Märkesloga

Visste var väl logorna snyggare förut? tänker på Caravans "ökenvandring" eller Haglöfs stiliga hatt, jämfört med H. Det skulle tydligen vara stilistiskt in i framtiden? eller något sådant!
Det är intressant med tanke på att vandring är ju lite mer utav "gamla värderingar" och inte något nytt fenomen.

Sedan har vi ju en fossilödla och fjällräv.

Vad har vi mer för logor som knyter an till naturen? Kanske en liten röstning? vem har snyggast naturloga!

Gaupa

Var ett märke som kom och försvann, ett tassavtryck från Lo. Liknande Jack Wolfskin, fast där är det från Varg.

valdemar

En logga

skall antar jag i första hand sticka ut.

Fjällrävens tycker jag är stilig för att den är så enkel. Haglöfs H tycker jag också är stilren.

Mammuts fungerar bra för att den skiljer sig såpass mycket från andra loggor speciellt de oranga färgerna sticker ut. Men inte är den vacker.

Thure

Var ett märke som kom och försvann, ett tassavtryck från Lo. Liknande Jack Wolfskin, fast där är det från Varg.

valdemar

Gaupe är/var ett norskt icke-märke, tror det var någon kedja som plankade fjällrävens grejer och sålde under eget namn. Gaupe är samiska för lo och det heter så på norska.

Norrøna hade klart snyggast logga förr i tiden (sent -90 tidigt 2000), fjällrävens är fortfarande snyggt.

Gaupe är samiska för lo och det heter så på norska.

Nja, inte i någon varietet som jag känner till. På nordsamiska heter det albbas, på lulesamiska albas och på sydsamiska råateme. Det skulle i sådana fall sannolikt röra sig om ett nordiskt lån, då ordet "gaupa" även återfinns i såväl isländskan som jamskan vilka båda är starkt knutna till fornnordiskan.

Vad gäller trådens ämne är väl den nygamla Rossignol-tuppen söt? :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg