Mästerkock på fjället - eller??

Mattips

Tack för roliga tips. Fortsätt så, jag planerar som bäst årets tur. Här kommer några av mina ganska enkla tips.
I vårat gäng räknar vi oerhört noggrant på matens vikt och vi prioriterar vikten. Jag räknar t.ex alltid på hur många skivor mjukt bröd jag får ha med. Eller ost. Man äter ju ganska likadant varje dag. Det brukar gå jämnt ut på slutet.
Börjar dagen med fruktsoppa (pulver som skall koka upp). I den blandar jag hemgjord mysli, som jag brukar göra extra energirik när vi skall till fjälls. Den håller också magen på en lagom nivå! Därtill x antal mackor.
På dagen har vi termos med varmt vatten, så att man kan växla mellan kaffe, té eller varma koppen-soppor, därtill mackor. Brukar ha med färdigskivad ost. Det blir kanske en skiva per dag. Därutöver tubost, ibland en burk leverpastej.
På kvällen (stugtur) har vi matlag om 4 eller 5, där var och en har med sig en eller två middagar beroende på turens längd.
Där brukar vi försöka överträffa varandra förstås.

En favorit består av rökt renkött, gräddsås i påse, kryddad med torkade trattkantareller, som man smular ner, pasta i någon form, soltorkade tomater. Till efterrätt kan man ha någon god chokladbit, så känns måltiden mer komplett.

Pastasåser är bra, rökt skinka i skivor, bacon ger mycket smak för lite vikt. Någon maffig kryddad korv kan man också tänkas bära på. Därtill couscous, snabbris, potatismos, pasta i olika former. Torkade tortellini är inte heller dumt.
Vi köper också mat på fjällstugor som har proviant. Bullens Pilsnerkorv med potatismos kan vara en höjdare efter en höjdardag på fjället. (Hungern är den bästa kocken).
Maten jag bär med mig hemifrån brukar väga mellan 4 och 4,5 kg vid start för en 7 dagars tur. Då ingår en reservmiddag i form av en påse frystorkat. Många får magproblem av frystorkat och jag kan knappt få ner det längre, även om hungern skulle vara mycket stor. Under en 3 veckors expedition till Grönland sponsrades vi av försvaret med frystorkat. Det kom i gröna stora konservburkar med 20 påsar i varje. Vi hade fått många olika sorter enligt etiketterna, men gissa om vi blev överraskade när dom allra flesta burkarna innehöll: Ärtsoppa med kokt höns! Varje eller nästan varje dag i 3 veckor! Tala om kulinariska utflykter.

En...

intressant tråd...väcker en fråga hos mig (som inbiten flugfiskare), händer det att ni (petratetra & Co) fiskar något på era vandringar?

Har i så fall lite tips på smarriga OCH enkla fiskrecept...

/Anders B

Re: En...och Axa: s "Gröt Direkt"

brook; sa:
intressant tråd...väcker en fråga hos mig (som inbiten flugfiskare), händer det att ni (petratetra & Co) fiskar något på era vandringar?

Har i så fall lite tips på smarriga OCH enkla fiskrecept...

/Anders B

Tänkte försöka lura lite fisk på nästa sommarvandring (nybörjare :) ). Kör!

F ö kan man enkelt göra sin egen "gröt dírekt". Gröt direkt var helt enkelt klippta gryn med div annat. Klipp själv i matberedare.

Bortom frystorkat

Nejdå, jag jagar inte spöken. Inte heller jagar jag kulinariska läckerheter. Vi gör inga matresor till fjälls... Det är just precis tips som torkad tomatpuré jag vill ha! Grunden blir ju iallafall pasta, couscous o.d. med nån sås eller så. När vi valt att ta med färska råvaror till första dagen har det inte betytt att vandringen blivit lidande av det.

Vill man bära på ett objektiv istället så gör man ju det. Vissa bär med sig en hel vinpava och vissa plockar bort strån på tandborsten för att spara vikt. Vissa tycker att frystorkat är helt OK en hel vecka, vissa äter hellre trerätters middag på en fjällstation.

Vi älskar att vandra och det är därför vi är där. Maten är bonus.

Jag har läst "Bortom frystorkat" och håller med dig om att den inte är särskilt anpassad till fjällvandring pga tunga råvaror.

Låter gott!!

Camilla-> Ja, inte ärtsoppa med höns då....

Renköttsrätten lät god! Den går med på tipslistan.

Vi räknar också brödskivor och väljer alltid det grövsta möjliga brödet som står att finna. Då behöver man inte så mycket för att bli mätt plus att det håller längre. En skiva till frukost och två till lunch räknar vi med. Tipset om färdigskivad ost (fler har tipsat om hårdost) kommer självklart med på listan.

Vi brukar också ha med brustabletter som någon tipsade om. Undvik bara den energidryck som heter något i stil med "night and day" - små påser i silver och svart- man blandar två påsar i koppen. Vi försökte truga i vår väninna sånt när hon precis började återhämta sig efter att ha spytt en hel natt (under vandring i Sarek). Hon fick knappt i sig nåt och klagade, men vi trodde bara att hon var allmänt ohungrig (som man brukar vara efter en sån pärs). Senare tog vi varsin kopp vi andra och var nära att spy själva av smaken... Oj, vad vi fick dåligt samvete!

För tillfällen med magsjuka har vi alltid med brustabletter för att återställa närings-och vätskebalansen. Finns på apotek. (smakar skit bara :))

Kom just på: Om man har smör kvar i slutet på vandringen så är det gott att ta lite på en smörgås och sen örtsalt och lite parmesan på det.

Gröt direkt och fisk

Känns fånigt att göra ännu ett inlägg på sin egen tråd, men jag glömde ju att svara på några små saker.

Johan-> Göra egen gröt direkt?! Låter ju inte särskilt komplicerat. Får prova hemma och se hur det blir. Annars är Sempers barngröt helt OK, bara man kommer ihåg att salta lite.

Anders-> Vi brukar inte fiska, men dina tips är säkert välkomna (underdrift) ändå!!!

Nu ska jag hålla tyst ett tag!!! :)

Pesto och tapenade...

... är gott till det mesta, hållbart pga olivoljan och energitätt. Man gör dem med fördel själv hemma och lägger i var sin TÄT plastburk. Kan ätas som pålägg, eller som "sås" eller som krydda, kan krydda upp de tristaste rätter.

Ingrid

Jag tog med bacon på förra vandringen och visst var det gott men det uppvägde inte att det var ett helvete att diska, fettet ville inte lösa sig i kallvatten och vårt ekologiska diskmedel.

Gröt på morgonen är oslagbart tycker jag, vi brukar köra en blandning av havregryn, kli och russin.

En burk makrill är inte fel, kan blandas ner i potatismoset eller makaronerna. Nackdelen är vikten och att det blir mycket skräp att släpa på.

Bacon

didg; sa:
Jag tog med bacon på förra vandringen och visst var det gott men det uppvägde inte att det var ett helvete att diska, fettet ville inte lösa sig i kallvatten och vårt ekologiska diskmedel.

(klipp)

Nu tänker jag bli lite rå här :)

Om ni lagar t ex gröt, ställ kastrullen i kallt vatten under natten och koka morgongröten direkt i den feta kastrullen. Det blir rent, ni får mer energi i gröten och dessutom blir det...annorlunda smak. Skämt åsido, funkar faktiskt bra.

Annars är tipset att diska genom kokning, vintertid kan det vara filibabba att dricka diskvattnet (utan diskmedel dock). Sommartid kan det hällas ut med gott samvete.

Mvh,

Johan

Fisk m.m

Ett gott och ENKELT sätt att tillaga fisk (Harr, Öring, Röding, m.m):

- flå (eller Filéa) fisken (bort med skinnet m.a.o)
- stoppa in filéerna i en plastpåse (typ fryspåse)
- häll lite veteströ (ströbröd) i påsen
- krydda i påsen med Salt, Citronpeppar samt gärna lite grovmalen Svartpeppar
- blås upp påsen
- vira igen påsen med några varv
- SKAKA runt
- tag ut dom panerade filérna och stek dem i smör/margarin, servera med potatismos och citronskiva.

Detta åt vi till lunch när jag och tre fiskekamrater var och fiskade på ett ställe vars namn jag inte tänker avslöja ;)
Senare den dagen hade vi en väldigt trevlig tre-rätters middag:

Förrätt: Gravad Öring på hårdbrödmacka
Varmrätt: Morikka-smörstekt palt med extra sidfläsk, lingonsylt, extrasaltat smör
Dessert: Grillade bananer "spetsade" med mintchoklad

Drycker till ovanstående var jokk-kyld öl samt en liten hutt Porsbrännvin.

På det hela taget en väldigt trevlig dag, framförallt matmässigt.

Re: Låter gott!!

petratetra; sa:
För tillfällen med magsjuka har vi alltid med brustabletter för att återställa närings-och vätskebalansen. Finns på apotek. (smakar skit bara :))

Är det Resorb som åsyftas från Apoteket. Tycker inte de smakar så illa. Tror att de finns i olika smaker, men jag kanske minns helt fel.

Vi brukar använda dem till måltidsdryck.

Bra är dom i varje fall

Mvh
Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg