Ja, det gäller att handplocka sin Wetterling. Jag kände på ett tiotal innan jag hittade "min". Det var på den goda tiden, när Jula sålde dem för 350kr
Jo, jag har kört med den och Gränsforsen parallellt en del i höst. Dvs jag har haft dem sida vid sida och gått loss på samma träd. Wetterlingen går lättare genom träet, och med färre hugg. Dessutom fastnar den sällan, jfr med Gränsfors. Jag är så pass övertygad, att jag tänker sälja Gränsforsen.
Wetterlingen täljer också bättre och är skönare att hålla som täljredskap.
Jo jag har gjort misstaget att köpa Wetterlings "osett" några gånger och det gör jag aldrig mer.
Skaften formar jag som regel alltid om eftersom moderna yxskaft som regel är onödigt överdimensionerade och därigenom inte är bekväma att jobba med. Hultafors är värst när det gäller det. Deras stora jaktyxa i Classicserien är riktigt bra men skaftet är helt galet tjockt!
Jag var tvungen att testa snabbt ute i garaget men jag hade inte någon omodifierad Gränsfors SFA hemma. Det blev därför en modifierad SFA (snickarskaft och ett litet urtag i bladet för bättre ergonomi vid täljning) som jag jämförde mot en omodifierad Wetterligts stora jaktyxa. Inte helt rättvist test men för mig så var det helt klart en seger för SFA:n. Eggvinkeln på enskilda exemplar kan ju spela väldigt stor roll här också. Stora Jaktyxan är dock en bättre allroundyxa.