Mammutspadar och hållbarhet..

Det var det j*vligaste! Otroligt.
Blir nyfiken på att testa Ortovox-plastisen och BD-aluminisen, innan det är skarpt läge...

Dåligt!

Tråkigt att det säljs sådan undermålig utrustning, som i ett skarpt läge, kan äventyra folks säkerhet!
Det borde finnas CE-märknings krav på sådan utrustning. Vi som konsumenter bör kunna lita på att dylik utrustning fungerar.
Tack för varningen!

Man bör tänka på vilken grävteknik man använder. I ett skarpt läge är det lätt att man blir stressad och börjar "bända bort" snön precis som hemma i potatislandet, istället för att hacka loss en bit i taget.

Att tillverka block i slasksnø ær før mig ett krav, speciellt om det ær en spade.
Jag har sett 200 værnpliktiga som inte lyckas bryta av sin voile-spade under ett år av våldsamt anvændande till allt møjligt.
:(

det känns lite overkill att enbart hänga ut tillverkaren. det har ju minst lika mycket med materialets beskaffenhet och handhavande att göra. jag tycker antalet trasiga spadar vittnar om det senare.

Det borde finnas CE-märknings krav på sådan utrustning.
Ett CE-märke sätter tillverkaren själv på sina produkter, när han anser att de uppfyller kraven... Oberoende test osv behövs icke!

det känns lite overkill att enbart hänga ut tillverkaren. det har ju minst lika mycket med materialets beskaffenhet och handhavande att göra. jag tycker antalet trasiga spadar vittnar om det senare.
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Vem har valt materialet? Vem är det som är ansvarig för att produktionen (den egna och hos underleverantörer) ger fullgoda produkter, dvs så att produkten uppfyller specen? Inte Mammut?

Man bör tänka på vilken grävteknik man använder. I ett skarpt läge är det lätt att man blir stressad och börjar "bända bort" snön precis som hemma i potatislandet, istället för att hacka loss en bit i taget.

Plastspadar funkar inte. Jag vill inte gå på tur med folk som har skiten, för jag har sett hur kassa dom är. I hård snö studsar dom bara, det går inte att hacka små fina portionsbitar.

Vi var ett gäng som skulle ner i en isgrotta på Svalbard, för att komma ner var man tvungen att gräva ca 2 m i hyffsat vidpackad snö, inte så hårt som en lavinkägla, men hårt. Vi hade 4 Ortovox-plastisar och en Fiskars (den lätta med kulhandtag och alu-blad). Ortovoxerna var helt kassa, dom bara studsade. Fick gräva hela gropen med Fiskarsen. Fiskarsspaden tål inte heller att man bänder, men man kan iallafall hugga med den.

Javisst hör plastspadar hemma i barnens sandlåda, det är jag den första att skriva under på!
Men bara för att bladet är av metall betyder det inte att skaftet tål vilken hantering som helst...

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Vem har valt materialet? Vem är det som är ansvarig för att produktionen (den egna och hos underleverantörer) ger fullgoda produkter, dvs så att produkten uppfyller specen? Inte Mammut?

precis som att du inte kan dra 2ton tunga hästtransporter med en ferrari, trots att bilen kostar nån miljon eller dra upp 18kg´s torskar med 0.12lina och ett klass 1 spö, har en spade av den här typen vissa begränsningar.

du kan inte ha samma "spec" på en betongspade på 17kg som på en lättvikts variant på några hundra gram.

har du en fällkniv kan du inte bryta och bända med den på samma sätt som en full-tånge kniv.

en mindre sidavbitare, avsedd för de som jobbar med fin elektronik, kan man inte klippa gunnebostängsel med.

smala fälgar på en racercykel kan man inte dunka in med i trottoarkanter osv osv

en spade i plast och aluminium har sina begränsningar. det är inte tillverkarens fel. det är materialets egenskaper och konstruktionen i sig som sätter dom gränserna.

för mig är det solklart redan innan jag förstört den första.

Men vem ska du hänga ut om inte tillverkaren? Du kan ju knappast straffa plastfabrikanten för att en spadtillverkare köper plast av honom och gör ruttna spadar, eller hur?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg