Lite skit rensar magen...

-Patric-; sa:
Lever du efter din egen devis: "E: Man lär inte sâ lánge man lever!" så måste jag säga att du e en riktigt hård jäkel!!
Hård? Tycker detlåter som om han var riktigt lös! :)

(Jaha, så var vi där igen, då! Klubben för inbördes beundran spårar ur tråden...)

/Håkan

-Patric-; sa:
[Det var en instruktionsbok för hur man ALDRIG ska göra.. :)

Just därför ville jag delgiva mina medsytrar och idembröder hâr pà Utsidan dessa upplevelser; endast ett axplock av dylika episoder frân min lânga karriâr, pà det att de mânne servera som varnande exempel.

Lever du efter din egen devis: "E: Man lär inte sâ lánge man lever!" så måste jag säga att du e en riktigt hård jäkel!!

Hârd och hârd....och en gnutta överoptimistisk... de flesta dagarna av de 100-tals som jag kákat konstiga grejer i konstiga lánder har det ju trots allt gâtt fin-fint.. och sâ plötsligt smáller det!

Mvh / Mats

malindo; sa:
Hârd och hârd....och en gnutta överoptimistisk... de flesta dagarna av de 100-tals som jag kákat konstiga grejer i konstiga lánder har det ju trots allt gâtt fin-fint.. och sâ plötsligt smáller det!

Mvh / Mats

jaja.. en viss hårdhet bör finns. det påminner mig om en två snubbar från australien jag träffade när jag reste i asien, den ena skulle alltid käka allt från alla gatuhörn och allt från alla påsar med gegga han hittade.. han blev alltid kass i kistan men hävdade med en idiots envishet varje gång att nu jävlar var han härdad, efter denna rundan så tål jag ALLT!! utropade han från dass med en otrolig optimism..

nermander; sa:
Det här med mycket och lite skit handlar ju om två olika saker.

Det är bra för immunförsvaret att få träna sig på att ta hand om skiten, på samma sätt som det t.ex. är bra att träna sig på att ramla i (och ta sig upp ur) en vak.

Jag ser det snarare som att en inte alltför petig diet stärker isen så att risken att plurra blir mindre.

Men det betyder ju inte att jag går och suger på upphittade lämmelkadaver när jag är på fjället.

Mitt mallexempel är min farbror läkaren, som är otroligt petig med hygienen - särskilt på resa men även i hemmet (han använde munskydd när han bytte blöja på mina kusiner).
Vi reste i Zimbabwe tillsammans, och han var konstant magsjuk medan vi andra glatt käkade varmhållna hamburgare på sunkiga hak utan problem.

Nordesjö; sa:
Punkarn; sa:
Parmesan hänger för min del alltid med i ryggan, och till helgen åker popcornen ner likaså! Att jag inte tänkt på den kombinationen tidigare... Tackar för tipset :)

Vassego! Om man vill ha energi ger det ju inte särskilt mycket, men om man är tokfunktionalisisk av sig kan man ju alltid maskera det som "metod att få tillbaka utsvettade salter"...

Ungefär som whiskyn är "metod för att snabbare komma ur storstadshetsen"

Och jag som brukar ha med BÅDE parmesan och whiskey...

haremma; sa:
Amerikanska soja- och vetebaserade "Bacon flavour chips" med ganska rejäl röksmak. Produkten kommer från Betty Crocker, http://www.bettycrocker.com/
Jag har hittat två förpackningsstorlekar i Göteborg. Den ena (mindre) plastflaskan innehåller 116g Bacos och går lös på 39,90. En sådan förpackning anges räcka till 16 "servings", fast sådant beror ju på hur mycket man äter. Hursomhelst så funkar det bra som friluftskäk och smaken är inte alls pjåkig.
Det finns andra trådar om detta också om man söker på "bacos".

frystorkat

VA!!!
Är det något fel med frystorkat mat??
Jag skall gå Bohusleden och detta kommer att ta 5 dagar och jag vill inte bli magsjuk........

Snälla du har du kommit på något som gör att man blir magsjuk av frystorkat mat
Väntar på svar snarast jag går den 10 Juli

MVH Vispen

Re: frystorkat

vispen; sa:
VA!!!
Är det något fel med frystorkat mat??
Jag skall gå Bohusleden och detta kommer att ta 5 dagar och jag vill inte bli magsjuk........

Snälla du har du kommit på något som gör att man blir magsjuk av frystorkat mat
Väntar på svar snarast jag går den 10 Juli

MVH Vispen
Nej nej. Det är ingen fara med frystorkad mat. Möjligen om den legat i åratal. Hade jag käkat frystorkat istället för biff i Ammarnäs och om polaren käkat frystorkat istället för kebab i Särna, hade vi troligen aldrig använt några Immodiumtabletter. Frystorkat är kanske inte så kul, men som regel är det definitivt inget fel med det så man blir sjuk. Har aldrig hört talas om någon som blivit sjuk av frystorkat. Ska väl vara om det är något fel på vattnet någonstans längs Bohusleden, men det kokar du väl ändå? Själv kommer jag att leva på frystorkat, egentorkat och förhoppningsvis fisk under hela juli.

Raskesven

Oh nej, oh nej -det är det ej!

Frystorkat går uppenbarligen alldeles utmärkt att äta, och jag gör det själv emellanåt ute i bushen. Däremot äter jag hellre "så färsk mat som möjligt", och då ska den helst vara fri från både onaturliga tillsatser och mikroorganismer.

Jag har nyligen varit ute ett antal dygn i skogen och kunde under denna tid njuta av bacon, ägg, mögelost (jo, den skulle vara möglig), brie, korvar och annat smått och gott. Som sagt; jag kompromissar ogärna med krunchet i skogen.

Hälsningar Nicke

Duracellkaninen; sa:
Detta är mina tumregler (konservativa/försiktiga sådana).

Färsk kött - 1 dag
Tillrett (stekt/kokt) kött - 2 dagar
Vaccum förpackad korv etc - 3 dagar
Fryst kött som får tina under turen - 3 dagar

Torkat kött klarar sig betydligt längre och jag tycker det smakar bra också. Med lite konserver och grönt blir det svårt att inte ätas gott.

Ett tips som jag fått är:
Rökt vacuumförpackat kött, t ex korv eller kassler, som är fryst och får tina under turen - 4 dagar.

Har inte testat tillförlitligheten själv, dock...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loewen Lite mattips för skogsturen? Friluftsmat 4
såg lite gott recept Friluftsmat 1
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg