget eller andras liv i händerna på ett tunt aluminiumrör är inte bara naivt. det är rent utav korkat och det blir inte mindre korkat om röret är av massivt stål.

Jag hade också kunnat häva ur mig detta påstående om jag hade varit säker på att det var så det förhöll sig. Det kan ju finnas andra orsaker också, t ex tre polare på tur som har varsin spade. Eller hur?

jo visst kan det vara så och jag lämnade även utrymme för alternativ.

och jag säger inte att det är fel att ge företag som kanske handskas vårdslöst med sin marknadsföring en liten näsbränna.

jag har själv drabbats och tycker det är bra att vi slutkonsumenter nu fått en fin möjlighet att dela med oss om vad vi varit med om.

men personligen ställer jag inte upp på att, i detta fall, mot dessa grunder, falla in i kör och totalt generalsåga tillverkaren.

jag tycker det känns lite orättvist och ville därför ge min syn på saken. att jag sedan hade ovanligt lite att göra, förövrigt, denna dag, gjorde ju inte direkt antalet inlägg mindre.

trevlig helg & tack för mig!

jamen det är ju det den gör. plast är plast, aluminium är aluminium (inom vissa gränser) man måste ju någonstans, rimligtvis efter tredje försöket, också se lite till naturlagarna.

Jag vet inte vad du syftar på, men att påstå att det strider mot naturlagar att tillverka hållbara spadar i plast och aluminium är helt felaktigt.

att lägga sitt eget eller andras liv i händerna på ett tunt aluminiumrör är inte bara naivt. det är rent utav korkat och det blir inte mindre korkat om röret är av massivt stål.

Tycker inte det är korkat att tro att man ska kunna ta i ordentligt med en lavinspade. En lavinspade ska tåla att användas av en desperat och panikslagen människa. Gör den inte det ska man inte sälja den som lavinspade. Hur mycket tycker du att en lavinspade ska tåla? Skulle du inte ta i allt du kunde om du skulle gräva upp en kompis?

Det enda korkade trådskaparen har gjort är att han inte tappade förtroendet för tillverkarens produkter efter första spaden. Han borde ha krävt pengarna tillbaka på direkten.

precis som akademikern kan vända och vrida på ord och paragrafer så att den med ett inte allt för knivskarpt intellekt lätt blir bort kollrad, har den med ett mer praktiskt sinnelag också utvecklat vissa färdigheter och förmågor.

om man har rätt känsla i händerna är inget verktyg eller material underdimensionerat, erfarenhet och handlag gör att man inte använder mer kraft än vad den svagaste länken i konstruktionen tollererar.

det spelar ingen roll om så en spade är gjord av massivt stål så kommer vissa lyckas använda den på fel sätt. medans någon säkert kan använda ett snöblad i balsaträ utan att för den skull ha sönder det.

en del människor bör helt enkelt inte tex. köra in bilen på ok´s gör-det-själv-hall, även om det i reklamen står att det är enkelt att byta sin olja aldeles själv

jag vet självklart inte hur det är i det här fallet. men jag tycker inte bara att man kan säga att en spade, eller vilket verktyg som helst, är dåligt. man måste också ta hänsyn till och fråga sig hur det använts.

vad jag förstog har spaden använts till att arbeta med "slasksnö" ett fullt blad med blötsnö kan nog väga sina modiga 10-15kg, plast och aluminium som är tunt i godset och används på fel sätt, med för stora hävstångskrafter, håller inte för det.

i mina ögon blir det därför minst lika mycket fel på portionerna, belastningen på verktyget, än på dess konstruktion.

Att tillverka block i slasksnø ær før mig ett krav, speciellt om det ær en spade.
:(

För tämligen länge sen

tog man ut flygförare efter "daredevil-principen", pojkar som vågade mycket och var än kaxigare....
Så började man efter Koreakriget att utvärdera flyghaverierna som var tämligen höga i de flesta flygvapnen. En riktigt klok karl sade låt oss se om det finns något samband mellan de som fått haverier efter start och klarat sig själva och maskinen.....
Det visade sig att de som inte fått de högsta dd-betygen hade klarat biffen, samt en och annan som kommit in från sidan med civit ff intyg i fickan. Följden blev att man ändrade helt på ff-rektryteringen och se snabbt som attan gick haveristatestiken ner....
Kan man nu omsätta detta på ngt så enkelt som gylfknappar och spadar, jag tror det om man tar hänsyn till vad det är man snackar om.
(En gång hade jag en vpl som inte lyckades med de obligatoriska syövningarna, lapp och stoppa strumpor. Hans nålar gick sönder och han fick aldrig fast ngn tråd, en gammal Truppförvaltare som tittade på övningen satte sig bredvid den vpl och såg att han försökte med spetsen på morakniven få in tråden i nålsögat. Kreativt tänkt men ack så fel.... Det slutade varje gång med en trasig nål. Förvaltaren tog en stoppnål, tittade på den vpl, spottade på tråden och trädde på första försöket.....
Den vpl härmade och så lyckades han med tre övningar i rask följd, trä, stoppa och laga.
Det är inte alltid vist att göra om invid lyktan om du tappade grejorna i skogen....)
Har man lyckat knäcka två av en sort med ett beteende borde en vis man ändra beteende.

precis som akademikern kan vända och vrida på ord och paragrafer så att den med ett inte allt för knivskarpt intellekt lätt blir bort kollrad, har den med ett mer praktiskt sinnelag också utvecklat vissa färdigheter och förmågor.

om man har rätt känsla i händerna är inget verktyg eller material underdimensionerat, erfarenhet och handlag gör att man inte använder mer kraft än vad den svagaste länken i konstruktionen tollererar.

det spelar ingen roll om så en spade är gjord av massivt stål så kommer vissa lyckas använda den på fel sätt. medans någon säkert kan använda ett snöblad i balsaträ utan att för den skull ha sönder det.

en del människor bör helt enkelt inte tex. köra in bilen på ok´s gör-det-själv-hall, även om det i reklamen står att det är enkelt att byta sin olja aldeles själv

jag vet självklart inte hur det är i det här fallet. men jag tycker inte bara att man kan säga att en spade, eller vilket verktyg som helst, är dåligt. man måste också ta hänsyn till och fråga sig hur det använts.

vad jag förstog har spaden använts till att arbeta med "slasksnö" ett fullt blad med blötsnö kan nog väga sina modiga 10-15kg, plast och aluminium som är tunt i godset och används på fel sätt, med för stora hävstångskrafter, håller inte för det.

i mina ögon blir det därför minst lika mycket fel på portionerna, belastningen på verktyget, än på dess konstruktion.

När har man nytta av en lavinspade som inte ens tål att skyffla slasksnö med? Har du någonsin tittat närmare på ett lavinområde eller kanske grävt en nödbivack? En lavinspade måste tåla betydligt mycket mer än att skyffla slasksnö.

Finns det en bruxanvisning till den där spaden?

Jag är nämligen helt övertygad om att det är tänkt att man skall hålla med ena handen precis ovanför bladet när man gräver, det långa skaftet är alltså främst avsett för att få fart på snön när den skall slungas åt sidan.

Det må vara dåligt av tillverkaren att tillverka en spade som inte går att använda hur som helst, men det är ÄNNU sämre gjort av användaren att klaga på att spaden går sönder när den används på fel sätt.

Det må vara dåligt av tillverkaren att tillverka en spade som inte går att använda hur som helst, men det är ÄNNU sämre gjort av användaren att klaga på att spaden går sönder när den används på fel sätt.

Vad får dig att tro att jag använt den "på fel sett"? Jag skottat mycket snö. Väldigt mycket Jag har använt Ortovox, Voilé samt Black diamonds spadar utan att någon ens varit i närheten att gå sönder.. Mitt "felaktiga" sätt att skotta på verkar fungera väldigt bra med andra märken..

Det var inte lavinkägleis jag skottade, det var inte heller tung slasksnö utan rundade korn som jag högg block i..

Det normala tur-folket går ut utan någon egentligen utbildning i lavinräddning. Att en sådan person sedan skulle kunna "skotta rätt" när sin kamrat ligger under 1 meter stenhård blocksnö är osannolikt..

Unfortunatly we know about some problems with some alugator light shovels.
would you please return the shovel to your shop for a warranty exchange.

We would like to apologise for any inconvenience caused.

Bryts sedan spadarna av på samma sätt som den första, anser jag att inte riktigt att det är "mitt fel"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg