Livsmotto?

Re: Anspråkslöst...

Strykarräven; sa:
Haha, när vi ändå är inne på gamla godingar drar jag mig till minnes ett elakt motto, kan ha varit Djingis Khans:

"Krossa dina fiender och driv dem framför dig. Hör deras kvinnors gråt och klagan."

Ack så aktuell med tanke på vad USA sysslar med just för tiden.
Fast jag kan inte kalla det mitt motto, så vafan gör jag här? ;-)

/A.

Nedanstående är inte heller mitt motto, men lagom ondskefullt roligt: "Det vackraste man kan ge en meddemon är en snabb och överraskande död"... ;)

(Nikanor Teratologen, ur Äldreomsorgen i övre Kågedalen)

Punkarn

Gammal härlig tråd

... som jag inte har läst förut.

Här fanns många nya och gamla favoriter. Jag försöker själv leva efter en gammal kändis och diverse egenpåhittade. Här är kändisen och en egen:

1. "Fånga ögonblicket" För det är ögonblicken som gör livet. Den där koppen med varm choklad, en oväntad glimt sol en regnig eftermiddag, ett uppsluppet skratt från en vän, stunden då huvudet når kudden efter en lång dag, ett vackert träd vid busshållplatsen, en bra låt i bilstereon, osv. Om man bara ger sig tid att titta efter, så finns de överallt. Om man dessutom tillåter sig att njuta av dem så kommer de förändra livet! Det låter KÄCKT men är egentligen ganska odramatiskt...

2. Sedan något jag lärt mig av min mamma: ägna bara tid åt sånt som verkligen är viktigt. (passar tex med en magnet som jag & mannen har på kylen: "A clean house is a sign of a wasted life"). Självklart, men svårt att leva efter!!!

Avslutningsvis en favorit av okänd upphovsman: "Det blir bra folk av barn som har tråkigt ibland".

/Petra - inte särskilt käck ändå

Vet inte var jag fått det här ifrån. Det kan vara hämtat ur nån film och jag kan också missuppfattat delar av/hela mottot:

"Life's a bitch, and then you marry one"

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-09-28 kl 16:01]

Sisters of Mercy sjunger ju:

"Life's a bitch, and then you die"

men med det som livsmotto vore kanske inte livet en picknick i parken... :)

Motto...

Har länge levt efter talessättet "Experieri Ea Validus". Lättast är om man översätter det till engelska då det betyder "In experience there is power".

Det har alltid funkat, och betytt mycket för mig!

// Robert W

Re: Re: Livsutveckling

maxell; sa:
På tal om självmord...

... Hemingway lär ha sagt något i stil med att "lycka är inget annat än god hälsa och dåligt minne"

Rent intiutivt så håller jag med, men jag kan nog inte förklara varför. Jag har funderat rätt mycket över detta, men jag får ändå inte riktigt ihop det. Vad menade han egentligen?

Inte för att jag tycker Hemingway tillhör de stora filosoferna men för mig är det inte oklart vad han menar.

Han menar vad han säger och värdesätter hälsa och att han inte vill komma ihåg all skit.

”Om du vill tänka tillbaka på ett långt liv så ha outhärdligt tråkigt!”

”Försök alltid göra minst en medmänniska glad varje dag!”

ÅTER EN DAG...
Åter en dag har du upplevt
och den läggs nu till det förgångna.
Vad har hänt? Minns du något?
Har du hunnit det du tänkt?
Ännu en dag, och ännu en...
att minnas eller glömma.
Minns du hur det var?
Hoppas du på framtiden
eller gläds du åt
den stund som är
just här och nu?

©Harald Gaunitz, 2001

Rolig tråd

Jag gillar August Strindbergs:
"Livet är inget för amatörer". Det kan skänka lite tröst till oss som inte tror oss vara proffs.

I serien "Våra värsta år" säger Bundys granne "Life´s a bitch, and then you die".
Al Bundy svarar kallt: "Life´s a bitch, then you marry and THEN you die".

Sen har jag hört denna av min polare Ulf Sundström från Enköping:
"Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år."

Tycker jag är en fin tanke i dessa Arcteryx-dagar...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
livsmotto. Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg