Du uppmanar med andra ord til lagbrott? Är inte det brott mot utsidans regler?
Bara för att man tycker att en lag är dålig får man inte bryta mot den. Hur skulle samhället se ut om alla struntade i de lagar de tycker är dåliga?
Påverka politikerna istället. Starta ett parti som vill ändra lagen? Grejen är att i Sverige har vi demokrati, det innebär att majoriteten bestämmer. Och då får monitoriteter som tävlingscyklister finna sig i att majoriteten inte vill anpassa sig efter dem.
Jag uppmanar trafikanter till sunt förnuft, inte fundamentalistisk följa korkade lagar till varje pris. Om jag inte minns fel, så satt väl en viss Nelson Mandela i fängelse i 27 år för att han följe sunt förnuft istället för korkade apartheidlagar... Och de svenska cyklisterna är onekligen diskriminerade i dagens trafikförordning liksom i dagens samhällsplanering, vilket märks tydligt när man studerar förhållandet i t.ex. Danmark och Holland.
Ifall fler struntade i korkade lagar, skulle det nog resultera i att de korkade lagarna försvann. Lagar = begränsningar. Du kan aldrig växa som människa, om någon hela tiden ska tala om för dig exakt vad du ska göra. För att växa, fodras helt enkelt förmågan att tänka själv.
I Sverige har vi
inte demokrati, vi har snarare indirekt demokrati, som f.ö. är betydligt mer indirekt än demokratiskt till sin natur. Hur många lagförslag känner du att du har varit med och fått rösta på?
Varför skulle jag prova en metod som är olaglig? Jag föredrar att försöka följa de lagar som finns.
Därför att det är ett utmärkt tillfälle att i praktiken pröva mina metoder och se hur de fungerar. Men vill du fortsätta sätta huvudet i sanden och blint följa lagar, så är det ju din ensak.
Du kör inte bil va? För gjorde du det skulle du veta att när man ska ta sig från sitt körfält ut i mötande körfält och samtidigt accelerera så kommer bilen så att säga att färdas diagonalt. Om cyklisten då ligger mitt i körfältet så blir omkörningssträckan längre (eftersom man måste påbörja omkörningen längre bak). Genom att gå ut till höger och sakta in så underlättar cyklisten så att omkörningen går fortare.
Jo, i fjol blev det ca 1000 mil i egen bil. Och i bilen följer jag samma omkörningsprinciper som med cykel. Om jag inte anser det säkert för bakomliggande bil att köra om mig, så lägger jag mig mitt i körfilen och ev. blinkar vänster. När jag sedan bedömer att omkörning kan ske på ett säkert sätt, så lägger jag mig till höger och blinkar höger en mycket kort stund.
Självfallet uppskattar jag att andra bilister har detta beteende när jag vill köra om. Trots allt har ju framförvarande bil betydligt bättre sikt framåt än den bil som ligger bakom och vill köra om!
Det här är ett diskussionsforum och ingen intervju av mig. Jag svarar inte på frågor där svaret går att uttyda av tidigare inlägg eller där svaret inte har nåt med sakfrågan att göra.
Ska det vara någon mening att ha vår diskussion, så får du faktiskt vara beredd att svara på en del förtydligande frågor. Orsaken till att jag överhuvud taget frågade var ju att du ställde några luddiga frågor till mig, som jag ville ha mer förtydligade innan jag kan besvara dem. Allt för att undvika missförstånd.
/Niklas