Om du läser en gång till så var det en särskilt regel för cykel, moped och fordon som är konstruerade för max 40 km/h (främst traktorer och motorredskap). Det är alltså inte samma regel som gäller för bilar som för cyklister.
Möte och omkörning på väg
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.... klipp
Denna paragraf gäller alltså samtliga fordon.
I 7§ som det hänvisas till står det att man ska ligga i det körfält längst till höger som är avsett för fordonet, med undantag för om det är flera körfält med olika mål...
(dvs om det är en bussfil längst till höger får du inte köra i den bara för att du blir omkörd, och om du ska rakt fram behöver du inte byta till körfältet där man bara får svänga höger... vilket är ganska självklart.)
För övrigt spelar det nog ingen större roll hur mycket man betalar till vägarna, om man har bil eller inte. Jag tvivlar på att den dryga 1000-lappen jag betalar i fordonsskatt för min bil räcker till särskilt mycket vägunderhåll.
ska vi klaga på bilister, så är en favorit att man självklart inte får överskrida hastighetsbegränsningen ens med en ynka km/h bara för att man kör om någon annan... =)
Bryter mot massa regler gör vi alla, både cyklister, bilister gångare osv...
jag tror fortfarande vi kommer ganska långt bara vi tänker på grundbestämmelserna, tex kap2 §1.
Den här tråden är sjuk.. =)