Lite skit rensar magen...

Duracellkaninen; sa:
Det sägs att lite (björk?)-aska funkar som Imodium om du glömt dem (överlevnadsexpert Lars Fält), men jag har aldrig testat.

Det ska enligt försvarets tester funka väldigt bra, det är i princip samma som de piller man köper på apoteket.

Sen är väl aldrig lite skit farligt, men däremot mycket skit. Lars Monsen skriver en del om hygien i fält i Vildmarksboken. Han förespråkar man sköljer av sig ofta men inte överdriver användandet av tvål.

Bacon med couscous och grönpepparsås är helt okej faktiskt, ska man vara ute länge kan baconen torkas och sedan värmas direkt i såsen, underbart på fjället....

Bac-os är ett utmärkt substitut till Bacon om man vill vara extra "säker"... :)

Bacos finns bl.a. på Ica Focus i Göteborg.

Re: Re: Torkade räkor

avslutad210712; sa:
Den enda gången jag med säkerhet vet att jag blev dålig av mat var när jag var (dum)snål en gång och köpte en gårdagens räkmacka på ett fik. Den varken såg dålig ut eller smakade dåligt men vi var fyra som köpte och alla hamnade på toaletten :)
Påminner om potatissallad på Roskildefestivalen en gång i tiden. Sommarvärme under för lång tid och salladens bäst före hade redan gått förbi.
Magsmärta på natten för alla som åt den hemska salladen. Men den smakade förstås gott!

Hej igen!

Jo, vad det gäller jordbakterier som varit uppe tidigare i tråden så kan man nog sammanfatta det såhär utan att för den delen göra anspråk på att vara expert: Ät inte jord, gödsel, dåliga konserver eller delta i skyttegravskrig. Sunt förnuft aåledes! Clostridium familjen är ju som bakteriegrupp ganska spännande, och kan bland annat ge upphov till åkommor såsom botulism, stelkramp och gasgangrän. C. difficile drabbar väl mest de som redan har en nedsatt motsåndskraft om jag inte missminner mig, det är trots allt 10 år sedan jag lämnade "vita serien".

De fall av mer eller mindre allvarlig matförgiftning jag själv stött på inom vården har mest rört sig om dåligt tillredd kyckling, samt ett minnesvärt fall med en holländsk kille på cykelsemester som packat väskorna på hojen med salami. Han var grönare än lacken på cykelramen.

Parmesan hänger för min del alltid med i ryggan, och till helgen åker popcornen ner likaså! Att jag inte tänkt på den kombinationen tidigare... Tackar för tipset :)

Punkarn; sa:
Parmesan hänger för min del alltid med i ryggan, och till helgen åker popcornen ner likaså! Att jag inte tänkt på den kombinationen tidigare... Tackar för tipset :)

Vassego! Om man vill ha energi ger det ju inte särskilt mycket, men om man är tokfunktionalisisk av sig kan man ju alltid maskera det som "metod att få tillbaka utsvettade salter"...

Ungefär som whiskyn är "metod för att snabbare komma ur storstadshetsen"

Det här med mycket och lite skit handlar ju om två olika saker.

Det är bra för immunförsvaret att få träna sig på att ta hand om skiten, på samma sätt som det t.ex. är bra att träna sig på att ramla i (och ta sig upp ur) en vak.

Men på samma sätt som man gärna undviker att hamna i en vak när man åker skridskor (trots att man tränat) så bör man ju när man är ute i naturen undvika att få i sig skit (trots att man tränat kroppen på att tåla det).

Det är trots allt värre att bli magsjuk i en snöstorm än att bli det hemma i den varma sköna sängen. Framförallt är det ju så att blir man fruktansvärt dålig ute (och är ensam) så kan man få väldigt svårt att få i sig tillräckligt med vätska (det är ju inte bara att gå till kranen och hämta vatten).

Apropos kyckling sà tvârnitade jag anno 1992, utsvulten och trött, min svarta tjánstebil utanför en skabbig polsk sylta i en ödslig by pà en dammig väg mellan Poznan och Krakow, slafsade i mig en halvrà kyckling, och làg sedan totalt utslagen under ca. tvâ dygn pà hotellrum i Krakow. Turligen sà var personalen vánlig, och serverade mig citronvatten med jámna mellanrum. Hur jag sedan lyckades köra upp de 70 milen till Ystad-färgan lángs slingriga, làngsamma vágar ár fór mig fortfarande en gâta.

En annan gàng kalasade jag pà kráftor och andra skaldjur pà en väldigt inhemsk gatu-restaurang i Thailand, inbjuden av en otrevlig, och som det senare visade sig, skurkaktig tysk, med liknande resultat.

I ryska Chelyabinsk tröttnade jag pà att tramsa med att koka kranvattnet, och överlevde troligen tack vare mina spanska FORTASECs

Etc

etc.

Sens moral:
A: Se upp för blodig kyckling i Polen!

B: Se upp för skaldjur, särsklit pà váldigt inhemskt pittoreksa syltor i Bangkok, speciellt rekomenderade av skurkaktiga tyskar!

C: Även om det verkjar tjatigt att koka kranvattnet i Ryssland kan det nog trots allt vare en bra idé.

D: "Lite skit härdar magen" har inte funkat pà mig.

E: Man lär inte sâ lánge man lever!

Mvh / Masse
[Ändrat av malindo 2004-04-20 kl 14:50]

dave1; sa:
Man bör ju dock skilja på att vara "lite dålig i magen" och akut matförgiftning. Det senare orsakas av de toxiner som en del bakterier bildar och är alltså ingen infektion och man drabbas någon timma efter intagen dålig måltid. I de fallen hjälper det nog tyvärr inte att man "stärkt" magen innan utan den vänder sig nog ut och in ändå. Stoppande medel som loperamid brukar inte rekommenderas, förrän möjligen när man känner sig lite bättre. Vätska med lite socker och salt, blåbärssoppa, risavkok mm är bra.
I övrigt är nog virus den vanligaste orsaken till magsjuka, ex det som orsakar den sk "vinterkräksjukan", men sen finns det ju naturligtvis även bakterier som orsakar magproblem, men det jag är mest "rädd" för när jag är ute är just den toxinberoende matförgiftningen som effektivt klubbar en under ett dygn! ;)

/David

Snacka om det!! Det är en j**la skillnad på lite dålig i magen och akut magsjuk. Hamnade själv inte på akuten, men i Malaysia åkte man på en rejäl käftsmäll i 2 dyngn. Som tur var var ví på ett fint hotell just då annars hade man nog gått ner för räkning!! Att härda sig är väl en sak men man kan glömma att det hjälper mot akut matförgiftning.

/mattias

malindo; sa:
Sens moral:
A: Se upp för blodig kyckling i Polen!
B: Se upp för skaldjur, särsklit pà váldigt inhemskt pittoreksa syltor i Bangkok, speciellt rekomenderade av skurkaktiga tyskar!
C: Även om det verkjar tjatigt att koka kranvattnet i Ryssland kan det nog trots allt vare en bra idé.
D: "Lite skit härdar magen" har inte funkat pà mig.
E: Man lär inte sâ lánge man lever!

Mvh / Masse

Men Massebasse, det finns ett ordspråk som säger: är huvet dumt så får kroppen lida.. Vad har "lite skit härdar magen" med dina reseberättelser att göra?? Det var en instruktionsbok för hur man ALDRIG ska göra.. :) Lever du efter din egen devis: "E: Man lär inte sâ lánge man lever!" så måste jag säga att du e en riktigt hård jäkel!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loewen Lite mattips för skogsturen? Friluftsmat 4
såg lite gott recept Friluftsmat 1
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg