Mäta vandringshastigheten?

Jag undrar vilket är det bästa sättet för att mäta i vilken hastighet jag vandrar.

Om jag tex ska gå en längre sträcka i fjällen och vill veta vilken hastighet jag går i.

Är det då en liten gps jag ska ha?

Behöver inte ha en gps för att visa sträckningen utan mer en gps som jag kan kolla att jag håller rätt tempo.

Så liten sak som möjligt. Har försökt med en stegräknare men det fungerar ej riktigt bra när jag går i skogen/fjällen där man tar olika långa steg hela tiden.

MVH
zzeezz

...eller så måttar du helt enkelt på kartan.

I fjällmiljö varierar ju annars framkomligheten så kraftigt att det spelar rätt liten roll exakt hur många kilometer du gått/har kvar.

En mil längs en led eller en slät fjällhed går snabbt, men en kilometer i blockterräng, videsnår eller med ett antal besvärliga vad kan ta flera timmar.

Köp en mindre GPS till exempel från Garmins eTrex serie, Vista HCx eller Legend HCx.
Köper du dem så väljer du ju om du vill ha karta till dem men annars finns det bra färddatorsida på båda två som du kan hålla koll på, bra batteritid har de också.
Då kan du även ladda upp spåren till din dator för att se vart du har varit.

Så det är mitt förslag. :)

Träning

Jag ska träna på att gå långt och kommer göra upp en plan med vilken genomsnitthastighet jag ska hålla för att klara mitt mål.
Därför behöver jag kolla in vilket hastighet jag håller ibland.

Normalt sett så håller jag en ganska jämn hastighet men jag ska nu öka tempot lite och behöver vänja mig vid den "nya" hastigheten.

Ska även göra ett test där jag håller en viss hastighet hela tiden och kollar hur långt jag kan gå innan jag absolut måste sova.

MVH
zzeezz

Skit i tempot, vad vill du bevisa med det ?
Huvudsaken att du är på tur !;)

Tempo

beror på såmycket. Men om du tror att vandring med njutning och tempo hör ihop så är du fel ute.
Normalt så går vi med packning mellan 3 och 5,5 km/h men försök inte göra det i videterräng, brant uppför eller nerför, även obekvämt tung packning sinkar. Regn och motvind likaså.
Bli bra på kartläsning och skriv upp dina mätta tider på mätta sträckor, enkelt kan du göra en njutning till ett helvete, blanda bara inte in några oinsatta i ditt självplågeri....

Självklart

Jag vandrar en hel del och ser det som den mest intressanta motionsformen. Jag hatar att jogga.

Att testa vad kroppen och fysiken klarar av är för mig intressant.

Självklart så blandar jag inte in folk som inte är insatta vad de beger sig in på.
Det är få som gillar att gå så extremt.

Jag brukar testa min kondis genom att gå Sörmlandsleden etapp 5 den är 11 km och startar ett stenkast hemifrån, jag går fram och tillbaka med en lätt dagspackning på 4h.

Anledningen till att jag vill testa att gå så långt jag kan innan jag somnar är att jag vill lära känna min kropp ännu mer, jag vill veta hur den (jag) reagerar. Lära känna igen varnings signalerna så jag kan se var jag befinner mig fysiskt och psysiskt när jag vandrar längre sträckor.

Jag njuter när jag vandrar hårt.
Långsamma & njutningsfulla vandringar gör jag med familjen istället.

När jag går ensam i motvind samtidigt som det regnar småspik och är en minusgrad då stortrivs jag.

Kollade in SUUNTO X10 och det verkar precis vad jag behöver lite dyr kanske, Tack för tipset.
zzeezz​

beror på såmycket. Men om du tror att vandring med njutning och tempo hör ihop så är du fel ute.
Normalt så går vi med packning mellan 3 och 5,5 km/h men försök inte göra det i videterräng, brant uppför eller nerför, även obekvämt tung packning sinkar. Regn och motvind likaså.
Bli bra på kartläsning och skriv upp dina mätta tider på mätta sträckor, enkelt kan du göra en njutning till ett helvete, blanda bara inte in några oinsatta i ditt självplågeri....

Garmin Forerunner

Det låter om du skulle ha användning av en Garmin Forerunner 305. Det är en klocka med GPS-mottagare som är avsedd egentligen för träning av löpning, men den funkar till alla utomhusaktiviteter. Den innehåller inga kartor, bara en monokrom display. Med hjälp av gps mäter den kontinuerligt vilken takt då håller, du kan själv ställa in vad du vill ha för information på displayen då den kan visa 4 rutor samtidigt (eller 1,2 eller 3). Exempelvis har jag när jag tränar löpning: tid, distans, puls och takt. Du kan sedan när du kommer hem ladda in det till datorn och få upp din rutt på kartan och se exakt vilken takt du haft när och var. Ett tips är att använda sporttracks och inte garmins medföljade program. Ett plus med det är att du även kan välja att se kartor från eniro eller hitta.se som har betydlig bättre täckning i Sverige än någon annan.

Hur länge är du ute? Eftersom den är gjord för träning har den dock inte så starkt batteri. Garmin säger att det ska räcka till 10 timmar men jag brukar nästan aldrig behöva ladda den.

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

Jag har en 305, det har också kommit en 405 som är något snyggare, men också dyrare. Jag funderar på om jag ska byta upp mig till denna:
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3144

305 kostar 2-2500 kr och 405 3500-4000 i Sverige
Jag köpte min 305 i England och betalade med frakt 1900kr för drygt ett år sedan. Idag kostar den ca 1600 kr i England (exl frakt) och 405:an 2500kr på http://www.globalgizmos.co.uk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
N Gecko Mäta höjden med Suuntoklockor Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg