Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
+1 på den!
Knäckemackan med första skivan julskinka + senap, direkt efter att griljeringen är klar,
den var/är ju höjdpunkten på natten före julafton!!!
/Odd
När jag var mindre och vi hade anställd/dräng (inklusive rätt namn för en dräng - Egon ) på gården så tyckte han att kall skivad kokt potatis och en _riklig_ slinga med ketchup på mackan var alldeles utmärkt smörgåspålägg ovanpå den ganska generösa lagret med smör (som gårds och skogsarbetare så brukar inte buk-fettet vara någon större problem - det gick åt många kalorier per dag för sysslorna) - kan inte minnas att jag någonsin senare sett någon med liknande smak. Själv förmådde jag inte ens prova...
Har man skinka på knäckemackan är lite Dijonsenap ett måste. Starkt och gott. Annars är hemmagjord hummos på skinkan/pastrami en höjdare också. Angående kall skivad potatis som pålägg, så är det också väldigt gott med kaviar och gräslök.
Har ett mackjärn jag aldrig använt. Att bära 1 kg extra
för några mackor är inte så högt prioriterat. Det enda bröd jag äter på tur är tortillabröd.
Nej, nej, nej! Ni gör alla fel med den kalla potatisen. Knäckebröd och mycket smör är rätt. Men sen ska det bara vara rikligt med salt och nymald vitpeppar. Alternativt tunnt skivad rå lök och salt.
Nej, nej, nej! Ni gör alla fel med den kalla potatisen. Knäckebröd och mycket smör är rätt. Men sen ska det bara vara rikligt med salt och nymald vitpeppar. Alternativt tunnt skivad rå lök och salt.
Hipsterradarn slog i taket. Vitpeppar? Nymald? :-O
Vitpeppar tar man bara fram två gånger om året. När man ska lägga in gurka och till jul när man ska äta lutfisk.
Knäckebröd med lök?!...tillåt mig tvivla, men kanske om den är picklad eller kommer från en sillburk.
Skivad potatis med nån topping gör knäckemackan krämig, rustik och matig. Borde serveras på varje seriöst café. Borde även funka med ansjovis, lite gräddfil och gräslök