Precis vad jag tänkte skriva.
"Så långt till höger som möjligt" tolkar åtminstone jag som "Så långt till höger som möjligt utan att det påverkar min säkerhet" inte "Så långt till höger som det är teoretiskt möjligt"
Det stämmer att det gäller även bilister, jag får väl citera lagtexten igen:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
Observera särskilt det sista stycket. Om jag t.ex. kör i 30 på landsväg på grund av att växellådan pajat och jag bara kan köra på ettans växel så kör jag självklart så långt ut på vägrenen jag kan.
Men, det viktiga här är inte just den paragrafen utan den måste ses i kombination med denna:
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).
Detta innebär att om det finns en vägren så skall cyklisten köra där.
(Och Kvarnträsk kan läsa paragraferna jag citerat här.)
Tillägg: Jag missade ju att ta med den där paragraf 7 som paragraf 38 hänvisar till:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Notera formuleringen "skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen" som gäller för cykel.