Lite skit rensar magen...

...Ja, så sägs det iaf, men här kommer först lite bakgrund innan mina frågor. Under min numera avslutade karriär inom den svenska akutsjukvården stötte jag ett flertal gånger på personer som (förmodligen) p.g.a bristande hygien drabbats av närapå övernaturliga magåkommor och sedan tvingades uppsöka sjukhus. Jag hör nog själv till dem som är medveten om riskerna med livsmedel i fält, och om handhygienens betydelse, men som sagt; värmen kommer med stormsteg och mina frågor lyder som följer:

1. Hur tänker du när du planerar kosthållet för låt oss säga en 4-dagars vistelse i bushen? (min ödmjuka önskan: minimera mängden frystorkat...)

2. Har du någon gång blivit verkligt dålig, och hur löste du situationen? Buttplug och grankottar går bort!

3.Personligen hör jag till de som gärna "gourmetar till det" (skumt uttryck?) även ute i bushen, och tar gärna emot tips på saker som håller sig länge och ändå blir en riktig belöning vid dagen slut.

P.S jag är ganska ny här på forumet och ber om överseende om någon nu tycker att detta var för mycket på en gång!

Hälsningar Nicke

Punkarn; sa:
3.Personligen hör jag till de som gärna "gourmetar till det" (skumt uttryck?) även ute i bushen, och tar gärna emot tips på saker som håller sig länge och ändå blir en riktig belöning vid dagen slut.
Allt egentorkat samt soltorkade tomater, vitlök och liknande passar väl in här? ;)
Annars så funkar ju fromage, mousse och liknande väldigt bra för att lyxa till det. Jag brukar själv plocka med sådant till åtminstone varannan middag.
Parmiggiano Reggiano är aldrig fel heller! Synd att den går åt så snabbt! :)

avslutad210712

Gäst
1, 3 Torkar min mat själv vilket gör att jag i princip äter samma sak ute som hemma och det som är gott hemma är himmelskt ute på fjällen. Är jag hemmavid och inte kan släpa på en kylväska brukar jag försöka frysa ner någon del av maten och lägga den tillsammans med det övriga så håller det kylan ett tag. Helkonserver är självklart bra men tungt. Första dagen av en vandring äter jag nästan alltid färsk mat för jag räknar kallt med att maten inte blir förstörd så fort om den är fräsch när jag packar ner den. Och något som verkligen är gott är att blanda torrmjölk med kallt fjällvatten.

2 Är noga med hygienen både hemma och ute och det är sällan jag råkat ut för magsjuka som jag direkt kan härleda till matlagningen.

Fast "drömmen" är väl att bli dålig i magen i slutet av juli när man går på kungsleden. Mycket folk och bra sikt gör det svårt att gömma sig :)

Ett litet tips

Brukar bära med mig ettt gäng våtservetter och i fickan. perfekt när man behöver uföra sina behov i skogen och man inte behöver rota fram fram tvålen ur packningen. Våtservetterna är även bra att använda innan man ska börja på med maten.

Koltabletter brukar funka bra när pruttanfallen kommer.

Jag brukar torka det mesta själv och min favorit är köttfärssås. Jag brukar även ta med torkad svamp, tomater, vitlök, paprika, parmesan m.m. som smakförhöjare. Då jag oftast fiskar när jag är ute så brukar jag se till att ha några pås-såser med. Havregryn, blåbärssoppa, torrmjölk, mjöl och bakpulver brukar även hänga med.
Jag har endast en gång drabbats av matförgiftning när jag varit ute och då hade jag ingen egen kontroll över matlagningen. Det är inte så mycket annat att göra än att vänta tills det värsta gått över och ersätta vätske- och elektrolytförlusterna. En vanlig toxinorsakad matförgiftning går ju i regel över på ett dygn. Skoj var det dock inte.. ;)

Samma som hemma?

Basen i all mat är ju stekt potatis, så ska man bara vara ute i fyra dagar så blir det väll en rejäl påse kokta potatisar, en stump falukorv, lite skinka och kanske några köttbullar. Toppa alltihop med ett par gula lökar, några ägg och kokkaffe. Hårdbröd och en bit smör behövs också.
Fördelen med denna mat är att allt vad kök heter kan lämnas hemma. Endast stekpannan och kaffepannan behöver medföras.

Gillar man nu inte stekt mat går det säkert lika bra med något annat. Poängen är dock att man inte behöver krångla till käket bara för att man ska ut, speciellt inte på korta turer. Rent allmänt kan man väll säga att färsk mat klarar sig utmärk i fyra dagar.
Vi har bara fått lite snedvridna perspektiv på hur "ren" mat måste vara för att kunna ätas.

Lite skit rensar som sagt magen, mycket mättar!

Min mathållning liknar dave1:s ovan. Kan lägga till torkat salt fläsk, som är gott att bita i efter någon tid ute.

Några Imodiumtabletter brukar finnas i apotekspåsen. Har använts två gånger, en gång av mig och en gång av en vandrarkamrat. Bägge gångerna efter misstänkt matförgiftning, efter att ha nått slutmålet, civilisationen. En Kebab i Särna ställde till det för kamraten, en köttbit i Ammarnäs för mig. Hade varit högst otrevligt på bussresan därifrån utan de högeffektiva tabletterna. Däremot har jag aldrig drabbats ute i busken.

Raskesven

Har drabbats av matförgiftning två gånger, båda gångerna på restaurang.
Jag resonerar som så att den skit man har på fingrarna då man är i naturen är "ren smuts", dvs jord och sånt som inte är så farligt att få i sig. Har man nu varit och bajsat är det en annan sak, då kan det vara en god idé att tvätta sig.

Håller med flera föregående, egentorkad mat är mycket gott, man kan torka det mesta.

/Ulf

Wolf25; sa:
Jag resonerar som så att den skit man har på fingrarna då man är i naturen är "ren smuts", dvs jord och sånt som inte är så farligt att få i sig.

Det är inte ett så bra resonemang. Många jordbakterier är bland de farligaste som finns att få i sig.

nermander; sa:
Wolf25; sa:
Jag resonerar som så att den skit man har på fingrarna då man är i naturen är "ren smuts", dvs jord och sånt som inte är så farligt att få i sig.

Det är inte ett så bra resonemang. Många jordbakterier är bland de farligaste som finns att få i sig.

Hmmm... nu är jag ingen expert på nåt sätt, men mina barn har satt i sig ansenliga mängder jord och sand utan att må dåligt. Om det är botulin du tänker på så är det ett gift som tillverkas av en jordbakterie (Chlostridium botulinum eller nåt sånt tror jag den heter). Bakterien måste få tid att producera giftet. Öppna en burk tonfisk, ställ den på gräsmattan och hoppa lite bredvid, låt stå ett par dagar i kylen... Sedan vill i alla fall inte jag äta tonfisken...

Annars tycker jag att tonfik på burk är bland det godaste man kan ha med sig ut i skogen. Om man orkar släpa på det så är det en höjdare att ta fram emot slutet på en tur när man börjat tröttna på hemtorkad köttfärs och pulvermos... Helst ihop med 3 dl Åkesson på tetra...

Skulle man fâ krângel med magen i Spanien rekomenderas den inhemska mirakelmedicinen FORTASEC. Tvâ tabletter efter första tömningen, sedan en tablett efter varje nástkommande. Dock brukar det inte bli sâ mânga mer nästkommande, sà att sága.

Sedan bara att köra diet pà kokt ris och rostat bröd med olivolja nàgra dagar, och sedan är saken biff.

Mvh / Masse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loewen Lite mattips för skogsturen? Friluftsmat 4
såg lite gott recept Friluftsmat 1
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg