Lite skit rensar magen...

Lite skit STÄRKER magen

Jag har aldrig problem med magen på resor eller i fält, och gillar att tro att det beror på att jag inte är så petnoga i vardagen heller.
Om man inte får i sig några bakterier kan inte immunförvaret bygga upp en bra försvarsrepertoar, och då slås man ut direkt när bakterierna väl kommer.

Det kan också vara så att jag har rent genetiskt flyt, men det går ju inte att skryta över.

Jag läste häromsistens om att nån medicinare tyckte att det är klokt att äta upp kråkan när man har petat ur den ur näsan, av just anledningen ovan.

Men naturligtvis finns det en balans mellan å ena sidan "lite skit rensar magen" och "äta kyckling-sushi i Bangladesh" å andra sidan.
Jag tror hur som helst att kroppen måste utsättas för en del skit för att klara skit. Barn på bondgårdar är ju sällan pälsdjursallergiker...

För "festmat i fält" förespråkar jag (förutom det som alla redan nämnt) popcorn med riven parmesan.
Lätt att bära, lätt att laga och vansinnigt gott.

Ett problem för mig under fjällvandringar är att få bajsa tillräckligt ofta. Kanske dricker jag för lite till det frystorkade. Men om man tänker på att dricka mycket och om jag får kaffe på morgonen så brukar det lösa sig.

Re: Lite skit STÄRKER magen

Nordesjö; sa:
Jag tror hur som helst att kroppen måste utsättas för en del skit för att klara skit. Barn på bondgårdar är ju sällan pälsdjursallergiker...

Jag har oxå alltid klarat mig långt med "lite skit rensar" teorin, har varit runt om i världen och klarat mig bra med sunt förnuft.. Bor numera på landet och jag måste säga att man ibland glömmer av sig med all skit man drar i, jag blir ändå aldrig dålig i magen..

malindo; sa:
Skulle man fâ krângel med magen i Spanien rekomenderas den inhemska mirakelmedicinen FORTASEC. Tvâ tabletter efter första tömningen, sedan en tablett efter varje nástkommande. Dock brukar det inte bli sâ mânga mer nästkommande, sà att sága.

Verkar vara samma sak som Dimor, som finns på svenska apotek. Aktiv substans = loperamidhydroklorid. En sökning på nätet antyder att även Immodium baseras på denna substans.

Dimor har jag alltid med mig i fält. Tester hemmavid har gett resultatet TVÄRSTOPP.

Fortasec & Co.

Johan: Stämmer: same shit, sà att sága.

Som sagt, aldrig fel att ha ett par piller i reserv när man är ute och ränner.

Mvh / Mats

-Patric-; sa:
alven; sa:
Annars tycker jag att tonfik på burk är bland det godaste man kan ha med sig ut i skogen..

http://imgwiz.odelius.se/wwf/atts/wwf-1072856.pdf

Var försiktig med tonfisk!! (jag hatar att inte käka tonfisk med kapris..mmmmm)

Mea culpa...

[Edit: Nån som vet om det finns lax e.d. på burk på samma sätt som tonfisk att få tag på i Sverige? Det hittade jag på Nya Zeeland och det är ett ok substitut.]
[Ändrat av alven 2004-04-20 kl 10:26]

alven; sa:
.....
[Edit: Nån som vet om det finns lax e.d. på burk på samma sätt som tonfisk att få tag på i Sverige? Det hittade jag på Nya Zeeland och det är ett ok substitut.]
Sardiner på burk är inte heller så dumt efter en tid ute:)

Raskesven

Raskesven; sa:
alven; sa:
.....
Sardiner på burk är inte heller så dumt efter en tid ute:)

Sant. Även en "flygolycka" (makrill i tomatsås på ris) är helt ok. Men det ersätter inte tonfisken :)

Om du är ganska ny skall du få ett extra tips – leta under gamla inlägg.

Jag sällar mig nog till de flesta som svarat – jag har bara blivit magsjuk i samband med restaurantbesök. Det är normalt bara att ge fan i att äta på ett dygn (men dricka mycket), så är det bra sedan. Lite Imodium kan göra det möjligt att stoppa i sig lite mat lite tidigare, men min erfarenhet att mat bara innebär att man göder rackartyget och alltså blir magsjuk lite längre.

Undantaget är de som slarvat vid tillagningen av kyckling, vilket undantagslöst tycks leda till 1-2 veckor på sjukhus, där de tappar ca 1 kg per dag. I det sammanhanget är jag naturligtvis nyfiken på dina erfarenheter från akuten: är det kyckling som är boven eller något annat?

Det sägs att lite (björk?)-aska funkar som Imodium om du glömt dem (överlevnadsexpert Lars Fält), men jag har aldrig testat.

För en 4-dagars sommartur är det rätt problemfritt enligt min mening. Smakar det mysko eller ser REJÄLT mysko ut så är det dags att bli lite försiktig.

Detta är mina tumregler (konservativa/försiktiga sådana).

Färsk kött - 1 dag
Tillrett (stekt/kokt) kött - 2 dagar
Vaccum förpackad korv etc - 3 dagar
Fryst kött som får tina under turen - 3 dagar

Torkat kött klarar sig betydligt längre och jag tycker det smakar bra också. Med lite konserver och grönt blir det svårt att inte ätas gott.

Torkade räkor

Jag brukar torka det mesta själv. Första gången jag torkade räkor åt jag dem för säkerhets skull sista kvällen för att inte sabba turen om de skulle vara dåliga. Det fungerade dock bra trots att de legat i ryggsäcken i två veckor. Nu har jag haft med torkade räkor på flera turer både på sommaren och vintern. Passar bra till kokosmjölkspulver, currypasta och torkade wokgrönsaker.

// Fredrik

Man bör ju dock skilja på att vara "lite dålig i magen" och akut matförgiftning. Det senare orsakas av de toxiner som en del bakterier bildar och är alltså ingen infektion och man drabbas någon timma efter intagen dålig måltid. I de fallen hjälper det nog tyvärr inte att man "stärkt" magen innan utan den vänder sig nog ut och in ändå. Stoppande medel som loperamid brukar inte rekommenderas, förrän möjligen när man känner sig lite bättre. Vätska med lite socker och salt, blåbärssoppa, risavkok mm är bra.
I övrigt är nog virus den vanligaste orsaken till magsjuka, ex det som orsakar den sk "vinterkräksjukan", men sen finns det ju naturligtvis även bakterier som orsakar magproblem, men det jag är mest "rädd" för när jag är ute är just den toxinberoende matförgiftningen som effektivt klubbar en under ett dygn! ;)

/David

avslutad210712

Gäst
Re: Torkade räkor

Norris; sa:
Jag brukar torka det mesta själv. Första gången jag torkade räkor åt jag dem för säkerhets skull sista kvällen för att inte sabba turen om de skulle vara dåliga. Det fungerade dock bra trots att de legat i ryggsäcken i två veckor. Nu har jag haft med torkade räkor på flera turer både på sommaren och vintern. Passar bra till kokosmjölkspulver, currypasta och torkade wokgrönsaker.

// Fredrik

Den enda gången jag med säkerhet vet att jag blev dålig av mat var när jag var (dum)snål en gång och köpte en gårdagens räkmacka på ett fik. Den varken såg dålig ut eller smakade dåligt men vi var fyra som köpte och alla hamnade på toaletten :)

Kanske jag skulle prova att torka räkor även om det kan ta emot lite med tanke på ovanstående

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loewen Lite mattips för skogsturen? Friluftsmat 4
såg lite gott recept Friluftsmat 1
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg