En legendarisk modell från Gerber från den tiden då det begav sig. Tyvärr är den genomopraktisk och tämligen värdelös på det mesta.Jag brukar inte ha med mig någon såg eller yxa, men däremot en gammal Gerber LMF köpt 1997. Den slutade tillverkas 1999 så vill man få tag på en sådan är det begagnat som gäller. Med den går det att hugga ner det mesta...
Kniven är på sedvanligt amerikanskt snitt alldeles för överbyggd. Trots det är den för lätt för att funka effektivt till att hugga med. På grund av den falska eggen så är den också svår att använda till den så populära split-metoden varvid man medelst en pinne bankar in kniven i tjockare trä för att spänta upp det.
Vidare så är ricasson helt obscent för stor och kniven är dessutom utrustad med ett substantiellt parerskydd, varför det inte går att neutralisera ricassons effekt genom att greppa över själva bladryggen och trycka på.
Nästa punkt är själva greppet. Det har en tendens att slitas ut på ganska kort tid eftersom det består av ett skumgummiliknande material som är mycket känsligt för mekaniskt slitage.
Om jag minns rätt så är knivens tång av sticktångetyp så det är heller inte lätt att använda inbankningsmetoden.
Allt som allt en snygg samlarkniv men en tämligen värdelös klump i samband med praktiskt arbete.
Synd att du har använt din kniv. Det hade varit bättre att låta den ligga i vitrinskåpet och ackumulera lite pengar .
~Paul~