Liggunderlag

Liggunderlaget på Jula är tjockt och mjukt ja, men håller knappast mer än en tur enligt mina och mina vänners erfarenheter....
Men det är stora problem med Julas liggunderlag på 2 cm är plastisk deformation, dvs trycker man ihop det så stannar det ihoptryckt. Provade klämma på det i butiken, det blev en grop i liggunderlaget där jag tryckt med tummen och det tog ett bra tag innan en gropen var borta, det stannar med andra ord komprimerat efter avlastning...
.

Jag gjorde samma iaktagelse även på Jysk liggunderlag, speciellt de tunna. Sköra och med plastisk deformation. Det senare tyder även på att de har öppna celler, vilket innebär att liggunderlaget kan suga upp vatten:(

CO liggunderlag (Asaklitt) kan upplevas som smalt med 50cm bredd. Vill man ha ett större liggunderlag med slutna celler och fortfarande inom studentbudget, kan detta vara ett alternativ:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Sov...s-Sleeping-Mat-Extreme-Grey/p/1088500_1_Style

Är det någon här som sover på enkelt cellplastliggunderlag mer? Jag har bara sovit på Exped Downmat sen jag köpte det 2008, ingen punka än i fält (ta i trä). Jag tycker att skillnaden på att sova på uppblåsbart är ruskigt stor. På ojämn mark och tunt underlag så lider jag mig mer genom natten, särskilt om ojämn mark, men på uppblåsbart så sover jag som en baby.

Jag använder bara cellplast. Under några år i mitten av 00-talet så hade jag ett uppblåsbart, men det var inte varmare och inte mycket mjukare. När det började läcka så bytte jag tillbaka till cellplast.

Det finns säkert uppblåsbara som är mjukare än cellplast, men då måste de vara tjocka och därmed antingen väldigt dyra eller väldigt tunga.

Exped är ju dyrt, fick iofs ena för 800 spänn på REA, och tyngre men litet hoppackat. Jag körde med ett tunt Thermarest på 25 mm innan och tyckte att det är lurigt att hitta både tältplats och plant underlag där jag brukar husera. Mitt Exped äter upp alla ojämnheter och är faktiskt rent varmt om ryggen pga insytt dun. Dock så blir det oftast ett 2 mm backupunderlag om det skulle bli svårlagad punka någon gång.

Jag använder bara cellplast. Under några år i mitten av 00-talet så hade jag ett uppblåsbart, men det var inte varmare och inte mycket mjukare. När det började läcka så bytte jag tillbaka till cellplast.

Det finns säkert uppblåsbara som är mjukare än cellplast, men då måste de vara tjocka och därmed antingen väldigt dyra eller väldigt tunga.

Exped är ju dyrt, fick iofs ena för 800 spänn på REA, och tyngre men litet hoppackat. Jag körde med ett tunt Thermarest på 25 mm innan och tyckte att det är lurigt att hitta både tältplats och plant underlag där jag brukar husera. Mitt Exped äter upp alla ojämnheter och är faktiskt rent varmt om ryggen pga insytt dun. Dock så blir det oftast ett 2 mm backupunderlag om det skulle bli svårlagad punka någon gång.

Uppblåsbara på 25mm (1") är även enligt min erfarenhet för tunna och man kan känna marken igenom dem. Helt enkelt inte värda den extra kostnaden och vikten jämfört med vanliga liggunderlag i cellplast.
Vid 38mm (1,5") tjocklek är det helt annorlunda, och nu ligger man skönt även om marken är lite ojämn. Har själv ett Thermarest Prolite Plus som jag är nöjd med.

Men som sagt vare sig Thermarest eller Exped uppblåsbara liggunderlag har väl studentpris;)
Möjligen kan dock detta vara lite överkomligare:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=150378

Downmat 7 är 7 cm tjockt och lirar bra i kallgrader. Inser nu att 800 var rena superpriset för två år sen på Alewalds outlet. Det första gav jag nog 1200 för minst.

WHAT! Nu går Downmat 7M på 1899 kr på Naturkompaniet. Ur led är tiden...

jag har ett thermarest neoair xlite, 360 gram, 6.3 cm tjocklek. tycker att det är bekvämare än cellplast. dock glider man lättare omkring på det vilket är en nackdel, plus skräcken att få punka. jag hittade det för 1000 kr på amazon.co,uk, inte så farligt enligt min åsikt.

WHAT! Nu går Downmat 7M på 1899 kr på Naturkompaniet. Ur led är tiden...

Som sagt, av alla friluftsprylar måste nog marginalen vara störst på liggunderlag. Kan inte kosta mer än några tior i tillverkningskostnad att klämma ihop två tygstycken i en vämepress till en luftmadrass och lägga in lite fyllning...

Den här siten har lite bättre priser på Thermarest och Exped:
http://www.alloutdoor.co.uk/sleeping-gear/mats-airbeds/thermarest-camping-mats/
http://www.alloutdoor.co.uk/sleeping-gear/mats-airbeds/exped/

Jag är en cheap-skalle och köper det mesta på Classe, Jula och bensinmackar. Men liggunderlaget fick kosta. Ett Exped Synmat 7cm tjockt och bredaste längsta modellen. Ångrar inget. Billig tunn sommarsovsäck, skittält och ett bra liggunderlag. Funkar för mig.
Snåla inte på det viktiga liggunderlaget. Ett bra liggunderlag skickar tillbaks din kroppsvärme till sovsäcken. Sen får blåsa hur mycket det vill i tältet, bara regnet blir kvar utanför.

mvh thomas

Efter ett par nätters dålig sömn i Lemmenjoki på ett punkterat liggunderlag, så har jag gått tillbaka till cellplast, numer har jag ett Ridgerest Solar eller vad det nu kallas.
Har vilat på Expeds värsting, visst är de sköna, inget snack om saken. Men priset och risken för nån natt utan underlag alls, är inte värt det. Inte för mig.

Har tyvärr inte hunnit testa RidgeResten desto mer, men har sovit på den i kojor och liknande. Klart mjukare än ett Jysk/OKQ8 underlag. Dock minst 4 gånger dyrare :)
Förhoppningsvis ska jag ut en sväng om drygt en vecka på en liten tältning med hunden o jaga, då blir det hård test under en hyfsat kall period på året.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg