Liggunderlag

Nä det är en vanesak med cellplast men visst vissa kanske inte fungerar med det p.g.a ryggbesvär.

Är man inte ute ofta kan det inte bli en vanesak med cellplast - då är ju uppblåsbart det man skall sikta på.

Jag har iaf inte kört med uppblåsbart.

(...) Kanske är vi cellplast-sovare något tuffare än de andra? :)
...eller bara olika funtade? Som magsovare med hyfsad egen stoppning ;) upplever jag ingen bekvämlighetssvinst med mjuka underlag (snarast tvärtom), och då återstår bara nackdelarna: priset, vikten, jobbet att blåsa upp/packa ner, sårbarheten samt inte minst att madrassen stjäl höjd i tältet.

Det viktigaste för just mig är ändå att slippa oroa sig för punka alt. släpa på reservlösningar, begränsas i valet av sovplats och/eller pjoska med hanteringen. Jag vill utan vidare kunna slänga upp mitt underlag på en grusig klippavsats när jag plötsligt känner för att ligga och glo upp i stjärnhimlen på någon bergskam.

Men det kan ju vara precis tvärtom för TS och andra.

Återstår frågan om värmeisolering, men jag som ändå är rätt frusen av mig tycker det funkar hur fint som helst med 6 mm Evazote på sommaren och med Z-rest alt. Ridgerest långt in i senhösten.

Håller med Nermander om att Z-rest är något av en optimal kompromiss: bra isolering, tillräckligt utjämnande på knölig mark och avsevärt mjukare att sova på än släta standardunderlag. En lite oväntat bonus var att ev kondens/rimfrost samlas i äggkartongens gropar istället för att hamna i sovsäcken.

...eller bara olika funtade? Som magsovare med hyfsad egen stoppning ;) upplever jag ingen bekvämlighetssvinst med mjuka underlag (snarast tvärtom), och då återstår bara nackdelarna: priset, vikten, jobbet att blåsa upp/packa ner, sårbarheten samt inte minst att madrassen stjäl höjd i tältet.

Det viktigaste för just mig är ändå att slippa oroa sig för punka alt. släpa på reservlösningar, begränsas i valet av sovplats och/eller pjoska med hanteringen. Jag vill utan vidare kunna slänga upp mitt underlag på en grusig klippavsats när jag plötsligt känner för att ligga och glo upp i stjärnhimlen på någon bergskam.

Återstår frågan om värmeisolering, men jag som ändå är rätt frusen av mig tycker det funkar hur fint som helst med 6 mm Evazote på sommaren och med Z-rest alt. Ridgerest långt in i senhösten.

Håller med Nermander om att Z-rest är något av en optimal kompromiss: bra isolering, tillräckligt utjämnande på knölig mark och avsevärt mjukare att sova på än släta standardunderlag. En lite oväntat bonus var att ev kondens/rimfrost samlas i äggkartongens gropar istället för att hamna i sovsäcken.

Som tur är så är vi alla olika funtade :)
Personligen blev jag också less på ett liggunderlag som man inte kan lita på 100%, även fast det är bra mycket skönare att sova på än cellplast. I och för sig dumt av mig att inte testa underlaget före vår långa resa, men med RidgeRest:en behöver jag aldrig testa, den funkar jämt.

Fast nu överdrivs det lite hur mycket uppblåsbara pajar till höger och vänster. Så jäkla känsligt är inte Exped och Thermarest i alla fall som är de som jag äger. Thermaresten har jag använt mycket och även haft en 23 kg:s Gordon Setter jazzandes på Exped-underlagen i tältet. Det där begränsas i val av sovplats tycker jag är fördel med Exped för den äter upp rätt mycket ojämnheter med 7 cm tjocklek och jag har inga problem med takhöjd i varken HB Soulo eller Nammatj. Dock är det oslagbart att snabbt slänga ut ett cellplastunderlag.

Här är en Exped Synmat bredvid det minsta(?) Z lite:
5674971291_a94ea127ee.jpg

Cyklar man så kan ett rullat underlag vara för bulkigt att ha med.

(...) Cyklar man så kan ett rullat underlag vara för bulkigt att ha med.
Inte bara när man cyklar. Med min lilla packning sticker z-resten verkligen ut hur jag än monterar den på säcken, och får numera bara följa med på lite kallare turer. Bökigt både på tågresan och så snart man rör sig i lite mindre banal terräng.

Om man är van att sova i stenrösen och tvärs över rötter så är ju cellplast också onödigt och rena fjolleriet :)
Hehe mycket välformulerat!
Naturlig fortsättning på det spåret är väl att vandra barfota (bara man är van så går det ju utmärkt), ingen sovsäck (går bara sönder i stenröset) och så vidare.
Samtidigt som vi är tuffa, vana och vill vara som Monsen, så vill vi ha gortex, Hagöfs, Hille-tält och minst 3 knivar, yxa, såg och värsta multiköket som väger 2 gram. Kapad tandborste med lätthål. Monsen har nog ingen tandborste alls...

Ganska kul tråd med fokus liggunderlaget. Jag är en fjolla med mina krav på möjlig komfort.
Nej det blir bara sämre med åren. Det man var van vid förr står jag inte ut med idag. Ett uppblåsbart liggunderlag har sina nackdelar (varav punkteringsrisken är en men mindre). Mitt Exped Synmat 7LW är en enorm komfortfaktor som jag aldrig kommer att ersätta med cellpast.

Jag vandrar inte utan färdas i kajak, vikten spelar inte så stor roll. Att det är betydligt mindre skrymmande, spelar viss roll. Särskilt mjukt upplever jag det inte. Takhöjden i mitt 399 kronors vindskydd från XXL var lidande redan innan, 7cm hit eller dit gör ingenting.
Men så är det ju inte för alla och vi är alla olika.

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg