Ett utdrag ur min cykelsemester 2020 söndag den 3 juli
Efter bara 3 timmar cykling i hårda vindbyar med sjunkande temperatur och massor av regn på tvären, tog jag in på Löts camping. Jag stannade på campingen under ett stort träd som skydd. Jag satt kvar där på min cykel under en långstund. Det tog emot att slå upp ett tält i hällregn när jag frös så mycket som nu.
Till vänster om mig låg reception, till höger stod det husvagnar uppställda. Det som fick mig att sitta kvar på min cykel var det jag såg rakt framför mig, där var det två rader med stugor. Jag tänkte, ska jag hyra en stuga? Jag frös och mina kläder var genomblöta. Ju mer jag tänkte ju mer gillade jag iden.
Jag gick in i reception och valde en stuga, den kostar det 300 kr det tyckte jag var billigt. Killen vid disken sa att dom hade en dyrare också med toalett, kök, spis, micro, kaffebryggare och vattenkokare för 560 kr. Jag tog den, skönt med egen toalett tänkte jag. När jag blivit varm, torr och mätt, drog jag fram kärran till verandan och sprang in o ut i regnet för att få med mig sakerna in.
Väl på plats och allt var inte, då kom en olustkänsla över mig, det blev snabbt trist, stelt och händelsefattigt. Vad gör jag nu? Det fanns stolar bord en soffa med tillhörande bord, allt var rent prydligt och snyggt men så fruktansvärt händelsefattigt.
Jag hade alla mina saker med mig som dator, vin en flaska whisky och tilltugg som ost kex salamichips och lite annat gott, men jag tappade all trivselkänsla och välbehag. Lite tråkigt att jag tvingas tälta för att må som bäst, efter som stuga är så enkelt och lätt, speciellt när jag fryser, jag tycker att det är hyfsat billigt också. Tydligen ligger det något i ordspråket: ”Livet börjar i slutet av din komfortzon”! Förmodligen är det anledningen till att stuglivet inte är något för mig.
Jag tror att jag tillhör ett utstick mellan lättviktscampare och glamping med bil. Jag har ett stort 3 manstält med stor absid, över tälttet har jag en tarp som täcker framsidan och skyddar ingången och cykeln mot regn och gör samtidigt att jag får en uteplats under tak, jag har bord och en gungstol där jag sitter och tittar på andra campare undertiden jag äter mat eller smuttar på vin och tilltugg det är då som jag trivs som bäst!