Link-cam som "arbetssäkring"?

Tjena,

tänkte kolla om det är vanligt inom trad att placera "arbetssäkringar", kanske då fördelaktigast med en link cam?

Scenariot:
1. Klättra svår/pumpig trad.
2. Anländ till en möjlig kil-placering.
3. Placera en link-cam under/över placeringen som "arbetssäkring".
4. Placera kilen lugnt under säkra förhållanden.
5. Ta ut arbetssäkringen, spara till nästa kruxiga placering.
6. Klättra vidare..

Målet är alltså att skydda mot ett farligt fall om man skulle pumpa ur eller halka, under tiden man gör placeringen. Är det något som praktiseras?
 
Som att hangdogga, fast på kil menar du?

Link cams har inte så mycket mer spännvidd än en blackdiamond camalot... Så om du ändå tänker fuska med dina linkcams, använd vettiga säkringar.. (Jag förstår faktiskt inte frågan)


Eller menar du att man skall klättra och säkra som vanligt, men när man har gjort en bra placering med en linkcam, skall man krångla till det för att man inte skall pumpa ur, och sätta en svårplacerad säkring? För att sedan ta bort den lättplacerade säkringen? Umm... Är det svårt/risk och falla av - säkra inte!
 
Sedan kanske du skall lära dig att slappna av, innan du börjar fippla med dina säkringar, sedan sätta din säkring... Väldigt många börjar fippla med sina säkringar - och slappnar av först när det har satt sin säkring. Tror Jens skrev om det på sin blogg.. att när man kommer upp till en vila när man kan klippa en bult, krita först - klipp sen! Då är man mindre stressad över klippet och gör det mer kontrollerat. Exakt samma ansats kan du göra på traditionellt säkrade leder.. Vila först, säkra sen!
 
det har faktiskt hänt att jag har sopat in en link-cam bara för att hänga i, för att jag var för slut för att fortsätta försöka få dit den säkring jag egentligen ville ha som fallskydd.

men hade jag haft en fast kam som passat på samma ställe så hade det varit min ordinarie placering, och det hade inte varit nämnvärt nervigare att placera den istället.

så om man inte kan placera sin link-cam snyggt och fint i fallriktningen, så den slipper vrida sig om man trillar, och man i övrigt är hänvisad till att hitta kilplaceringar (för att man inte har några andra kammar tillgängliga) så är det en möjlig taktik.

men även om en link-cam har väsentligt större omfång än en vanlig kam, så måste den fortfarande ha en kamplacering och det finns det ju inte alltid.

därmed har metoden väsentliga begränsningar, som jag ser det.
 
Jag förstår vad du menar, inga problem.

Jag har säkert nån gång gjort nåt liknande men med en "vanlig" kam. Anledningen till att sedan byta kan ju ha varit att jag vill lägga en kil istället - kanske i ett läge som inte fördärvar ett bra grepp - eller nåt annat. Har säkert också hänt att jag slängt in en kam som jag insett varit fallsäker från den postionen man befinner sig i, men sämre när man klättrat vidare eller dåligt placerad andra skäl.

Jag kanske också klämt in nåt som blivit överkammat, och sen satt rätt kam på plats innan jag rensat den första.

Metodiken kan dock kosta mycket tid och kraft, så det är sällan nåt att rekommendera. Skulle också tro att det oftast går lika bra med en vanlig kam, oftast ser man ju ganska rätt om man är lite van.

Jag tror absolut inte att det är nånting som rent allmänt är praktiskt ifall man först sätter en link-cam för att man inte har en aning om vad som passar och sedan tänker sig att man kan välja rätt i lugn och ro, det blir att gå över ån efter vatten.
 
När säkringarna börjar ta slut på en lång rutt kan det vara en bra idé att omplacera en svårare kil och därefter ta med sig den lättplacerade kammen. För att slippa stå utsatt o mecka tre meter ovanför den senaste säkringen, inte för att hänga i som någon antydde. Ser inget problem med det. Allt för att slippa avsluta leden med enbart de minsta kilarna att tillgå...

Men sätter man detta i system på varje placering blir det mycket extrajobb och man är bra trött på slutet av leden. Jag skulle inte göra så.
 
Mjo.

Främsta anledningen för mig kanske är att jag har slut på passande kammar eller tror att jag kommer behöva den passande kammen senare.. Men det är ju ett komplicerat sätt att göra det på, som också har många begränsningar som sagt.

Edit: Och det är nog mest när jag har planerat fel med säkringarna och vill lägga något där jag inte står bra eller liknande, för att det börjar bli för långt till senaste placeringen. Nåt sånt kanske.
 
Allt är väl relativt, om han hela tiden sen förra säkringen stått sämre, och det nu börjar bli markfallspotential så låter det ju som ett rätt bra läge att göra en placering, särskilt om det är ett bra tag till nästa möjliga placering. Det är ju inte alla leder som erbjuder regelbundna placeringar med bra fötter osv.
 
Jo, men om man står dåligt, det är väl då man säkrar med sin linkcam och klättrar vidare, inte säkrar med sin linkcam och börjar göra knutar på något prussiksnöre för att man skall snåla med sina kilar och sedan ta bort sin linkcam?
 
Jo, men om man står dåligt, det är väl då man säkrar med sin linkcam och klättrar vidare, inte säkrar med sin linkcam och börjar göra knutar på något prussiksnöre för att man skall snåla med sina kilar och sedan ta bort sin linkcam?

Nej, man sätter sin kam, klipper i, sätter en kil, klipper i, klipper ur kammen, rensar den och klättrar sedan vidare. Varför skulle man ha en prussik i det läget?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg