Hej alla friluftsmänniskor!
Jag är väldigt ny på det här med bushcraft/överlevnad, även ny i detta forum, men ja har verkligen fått upp ögonen för det efter att ha läst lite överlevnadsböcker osv. Jag bor uppe i norrbotten med skogen just utanför dörren och har alltid haft en känsla av att vilja vara där ute, ett med naturen, men då aldrig tagit mig ut.
Man tar all komfort i hemmet för givet känns det som. Många tycker att ja blivit helt galen när ja säger att ja vill ut i skogen och bara försöka överleva på naturens villkor
Nu har jag kommit en bit på vägen och börjat investera i överlevnadsprylar, börjat med jägarexamen och tagit kontakt med personer som kan lära mig ett och annat.
Har förövrigt hunnit köpa en abisko 75 ryggsäck, sandviks lapplander campingsåg och en "liten skogsyxa" från gränsfors bruks. Är grymt nöjd med allt och är glatt överraskad över hur kul allt blir när man har bra grejer. Tidigare när ja har huggt ved (vi har vedeldat hus), så har ja bara använt en gammal ovass yxa som man fått ta i nå jävulst med, eller ja, ja märkte åtminstone hur mkt mindre ja behöver ta i nu, och då är det ändå med den lilla skogsyxan haha
Ojdå. skulle bara fråga snabbt om vilken av dessa knivar jag skulle köpa så berättar ja hela min livshistoria.. Nog om mig
Nu kanske jag är fel och alla svar redan finns i en tråd här någonstans men... hoppas ni har överseende med detta
Har kollat runt några dagar på knivar nu, lärt mig lite lätt skillnaden på kolstål och rostfritt, vad som är bra för si och vad som är bra för så, men av någon anledning är det fortfarande lite oklart. Antar att det bara har med brist på erfarenhet att göra? Vet själv hur hopplöst det kan vara när man är bra på något och det är en nybörjare som har svårt att förstå/välja rätt. Man måste ofta bara ge dem bekräftelse att det är på rätt spår, så ge mig bekräftelse eller visa mig vägen tack
Bushcraft Survival Black mora (kolstål)
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-survival-black
Bushcraft Survival Orange (rostfritt)
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-survival-orange
Jag kommer nog att använda två knivar. först och främst köpa en av dom här till att bygga bivacker, tälja, karva och ha mig med (vilket mora ska vara mkt bra på!), och en ja kan flå fisk och använda till matlagning och diverse. Läste att det kan vara bra att ha två åtskiljda till det. Hittade nån fin rostfri kniv för det som låg på 140kr om ja inte minns helt fel. Det är inte så farligt va?
I detta fall då:
Vad gör ena kniven som den andra har svårt för?
När jag då kommer tälja oftare, är det bättre med kolstålet när den kan bli vassare än det rostfria(?), bara det att den måste underhållas lite oftare (vilket ja inte har något emot att göra)?
Är det enbart att kolstål rostar lättare/snabbare, har det några konsekvenser, eller är det bara för utsidans skull (vilket jag i såna fall skiter i)?
Hoppas jag har varit tydlig och inte kanske skrivit i fel del av forumet eller något annat. Visa mig gärna rätt väg isf
-Obaskogen-