Märkesloga

Marmots bergstoppar.

(Lägg gärna in bilder på era björnar och vad ni nu för på tal; jag känner inte till alla märken ni pratar om)

Bilagor

• marmot_logo.gif
    marmot_logo.gif
    13.8 KB · Visningar: 689
Ja, fy, kunde ju lika gärna vara en sugga eller så. Påminner om illustrationer från medeltiden då den arme tecknaren fick försöka framställa ett djur han aldrig sett efter tvivelaktiga skildringar, förmedlade i flera led.

Ur tidningsannons 1986. Åhléns eget märke där Sten Brander stod för prylarna. Inte så tydligt sytt, och granen har blivit asymmetrisk. Men mycket bättre än grisbjörnen nyss.

Bilagor

• Kerki_.jpg
    Kerki_.jpg
    65 KB · Visningar: 649
Handsktillverkaren

Den här är rätt bra. Men på hemsidan deras hittar man den inte; tagen ur broschyr.

Bilagor

• DSCN5708_.jpg
    DSCN5708_.jpg
    56.5 KB · Visningar: 577
Visste var väl logorna snyggare förut?

Som vanligt är det lätt att glömma man bort det som inte passar med ens teorier... ;)

Är det här snyggt?
IMG_2644.jpg

Sen är ju ""snyggt" och "bra" olika saker när det gäller logotyper. Exempelvis Fjällrävens logotyp är ju egentligen tämligen ful och 70-talsklumpig (en enögd räv, radbrutet namn och ett typsnitt som ser ut som om det är hämtat ur "Fem myror"), men den är enkel, lättanvänd och inarbetad och därför bra. Logotypen har under åren laddats med ett så starkt varumärke att det estetiska och grafiska innehållet har blivit irrelevant.

Senast ändrad:
Hehehe

Ja den var ju kanske inte så jättegrann Martin, håller med. Fast jag tänkte på den svarta slokhatten de hade. Hur var det med Kerki, de fanns väl bara ett högst två år har jag för mig.

Exempelvis Fjällrävens logotyp är ju egentligen tämligen ful och 70-talsklumpig (en enögd räv, radbrutet namn och ett typsnitt som ser ut som om det är hämtat ur "Fem myror")

Räven är givetvis inte enögd utan har snott ihop sig för att vila och kikar med ena ögat:

http://www.guardian.co.uk/environment/gallery/2008/jul/15/wildlife.poles?picture=335530233

http://photography.nationalgeographic.com/photography/enlarge/arctic-fox-pup-canada_pod_image.html

Skrivbordsestetik, det är ju faktiskt så verkligheten ser ut.

De populära bergsmotiven. Macpac både i dagens version och en från 1998. Tjänstgör dessutom som exempel på det inte ovanliga att logotyperna stiliseras med tiden.

Bilagor

• DSCN5717_.jpg
    DSCN5717_.jpg
    47.5 KB · Visningar: 524
  • macpac.jpg
    macpac.jpg
    2.8 KB · Visningar: 530
  • DSCN5719_.jpg
    DSCN5719_.jpg
    77.3 KB · Visningar: 537

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg