Jag anser att behovet av kokkärlet har grumlats till under trådens gång.
Om man tittar på TS fråga är det ju uppenbart: Ett kokkärl man kan ha i bröstfickan.
jag tycker mig se två behov:
Nödsituation - Behöver smälta snö för dricksvatten och överlevnad.
Fikasituation- Behöver smälta/koka liten mängd snö för kaffe.
För fika finns det ju en massa lösningar men ingen av dem skulle jag vilja blanda ihop med nödutrustningen. Jag gillar t.ex. att ha en kopp med mig som jag kan koka vatten i, för t.ex. fika. MEn den är för stor för att jag ska kunna lita på att den ALLTID är med.
Alltid med, klarar att smälta mycket snö, då är snusnäsduken bäst.
Alla överlevnadsmetoder med ölburkar osv förlitar sig ju på vad som slumpmässigt skulle kunna finnas till hands. Inte vad TS frågar om.
För övrigt anser jag att risken med att smälta snö i PET överväger fördelarna. Visst, teoretiskt kyler vattnet plasten inifrån, men hur många gånger har man inte varit med om att snön lyckats suga åt sig det mesta fria vattnet och kokat torrt? Större risk att sånt händer när det inte FÅR hända, och dessutom kanske läcker ut vatten och släcker elden. Sen att man kanske skulle försöka om man kände sig tvungen men ändå.
Koka vatten är en annan sak, men flaskan krymper till kanske hälften av volymen, och blir ganska sladdrig på slutet.
EDIT: Och för att svara TS. Jag tror det blir svårt att hitta ett bra kokkärl för fika som går ned i bröstfickan. Däremot finns det ju en uppsjö av lösningar med kopp utanpå vattenflaska t.ex. Nalgene flaskor osv. Om man ändå ska ha en vattenflaska med är ju det en lösning.