Mallorcacykling

Har funderingar på att åka till Mallorca en vända. det var några år sedan sist. Hade tänkt att ta med hojen om det går. Någon som har tips om hur det går till med flyget osv. Måste man packa den i särskild väska eller kan man snickra ihop något vettigt själv? Hur har ni gjort?

Stefan

Ett alternativ är att hyra. Var själv i Italien för några veckor sedan och kostnaden att hyra blir inte så stor, tror inte det är så blodigt på mallis heller. Man slipper ju en del problem på det sättet.

Många

svenskar och andra nordeuropeer åker till Mallis på våren och cyklar. Det kostar att ta med cykeln och är lite bökigt. Tips om hur du packar finns i många äldre trådar här.

Att hyra 1-klassiga cyklar på plats lär också funka bra enligt diskussioner jag läst på Fredrikshofs cykelforum.

Thure

Jag har cyklat på Mallorca ett par gånger. Har då alltid tagit med mig egen cykel, som jag packat i cykelkartonger som jag fått från cykelbutiker.

Det kostade en del att ha med cykeln på flyget, vill minnas att det var ungefär 600-1000 kr t.o.r. Jag vill minnas att det skiljde ganska mycket mellan olika bolag.

Vet att det då hade kostat ungefär lika mycket att hyra en nästan likvärdig cykel under resan (~5 dagar).

Ta med egen cykel om du har en som du är väldigt fäst vid. Annars är det inga problem att hyra en riktigt bra på plats, vilket ju ger en möjlighet att prova något nytt. Dessutom slipper du släpa cykelkartong till och från flyget.

Egna pedaler och (om du är känslig) egen sadel är bra att ha med isåfall.

Tack för svaren. Jo det är väl emklast att hyra, men egen hoj är ju alltid egen hoj.
Får se om det blir av.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg