...eller bara olika funtade? Som magsovare med hyfsad egen stoppning
upplever jag ingen bekvämlighetssvinst med mjuka underlag (snarast tvärtom), och då återstår bara nackdelarna: priset, vikten, jobbet att blåsa upp/packa ner, sårbarheten samt inte minst att madrassen stjäl höjd i tältet.
Det viktigaste för just mig är ändå att slippa oroa sig för punka alt. släpa på reservlösningar, begränsas i valet av sovplats och/eller pjoska med hanteringen. Jag vill utan vidare kunna slänga upp mitt underlag på en grusig klippavsats när jag plötsligt känner för att ligga och glo upp i stjärnhimlen på någon bergskam.
Men det kan ju vara precis tvärtom för TS och andra.
Återstår frågan om värmeisolering, men jag som ändå är rätt frusen av mig tycker det funkar hur fint som helst med 6 mm Evazote på sommaren och med Z-rest alt. Ridgerest långt in i senhösten.
Håller med Nermander om att Z-rest är något av en optimal kompromiss: bra isolering, tillräckligt utjämnande på knölig mark och avsevärt mjukare att sova på än släta standardunderlag. En lite oväntat bonus var att ev kondens/rimfrost samlas i äggkartongens gropar istället för att hamna i sovsäcken.