Litet pannlampstest

Alkaliska/Lithium batterier ?

Philipslampan ser väldigt fin ut, och moddad med externt batteri är ju batteritiden "löst" också.

Skulle den även kunna drivas av vanliga (alkaliska) batterier,
eller t o m Lithiumbatterier (och skulle sådana kunna ge hyfsat lång brinntid, XX tim ??) .
Kan i vissa fall vara ett alternativ, så undrar ändå om det ens är möjligt.
Dyrt blir det i all fall...:cool:
 
Senast ändrad:
Endast NiMH-batterier

Skulle den även kunna drivas av vanliga (alkaliska) batterier,
eller t o m Lithiumbatterier (och skulle sådana kunna ge hyfsat lång brinntid, XX tim ??) .
Kan i vissa fall vara ett alternativ, så undrar ändå om det ens är möjligt.

Tyvärr, det är troligen inte möjligt utan att riskera att förstöra LEDarna.

Spänningen över LEDarna är 6,1 - 6,49V, dvs lägre än spänningen från fyra laddningsbara NiMH-batterier.
Det betyder att drivelektroniken i lampan är spänningshöjande, en sidoeffekt med spänningshöjande LEDdrivare är att om inspänningen är lika/större än utspänningen så slutar de helt att reglera!
Och då riskerar man att förstöra LEDarna.
Eftersom spänningen hos ett nytt alkaline-batteri kan vara c:a 1,6V, och hos ett litium-batteri c:a 1,8V, riskerar spänningen från dem att bli alldeles för hög..

Men samtidigt måste batterispänningen i lampan vara över 4V, annars tror batteriövervakningen i lampan att batterierna håller på att ta slut och går över till lågläge, eller stänger av sig helt tom!

Batterispänningen måste alltså vara minst 4V, men samtidigt helst max 6V.
 
...jag vet inte så mycket om mattning hos lysdioder. Det gör däremot människorna som jobbar på CREE.

Läste lite i ett dokument på deras hemsida: http://www.cree.com/products/pdf/XLampXR-E_lumen_maintenance.pdf


Jag sammanfattar: (även om det felaktigt står citat precis här under)
Arbetstemperaturen på chippet, samt temperaturen i luften runt chippet kommer påverka livslängden på lampan.

Exempel ur grafen på sidan 6:
Chiptemp=60deg,lufttemp=45deg => livslängd=140 000h
Chiptemp=150deg,lufttemp=85deg => livslängd=25 000h

Dioden livslängd betraktas i detta fall som tiden det tar innan den mattas 70% av sin ursprungsstyrka (jag tror f.ö. detta är industristandard)

Intressant också är att de noterat en första period där mattningen går fort ner till 95% på bara några få tusen timmar, och därefter är kurvan planare.

Slut på sammanfattning.

Om jag filosoferar lite kring ovanstående data:

Kanske man kan gissa att en dåligt designad lampa, som genererar temperaturer i stil med extremfallet ovan, kommer mattas till 95% på 1000h?

1000h är ju mer än vanlig använding antagligen kommer nå upp i på något år minst. Själv skulle jag nog inte på en cykellampa bry mig så mycket, eftersom en uppskattning kring min egen förbrukning uppgår till några få hundra timmar per år.

Man får ju fatta ett eget beslut om denna kunskap påverkar ens val av lampor, men det är ju fånigt att säga något annat än att lampan mattas, och att temperaturen påverkar.




Sen kan jag inte låta bli att nämna den något lustiga sidodiskussionen om kinesisk tillverkning.

Kinatillverkade grejer i allmännhet varierar kraftigt i kvalitet, och DX-grejor i synnerhet.

Jag har handlat av dem i flera år, och man kan alltid förundras över slappt ihopskruvade detaljer, fula lödningar, fula gjutningar, rester av tillverkning i form av metallspån osv.
Dessutom udda materialval t.ex. konstig spröd benvit plast a'la DDR -83 på ställen man minst anar det..

Den som varit i Kina kan konstatera att samhället i stort inte jobbar med kvalitetskontroll som i t.ex. Sverige. Ej heller med arbetsmiljö och hälsa, osv.
Hela deras affärsidé är ju att göra allting billigare. Man blir inte billigare genom att hålla samma eller högre kvalitet.

Ja visst, Iphone kanske tillverkas i Kina, men där har man sannorlikt örnkoll på kvaliten med externa granskare osv, vilket ju inte är normalfallet med andra kinesiska produkter.
Normalfallet är snarare att lågutbildad personal tvingas jobba långa skift, på ackord, och varje gång kvalitetsgranskaren tar en cigg, så slinker det med några dåliga enheter.
I fallet med en lampa som ovan skulle en typisk miss kunna vara saknad kylpasta under chippet kanske? Inget som syns, men som kommer påverka livslängden.

Jag känner flera personer som jobbat med produktutveckling och kvalitetssäkring på västerländska företag, med tillverkning i Kina. Alla är överens om att de visst kan tillverka bra grejer, men att det är kvalitetskontrollen som är det stora problemet.

Att hävda något annat är att bortse från helhetsbilden, och enligt mig, något trolligt, om du ursäktar, även om jag förstår det roliga i att driva en diskussion.
 
Kanske man kan gissa att en dåligt designad lampa, som genererar temperaturer i stil med extremfallet ovan, kommer mattas till 95% på 1000h?
Visst kan det vara så, men 1000h är mkt riktigt lång tid.
Det är tex den genomsnittsliga livslängden för en motsv halogenlampa.

Det är också svårt att få denna 1000h-mattning efter några veckors användande.
Dessutom undrar jag hur många som med ögat kan uppfatta en 5% mattning av ljuset?

1000h motsv ungefär den genomsnittliga (teoretiska) livslängden för LiION-batterierna till MS900-lampan, alltså då deras kapacitet har sjunkit till 50%.
1,5 timme lystid istf 3 timmar skulle åtminstone jag märka av mer än 5% svagare ljus.


Kinatillverkade grejer i allmännhet varierar kraftigt i kvalitet, och DX-grejor i synnerhet.
Visst är det så.
Men därför kan man inte generalisera om kvalite'n.
 
Det är också svårt att få denna 1000h-mattning efter några veckors användande.
Dessutom undrar jag hur många som med ögat kan uppfatta en 5% mattning av ljuset?

Instämmer, ville bara bringa klarhet i om effekten finns eller inte. Tycker det är relevant jämfört med de optimistiska siffror på livslängd som ofta framställs. (Inte av dig just)

Visst är det så.
Men därför kan man inte generalisera om kvalite'n.

Nej just det, men ligger det inte lite i begreppet kvalitet (förutsatt att vi pratar serieproduktion) att man vill att den ska vara jämn (alltså generell), och gärna god?
Om Kalle beställer en lampa som inte funkar, blir han ju inte gladare för att Pelle också beställt och fått en som funkar. Produkten håller inte jämn kvalitet helt enkelt.

Om man lägger till att hälften av alla no-name produkter som kommer från Kina är Reverse-engineerade och man i produktionen inte varit klar över anledningarna till många av aspekterna på designen, så är det ju mycket en fråga om chansning när man köper. På DX är forumet till stor hjälp, men inte om man köper andra grejer på Ebay och motsvarande.

Vi kan ju kanske enas om att: Det produceras visst prylar av kvalitet i Kina. Bara inte jämn. Och oftast inte god...
 
Liknande trådar

Liknande trådar