Märkesloga

Nu blir det kanoter igen: LG Linder AB i Tingsryd från 1991 och Trapper från AB Armerad plast i Tillberga 1986.

Bilagor

• DSCN5782_.jpg
    DSCN5782_.jpg
    52.9 KB · Visningar: 653
  • DSCN5778_.jpg
    DSCN5778_.jpg
    56.7 KB · Visningar: 659
Här kommer ett märke som idag inte finns i Sverige, Kanske kommer till Europa 2011 tror jag det var. Fast det fanns ett år i Gbg.

Bilagor

• woods.jpg
    woods.jpg
    18.1 KB · Visningar: 598
Sorel?

Kanske Sorel har en bättre björn än Karhu?

Annars tycker jag Hestras och Silvas loggor i de versioner som visas i tråden är jäklit snygga.

(Och, Gaupa är ett norskt lågprismärke som fortfarande existerar. och nr 2: ja, Gaupe betyder Lo på norska)

N

Bilagor

• logo_masthead_sorel.gif
    logo_masthead_sorel.gif
    6.3 KB · Visningar: 650
Kinesiska ordspråk

Så ser Karrimor ut idag resp. 1984. I en version från 1995 har gubben tackat för sig och avvikit från bokstäverna, som i övrigt var lika.

Bilagor

• karrimor.gif
    karrimor.gif
    13.7 KB · Visningar: 1,886
  • DSCN5781_.jpg
    DSCN5781_.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,883
I väntrummet

Förutom Tegsnäs finns det ju några andra skidor, men jag vet inte om de kvalificerar sig eftersom jag inte förstår vad de föreställer. Är Fischer stiliserade snökristaller? Och kanske ett berg också? Och Åsnes: fjälltopp med sol?

Tittar man här http://www.woodenskis.com/manufacturer.htm#asnes så kan det tänkas vara sol/fjälltopp/egna skidan man ser. I så fall har man ju fördärvat det genom att avrunda skidspetsen i den nuvarande logotypen. Är min tolkning av den gamla logotypen riktig så tycker jag man har lyckats riktigt bra genom att knyta ihop skidåkaren med landskapet där färden sker.

Bilagor

• fischer.png
    fischer.png
    2.6 KB · Visningar: 574
  • Åsnes.png
    Åsnes.png
    6.3 KB · Visningar: 605
Nu blir det snö och fjäll

Annonser från 1960. Sameanoraken tillverkades av AB Elof Malmberg i Gävle efter riktlinjer från "Främjandets utrustningskommitté". JOFA stod för Jonssons Fabriker AB i Malung. Hur intetsägande JOFA:s logotyp ser ut idag ska jag låta er slippa veta.

Bilagor

• DSCN5774_.jpg
    DSCN5774_.jpg
    63.1 KB · Visningar: 547
  • DSCN5775_.jpg
    DSCN5775_.jpg
    61.9 KB · Visningar: 2,147
Såg idag på ett gäng backpackers namnet Nordkap med en älg som logga. Tyvärr hittar jag ine vis en snabb sökning det på nätet.

Ett märke som inte får missas är ju Canadian goose, fast att kalla det frilufsmärke, hmm möjligtvis i storstadsjungeln. Jag fick inte fram spara bild på deras sida, så om någon annan gör det så vore trevligt med det märket också.

Lugnet före stormen

Innan 1970-talets sorglösa "Fem myror-typografi" brakade lös hade både Fjällräven och Haglöfs strama typval. Jag har sett Fjällräven som tygmärke på ryggsäck, och tror att Haglöfs också hade sin måttfulla text på sina säckar (i ett rektangulärt fält, ljusgrått?). Den som har säckar med dessa märken får gärna posta bilder. Annonser från 1974 resp. 1972.

Bilagor

• DSCN5770a.jpg
    DSCN5770a.jpg
    40.5 KB · Visningar: 1,934
  • DSCN5752a.jpg
    DSCN5752a.jpg
    52.4 KB · Visningar: 459

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg