Rengöra stora mängder aluminiumkärl från sot?

Diskmaskinsmedel brukar vara effektivt mot inbränd smuts. Ett antal tabletter i en stor balja som fylls med varmvatten och blötlägg sedan kastrullerna ett par timmar/ett dygn borde fungera.
 
Aska och vatten blir lut det får soten att släppa. Finns säkert tvättmedel inom kemiska branchen. I FM brukade vi lut, med stålull och vatten, skitigt och gnoigt. Redan den unge Tore Wretman sattes på kokärlsrengöring mot sot och brännd mat. De flesta större kök kördes med ved. Gaskök minskar sotningen sinifikant, vilket vi hade på missionerna.
 
Med vanligt löddrande svinto och ljummet vatten försvinner sotet direkt så varför hålla på och krångla?

Hur många hundratals kärl är det som ska rengöras?
 
När det gäller termosar är maskindiskmedel helt otroligt bra. Min snuskburk diskar jag bara i masin och all sot går inte bort men det spelar ingen roll för mig.
 
Varför är det egentligen så viktigt att kärlen blir fullständigt rena?
Dom kommer bli lika sotsvarta igen när dom används, så räcker det inte med att det lösa sotet torkas bort så att kärlen inte sotar ner övrig utrustning som dom kommer i kontakt med?

Har den fastbrända svarta sotfärgen verkligen så stor betydelse?

Personligen har jag aldrig brytt mej på sånt just pga att föremålen är till för att användas och inte ställas ut på Elmiamässan som blank och välvårdad utrustning för uppvisning...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.