Link-cam som "arbetssäkring"?

Om något skitar sig när jag leder, att en kil går in, inte är bra men inte går ut, då lämnar jag den till andremannen, samma sak med all extra karbiner som börjar existera och annat skräp man lämnar efter sig när man leder, allting skall andremannen ta hand om. Jag kanske borde låta andremannen ta hand om min linkcam? (Nej, jag har ingen)

är det bara jag som förstod trådskaparen som att han kastar in en linkcam klipper in, ber säkringsmannen ta hem för att sätta sig i selen och från den positionen lugnt placera kilen, vila, kalka, skaka ur armarna, klippa in den, ta bort linkcamen å sen fortsätta klättra??? jag fattade det så ivf att på en pumpig hård led så skulle han använda linkcamen enbart för att hangdogga å vila medans en svårare placering kan göras.... det var så jag uppfattade det ivf.

och är det så så kommer ju lite problem me in i bilden. för det första så måste det ju finnas en placering av linkcamen vid varje "riktig placering" sen kan man väl inte direkt gå å säga att man gjort en trad onsight 7b+ om man doggat vid varje lägg, lr så fort man blir trött å pumpig =)

är det bara jag som förstod trådskaparen som att han kastar in en linkcam klipper in, ber säkringsmannen ta hem för att sätta sig i selen och från den positionen lugnt placera kilen, vila, kalka, skaka ur armarna, klippa in den, ta bort linkcamen å sen fortsätta klättra??? jag fattade det så ivf att på en pumpig hård led så skulle han använda linkcamen enbart för att hangdogga å vila medans en svårare placering kan göras.... det var så jag uppfattade det ivf.

och är det så så kommer ju lite problem me in i bilden. för det första så måste det ju finnas en placering av linkcamen vid varje "riktig placering" sen kan man väl inte direkt gå å säga att man gjort en trad onsight 7b+ om man doggat vid varje lägg, lr så fort man blir trött å pumpig =)

Så tolkar inte jag det i alla fall:
Målet är alltså att skydda mot ett farligt fall om man skulle pumpa ur eller halka, under tiden man gör placeringen
Han skriver ingenting om att hänga i repet för att vila.
Låter snarare som att han vill ha en säkring i jämnhöjd med sig själv under tiden han fipplar in en kil.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg