Link-cam som "arbetssäkring"?


Snälla embl, du borde ju åtminstone läsa så långt i en tråd att du tar dig igenom orginalinlägget innan du postar. Dagens forumtroll, kan inte göra nånting rätt. Det var i sanning bättre förr...


Scenariot:
1. Klättra svår/pumpig trad.
2. Anländ till en möjlig kil-placering.
3. Placera en link-cam under/över placeringen som "arbetssäkring".
4. Placera kilen lugnt under säkra förhållanden.
5. Ta ut arbetssäkringen, spara till nästa kruxiga placering.
6. Klättra vidare..
 
Jag menar inte vara ett jobbigt forumtroll, jag bara understryker det märkliga beteendet att göra det så krångligt som möjligt. Om möjligt så gör man det såklart då ännu krångligare!
 
Jag menar inte vara ett jobbigt forumtroll, jag bara understryker det märkliga beteendet att göra det så krångligt som möjligt. Om möjligt så gör man det såklart då ännu krångligare!

Inser så klart själv att det är krångligt.. men jag ser det som ett ganska användbart verktyg i vissa farliga situationer som man kan försätta sig i. Började nog fundera på det efter att jag nedklättrade en led ganska säkert med dubbelrep och kammar.
 
När man aid-klättrar finns det en metod som jag tror heter något i stil med "frog leaping".. Det fungerar så att man tar med sig den undre säkringen istället för att klippa i den.. Så att man kan använda samma säkring en gång till.
 
Leap-frogga kan man ju även göra när man friklättrar eller friar lite halvsolo.

Men det är ju kanske också att krångla till det, men de flesta har väl back-cleanat nån gång för att de insett att en säkring gör större nytta längre upp. Det leder ju möjligen till tråden om hur stort onsight-rack man bör ha. Litet rack ökar rimligen risken att man ska behöva leap-frogga eller back-cleana. Ursäkta den patetiska svengelskan.
 
att puffa en kam framför sig används ju också för sprickklättring

(apropå ingen speciell, är det inte litet komiskt att det är så vanligt i dessa trådar att gå i affekt över hur andra gör?
man är ju oftast inte tvungen att göra så själv, liksom)
 
att puffa en kam framför sig används ju också för sprickklättring

(apropå ingen speciell, är det inte litet komiskt att det är så vanligt i dessa trådar att gå i affekt över hur andra gör?
man är ju oftast inte tvungen att göra så själv, liksom)

Jag tror trådskaparens mening var att kolla om det fanns någon som hade erfarenhet av att hans idé fungerade eller inte. Det är ju inte helt billigt att inskaffa en pacific cam för att testa liksom ;)
 
Beträffande link-cams just, så finns det nog nån gammal tråd här om användningsområdet. Tror det är en kam som ganska en del ändå har med på långtur som nån slags sista reserv.
Jag tycker de verkar så knasiga så jag har inte prövat. Ännu.
 
Lite OT men tillbehör får man inte nog av... Det här verkar inte vara nått nytt, på widefetish.com (en helt reko sida om klättring i breda sprickor är din grej) kan man köpa en sån här slinga att koppla till sin kam:
pusher_cam.jpg

"Basically a rabbit runner that can be threaded directly into your swami webbing, or girth hitched to a regular harness. The basic idea is to clip your big cam into the far end loop, and push the cam as you go up the OW, effectively giving you a top rope the whole way. Made from 9/16" tubular nylon webbing, just long enough to keep your cam at arms length. End loops are sheathed in 1" tube for added abrasion resistance."

Vilken kam man sedan väljer är väl en smaksak.
 
Beträffande link-cams just, så finns det nog nån gammal tråd här om användningsområdet. Tror det är en kam som ganska en del ändå har med på långtur som nån slags sista reserv.
Jag tycker de verkar så knasiga så jag har inte prövat. Ännu.

Jag har 4 storlekar av Link-cam, använder dom främst på alpina turer eller liknande när racket bantas ner. Dom är lite tyngre (men med grym spännvidd), lite knasiga, och rätt känsliga för dragriktningen. Lite bökiga att hantera (tumgreppet är litet och ganska svårt, skaftet är långt), men man vänjer sig.

På vanliga klippturer på "hemmabergen" så brukar dom få stanna vid insteget, men på turer där man tänker "jag behöver några kilar och kanske två kamsäkringar" så är dom trevliga.

//J
 
när jag började bygga ett rack så köpte jag några link cams på northstar för knappt en tusing styck, plus ett set med hexor, därför att ett set med vanliga kammar kändes ohyggligt tungt som investering, och jag visste inte ens var jag skulle börja.

(sen, när man väl har köpt den första "riktiga" kammen, så faller man ju hjälplöst i träsket, för då har man ju något att bygga vidare på - "bara en till..")

numera är de mer i reserv, när inget annat passar, men det betyder att de oftast är kvar när det blir dags att bygga standplats (kan ju inte lämna nåt på backen), och där excellerar dom - det är bara att tjoffa in, och så rör dom sig inte så mycket i dom lägena, vilket kan vara ett problem på leden (hittar inte länken till rapprten om havererad link cam pga rotation med hävstångsverkan som bröt sönder del-loberna).
 
Att lägga dubbelt och sedan rensa den ena säkringen när det börjar hetta till låter helknasigt. Lägg en bra säkring och knata på. Är det det bästa alternativet och du orkar lägga en kil, gör det. Orkar du inte, tryck i en kam om det går. Går inte det, eller du inte orkar, knata på uppåt eller neråt beroende på psyke och ledläsning. Om inte syftet involverar ett häng med vila ser jag ingen som helst mening med att "dubbelfippla" specifikt när det blir jobbigt eller nervigt. Ovanstående är det LOGISKA. Sedan fattar jag att man ibland gör knäppa, ologiska saker när psyket börjar käcka ihop, men innan man hamnar där bör man rimligen ha en strategi med logik.
Har jag fel?

Själv lägger jag ibland dubbla säkringar när psyket tryter eller om det är två skitplaceringar. Det händer dock mindre ofta nu än tidigare.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg