Ljud i friluften?

Är jag ensam om att efterlysa ljuduppspelning utomhus eller finns fler med samma i-landsproblem?

Vad jag främst saknar är att t.ex. kunna lyssna på en ljudbok eller liknande när jag är ute och paddlar. Ofta paddlar jag med tjejen, att då sitta med hörlurar känns lite väl isolerat och dumt med vattenkänslig elektronik i kajaken. Jag har länge funderat på vattentäta superbilliga Blåtandshögtalare, dock tillåter ju inte standarden koppling av flera enheter till en källa, så antingen får en låta väl högt, för den stackare som har den på båten eller så får man köra varsin, med irriterande överhörning. Man vill ju kunna ta in en del ljud från sin omgivning med.

Självklart är det härligt att bara lyssna på naturen ibland! Men stundtals känns det bara som brus, samtidigt som jag tycker det är svårt att tala med den man paddlar med på grund av avstånd och omgivningsljud.

Min senaste tanke var att köpa en billig blåtandsmottagare->aux och koppla till två aux-> Blåtand och en högtalare till vardera, jag insåg dock att det skulle bli mycket utrustning, säkert mycket krångel och än sämre ljud än nödvändigt. Även om delarna var för sig går hitta väldigt billigt insåg jag att det skulle dra iväg lite samtidigt som resultatet kändes osäkert.

Till slut hittade jag en Blåtandshögtalare som gick para med en likadan och sätta antingen som vänster höger eller mono. Då borde ljudet komma samtidigt och man kan lyssna på tex. samma bok på låg volym, i fas. Totala kostnaden var nog liknande första tanken med alla prylar involverade. Stora nackdelen är väl att högtalarna är vattentäta, men hoppas en liten drybag löser det utan att förstöra ljudet allt för mycket, i alla fall på röster. Mitt val föll då på HMDX HX-P240PK Jam Plus Wireless Bluetooth Speaker.

Kopplar man en högtalare till vardera telefon kan man dessutom ringa upp/använda app för att enklare kunna prata utan att skrika.

Är det fler som upplevt samma problem?hur har ni löst det? Jag tänkte frågat för längesedan, innan jag hade någon alls fungerande idé själv, men nu gjorde jag en ansats till lösning, men är ändå nyfiken på vilka andra lösningar som kan tänkas finnas och om fler känner igen sig i frågeställningen.
 
Du tar för givet att telefonen skall användas för uppspelning, det är kanske mera kontroversiellt än att lyssna på uppspelat ljud i naturen
 
Jag kan egentligen inte annat än hålla med Klager, men ibland bjuder inte "naturen"på så mycket mer än motorbåtsljud, då lyssnar jag gärna på något annat men självklart måste man ta sig tid att ta in naturens ljud, de gånger man får chansen att vara i naturen!
 
Jag lyssnar gärna på ljudbok ibland då jag är ute. Nu har jag en Jabra öronsnäcka som jag använder och har egentligen bara den då det är bra väder på sjön.

Men så tänker jag att den dagen den går sönder så är det inte mer med det. Då har den gett x antal trevliga timmar.

/Håkan
 
En billig snäcka i bara ena örat, och en mp3-spelare funkar bra. Jag har gjort det för att lyssna på podcast när övriga familjen sover vid sen nattkörning.

Men jaha skulle utmana dig att bara acceptera frånvaro av stimuli och koncentrera dig på att bara vara och paddla . Jobbigt ibörjan men en bra vila!

Andreas

/Andreas
 
Jag kan egentligen inte annat än hålla med Klager, men ibland bjuder inte "naturen"på så mycket mer än motorbåtsljud, då lyssnar jag gärna på något annat men självklart måste man ta sig tid att ta in naturens ljud, de gånger man får chansen att vara i naturen!

Nu var det ju inte ljuduppspelning i sig jag reagerade på, utan att du förutsatte att du skulle använda telefonen för att spela upp ljudet. Som andra har nämnt så kan en liten MP3-spelare vara ett alternativ, gör inget som den skulle vattenskadas och är enklare att skydda mot vatten,
 
Nu var det ju inte ljuduppspelning i sig jag reagerade på, utan att du förutsatte att du skulle använda telefonen för att spela upp ljudet. Som andra har nämnt så kan en liten MP3-spelare vara ett alternativ, gör inget som den skulle vattenskadas och är enklare att skydda mot vatten,

Ok, då missförstod jag lite. Telefonen har jag redan vattenskyddad och som färdlogger, att använda den var främst för att göra det lätt, under rådande förutsättningar. Men visst kan man använda annan källa.. Problemet jag hade var att kunna lyssna med någon men samtidigt inte störa varandra och kunna prata till. Därav tyckte jag hörlurar, för min del, gick bort lite. Om min tänkta lösning fungerar är ännu mycket oklart.

Självklart ska man ta vara på lugnet ibland också! Men variation förnöjer. Tjejen är mer angelägen än jag att ha något till paddlandet, lite är det ett knep att lättare kunna motivera henne att följa med.

Kul med lite andras åsikter och funderingarツ
 
Jag använder en MP3-spelare som har inbyggd radio vid många aktiviteter. Hörsnäckorna har tålt ofrivilligt bad vilket även MP3-spelaren gjorde. Blåtandshögtalare funkar säkert också men kan tänkas vara svåra att placera så att två personer hör lika bra i varje fall om man paddlar varsin kajak.

Ett alternativ är att köpa blåtandshörlurar/öronsnäckor till er bägge och mata med gemensam datakälla/smartphone.

Thure
 
På min MC har jag intercom för förare och passagerare var vi kan prata med varandra, prata i telefon eller lyssna på musik oberoende av varandra. Till detta har jag en joystick på styret och en GPS och alla enheter "pratar" med intercomet, i mitt fall fyra enheter.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    50.4 KB · Visningar: 449
Interconnect-systemen ser helt klart intressanta ut! Kollade lite på såna först, tyvärr är de väldigt hjälm-anpssade och rätt dyra. Men verkar ju helt klart vara en bra lösning! Att kunna kommunicera "internt" känns som en stor bonus, även om man kanske inte har samma behov normalt i en kajak.

Att koppla in sig via varsitt bluetooth-headset skulle ju fungera bra, om bara bluetooth skulle ha stöd för flera aktiva headsets samtidigt.

Bluetooth-högtalaren jag länkade i första inlägget har stöd för att koppla upp sig i stereo, eller kanske 2 i mono, det ska alltså gå att spela samma ljud i båda högtalarna, möjligt att ha en högtalare per kajak. Frågan är ju om man håller sig tillräckligt nära varandra..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus.sve Lifeproof-skal och dåligt ljud Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg