Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL?

Vad många svar!:D

Oj vad många hjälpsamma själar det finns här!:) Tackar så mycket för hjälpen! Blir nog att köpa kolstålen+ någon billigare i rostfritt som passar matlagning och fiske:) kanske en kj eriksson 205P? den verkar billig och bra!

Blir nog att köpa kolstålen+ någon billigare i rostfritt som passar matlagning och fiske:) kanske en kj eriksson 205P? den verkar billig och bra!
Det är ett bra beslut.

205P är mycket fin, liksom dess kusin Frosts 7157. Frågan är egentligen vilken som är bäst. 205P har ett lite bredare blad, vilket gör den mer allround. 7157 är mer av en grovrensningskniv. En del kan fås med dimples/olivslipning, en del med slätt blad.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=631029&postcount=9818

~Paul~

PS 205P kan kanske vara lite svår att få tag i eftersom den slutade tillverkas i samband med sammanslagningen mellan Frosts och KJ Eriksson.

Det är ett bra beslut.

205P är mycket fin, liksom dess kusin Frosts 7157. Frågan är egentligen vilken som är bäst. 205P har ett lite bredare blad, vilket gör den mer allround. 7157 är mer av en grovrensningskniv. En del kan fås med dimples/olivslipning, en del med slätt blad.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=631029&postcount=9818

~Paul~

PS 205P kan kanske vara lite svår att få tag i eftersom den slutade tillverkas i samband med sammanslagningen mellan Frosts och KJ Eriksson.

Tack för tipset!:) måste säga att ni är väldigt hjälpsamma här! Har beställt moran nu iaf så den är nog hemma på måndag skulle jag tro :)

Ingen orsak att tacka, bara trevligt att kunna hjälpa till.

Förhoppningsvis kommer det några bilder på ditt förvärv? ;).

~Paul~

Jodå, visst kan ja lägga upp några bilder!:) Har ingen speciellt bra kamera, men iphonen kanske duger?;p

Har ni förresten något tips på hur ja ska se om min kniv, även yxan? Kom precis på det nu när jag tänkte på yxan. Man har ju än inte den bästa tekniken, så när jag var ute och övade olika sätt att göra upp eld på, skulle jag hugga lite startved och högg ner i snön där den förmodligen träffade någon sten och fick sig en liten törn.

Annars är det faktiskt kul nu när ja inte har någon kniv och får använda yxan till allt. Väldigt fascinerad över dens täljförmåga! Kan ju nästan använda den som en vanlig kniv haha. Gjorde upp eld idag med en liten pinne som ja täljde ut massa minimala flisor på, (så dom krullar ihop sig) och det funkade utmärkt!:) Sen testade jag med kåda och tampong. Tampongen tog ju eld riktigt fort!
Tidigare när ja kollade på en video där en kille visade sitt överlevnadskit, utan att riktigt förklara varför han hade just det i kittet, fick ja fundera mig harmynt varför i helvete man skulle vilja ta med sig kondomer och tamponger ut i skogen;)

Så kanske något tips på olika brynen/slipsten(vet knappt vad dom heter) man kan införskaffa sig. Har kollat runt lite och fått reda på att man borde ha i olika finheter och att nå japanska slipstenar ska vara det bästa(?). Har dock inte alls lust att betala 500kr för en sådan plus att man då vill ha med olika finheter och då det blir snabbt väldigt dyrt. Tänkte att man börjar med några billigare som är lätta att ta med sig ut i skogen, så kan man sedan, med tiden, införskaffa sig några slipstenar man har i hemmet för att få till den där rakbladsskärpan.

--- Obaskogen ---

Grattis till köpet :)

Du kan hitta en del trådar här om att slipa knivar och även yxor. Mycket intressanta tankar om både prylar och tekniker.
__
Fredrik

1. iphonen kanske duger?;p

2. yxan...förmodligen träffade någon sten och fick sig en liten törn.

3. Så kanske något tips på olika brynen/slipsten(vet knappt vad dom heter) man kan införskaffa sig.
1. Jadå. Bättre än ingenting :).

2. Om du vill restaurera eggen som den var innan så innebär det tyvärr en del arbete såvida man inte har tillgång till någon typ av maskin, antingen bandslip (helst vattenkyld) eller ett sliphjul typ Tormek eller Kirunaslipen. Visst går det med grov diamant och frihandslipning men det kommer ta sin tid.

Själva tekniken går ut på att jämna ut själva jacket så det blir i nivå med övriga eggen. Därefter så måste man skapa en helt ny egg över hela dess arbetslängd.

3. Det beror snarare på vilka knivar du har. Innan jag svarar så bör jag därför veta vilka stålsorter du använder. Är det mycket rostfritt eller är det kanske enbart kolstål? Är det blandat? Du får gärna ange antingen modellerna eller stålet.

~Paul~

Jag har gjort vid ett par yxor med taskiga jack i eggen med hjälp av grovt slippapper och en musmatta under...tog sina lilla tid men blev bra. Sluteggen blev dock något större till vinkeln än orginalet, om än rakbladsvass. Att börja med en fil hade klart varit att föredra, men nu hade jag ingen bra sådan.

Det bästa allround slip/brynsystemet för knivar är Spyderco Sharpmaker som jag nämnde ovan, och jag tror jag får medhåll av många här. Med de två medföljande grovlekarna på brynstavarna klarar du dig jättebra. För grövre bearbetning av eggar kan du köpa dig en sten på 120-240 korn, eller bar köra billig och effektiv variant när det väl behövs grovarbete (vilket faktiskt är ytterst sällan för de för de flesta) med slippapper i lösvikt.

Med sharpmakern får du en helt adekvat bruksskärpa. Den lilla råeggen tar du bort med en strigel. Strigeln kan du också ha till att polera upp din yxegg med. Ta en bit läder med inte allt för lurvig baksida, t ex ett gammalt bälte, och limma på en bit trä. Massera in en fin vaxbaserad polerpasta i lädret t ex uni-pol, dialux blå eller den gröna som fins under olika namn/försäljare.

Det bästa fältbrynet som jag äger/har använt är en Fällkniven D4 diamantplatta. På baksidan har jag limmat på en bit läder och behandlat med polerpasta. Med denna får jag snabbt tillbka rakblads egg på kniv och yxa.

Hej alla friluftsmänniskor!:) Jag är väldigt ny på det här med bushcraft/överlevnad, även ny i detta forum, men ja har verkligen fått upp ögonen för det efter att ha läst lite överlevnadsböcker osv. Jag bor uppe i norrbotten med skogen just utanför dörren och har alltid haft en känsla av att vilja vara där ute, ett med naturen, men då aldrig tagit mig ut.

Man tar all komfort i hemmet för givet känns det som. Många tycker att ja blivit helt galen när ja säger att ja vill ut i skogen och bara försöka överleva på naturens villkor:D Nu har jag kommit en bit på vägen och börjat investera i överlevnadsprylar, börjat med jägarexamen och tagit kontakt med personer som kan lära mig ett och annat.

Har förövrigt hunnit köpa en abisko 75 ryggsäck, sandviks lapplander campingsåg och en "liten skogsyxa" från gränsfors bruks. Är grymt nöjd med allt och är glatt överraskad över hur kul allt blir när man har bra grejer. Tidigare när ja har huggt ved (vi har vedeldat hus), så har ja bara använt en gammal ovass yxa som man fått ta i nå jävulst med, eller ja, ja märkte åtminstone hur mkt mindre ja behöver ta i nu, och då är det ändå med den lilla skogsyxan haha:)

Ojdå. skulle bara fråga snabbt om vilken av dessa knivar jag skulle köpa så berättar ja hela min livshistoria.. Nog om mig

Nu kanske jag är fel och alla svar redan finns i en tråd här någonstans men... hoppas ni har överseende med detta:)

Har kollat runt några dagar på knivar nu, lärt mig lite lätt skillnaden på kolstål och rostfritt, vad som är bra för si och vad som är bra för så, men av någon anledning är det fortfarande lite oklart. Antar att det bara har med brist på erfarenhet att göra? Vet själv hur hopplöst det kan vara när man är bra på något och det är en nybörjare som har svårt att förstå/välja rätt. Man måste ofta bara ge dem bekräftelse att det är på rätt spår, så ge mig bekräftelse eller visa mig vägen tack:D

Bushcraft Survival Black mora (kolstål)
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-survival-black

Bushcraft Survival Orange (rostfritt)
http://www.moraofsweden.se/aventyr/bushcraft-survival-orange

Jag kommer nog att använda två knivar. först och främst köpa en av dom här till att bygga bivacker, tälja, karva och ha mig med (vilket mora ska vara mkt bra på!), och en ja kan flå fisk och använda till matlagning och diverse. Läste att det kan vara bra att ha två åtskiljda till det. Hittade nån fin rostfri kniv för det som låg på 140kr om ja inte minns helt fel. Det är inte så farligt va?

I detta fall då:

Vad gör ena kniven som den andra har svårt för?

När jag då kommer tälja oftare, är det bättre med kolstålet när den kan bli vassare än det rostfria(?), bara det att den måste underhållas lite oftare (vilket ja inte har något emot att göra)?

Är det enbart att kolstål rostar lättare/snabbare, har det några konsekvenser, eller är det bara för utsidans skull (vilket jag i såna fall skiter i)?

Hoppas jag har varit tydlig och inte kanske skrivit i fel del av forumet eller något annat. Visa mig gärna rätt väg isf:)

-Obaskogen-

Hej!

Du har fått bra tips av alla här och jag har inte mkt att tillägga annat än att de Paul blev bönhörd när det gäller en rostfri Mora i den nya tjockleken 3,2mm!

Bushcraft Orange ser intressant ut som ett framtida pyssel objekt!

En sak till:

Ang. Mora's laminatstål såg jag en uppgift i tråden om att 80mm lam. bladen skulle ha rostfritt i ytterskikten.
Enligt Mora of Sweden själva,så har de inte rostfritt och kolstål i samma blad.
Det är Helle som erbjuder sån't.

Moras laminerade blad har ett ytterskikt i "bondjärn" som har så låg kolhalt att det inte tar härdning.
Det gör att eggstålet går att härda till rc 61-62,medan ytterlaminatet förblir mjukt och segt.
Fiffig lösning!

Mikael

Bilagor

• 1079_5da9a078d39f2254a7a6b054482f02ce.jpg
    1079_5da9a078d39f2254a7a6b054482f02ce.jpg
    10.9 KB · Visningar: 2,112
Jag har några moror som helt klart uppvisar en helt annan grad av rosttröghet i kappan än i kärnan. Jag betvivlar inte att du har rätt när det gäller kontemporära knivar. Det blir dock lite förvirrande när man på diverse sajter läser:

"When comparing knives, please note this knife is THE laminated steel genuine "Mora Knife" - not a cheaper carbon steel blade. Our exclusive laminated steel blade is much harder (yet flexible and break-resistant) and more rust and corrosion resistant than a blade fashioned out of carbon."

http://www.swedishknives.com/morakniv.htm

Jo, det lite tjockare bladet är mer logiskt i rostfritt än i kolstål eftersom rostfritt som bekant inte generellt uppvisar samma grad av slagseghet som kolstål. Det tjockare bladet tillåter en större eggvinkel med tanke på bladets bredd om slipfasen är lika bred som på standardmoran.

~Paul~

dePaul;632289 Det blir dock lite förvirrande när man på diverse sajter läser: [I sa:
"When comparing knives, please note this knife is THE laminated steel genuine "Mora Knife" - not a cheaper carbon steel blade. Our exclusive laminated steel blade is much harder (yet flexible and break-resistant) and more rust and corrosion resistant than a blade fashioned out of carbon."[/I]

~Paul~

Ja,det blir lite förvirrande så jag ringde produktchefen på Mora, Thomas heter han.
Han var kristallklar:
Är det rostfritt och kolstål i samma blad,så har någon annan tillverkat det och inte Mora of Sweden.

Om någon vet borde det ju vara Mora själva,men de har ju gjort miljontals knivar under åren.
Vem vet, kanske någon tekniker har gjort en provbatch?:):):)

I allafall den nya rostfria 3,2mm är klart kul!

Mikael

Ja,det blir lite förvirrande så jag ringde produktchefen på Mora, Thomas heter han.
Han var kristallklar:
Är det rostfritt och kolstål i samma blad,så har någon annan tillverkat det och inte Mora of Sweden.

Om någon vet borde det ju vara Mora själva,men de har ju gjort miljontals knivar under åren.
Vem vet, kanske någon tekniker har gjort en provbatch?

Mikael
Ja, de borde ju veta på MoS ;). Vad sade han mer? Vet du vilken ståltyp det faktiskt är i kappan? Dvs, den kemiska kompositionen?

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
seved1 En Survival Utrustning allmänt 4
seved1 Magnum survival Utrustning allmänt 6
Niak65 Light My Fire Firesteel Survival Knife Utrustning allmänt 16
seved1 En survival till Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg