Liggunderlag

Men priset och risken för nån natt utan underlag alls, är inte värt det. Inte för mig.

Ja priset är inget för studenter, det medges, men jag tar risken. Jag tältar bara sommartid, det är sant, och bara i skärgården, inte på fjället. Jag har med en repsats till liggunderlaget. Men risken att det punkteras finns och risken att skittältet går sönder, att det regnar in, att sömnen störs av annat osv osv.
Men jag sover så otroligt bra och komfortabelt på mitt Exped och räknar med att jag får många nätters mycket god sömn innan jag behöver akutreparera liggunderlaget/skittältet, så jag tar faktiskt risken.

mvh thomas

Ja priset är inget för studenter, det medges, men jag tar risken. Jag tältar bara sommartid, det är sant, och bara i skärgården, inte på fjället. Jag har med en repsats till liggunderlaget. Men risken att det punkteras finns och risken att skittältet går sönder, att det regnar in, att sömnen störs av annat osv osv.
Men jag sover så otroligt bra och komfortabelt på mitt Exped och räknar med att jag får många nätters mycket god sömn innan jag behöver akutreparera liggunderlaget/skittältet, så jag tar faktiskt risken.

mvh thomas

Jag hade själv också många nätters underbar sömn på det uppblåsbara liggunderlaget innan det gick paj. Lånade ut det till en kusins flicka som var på nån festival.... Nåja, that's life.

Men nu är det back to basics igen för mig, fastän alternativen är bra, många och skönare!
Personligen ska jag bli hårdare, Monsen själv hade det tunnaste cellplast när han var i Lemmenjoki, kan han så kan jag! :)

Man vänjer med cellplast.
Jag har 5mm,10mm och 15mm.

Jag har blitt tvungen och köra 5mm på vintern och det gick med lite ris under - det var mjukt
som ett uppblåsbart ju.

Har man 10-15mm så räcker det vintertid direkt på marken iaf för och isolera mot kyla - kommer man åt och lägga ris under så är det mycket behagligt.

TACK!
Tack för alla tips och råd, det uppskattas. Jag har dock lite svårt för cellplast, antagligen för alla frusna nätter på mitt nuvarande. Men det kan ju vara så att det nu gjort sitt och behöver gå i graven eller tjäna som sittunderlag vid dagsturer. Nu ska jag ta mig en tur till stan för att klämma och känna på alla bra alternativ ni kommit med.

Är det någon här som sover på enkelt cellplastliggunderlag mer?

Absolut! Den markanta ökningen i såväl vikt som (framför allt) pris är helt enkelt inte värd det, enligt min mening -- då finns det bättre saker att allokera endera resursen till (och punka vore ju allt annat än trevligt). Det har alltid förundrat mig hur många även i "såga av tandborsten"-kretsar som ser uppblåsbara liggunderlag som heliga, när man ändå rationaliserat bort allt annat (inklusive själva tältet). ;)

Hmm... jag sover så otroligt mycket bättre och har nog i alla fall sex jakt- och vandringskompisar som kan backa upp det påståendet. Två kör med någon variant av Thermarest och jag och fyra andra har Exped Downmat. Någon gång kanske det blir punka men att sova på cellplast av rädsla för punka känns sådär i och med att jag klarat mig sedan 2008. Dock har ett av mina Exped fått bytas ut på garanti då det inte höll luften när jag testade det på vårkanten.

Pris är en klar faktor men det bör väl gå att hitta billigare varienter. Jag kör back-to-basics vad gäller kängor och kläder på överkroppen, ej membran alltså, men föredrar nog bara att pumpa underlag istället för att dra in en massa ris i tältet eller sova hårt och knöligt om man har otur.

De som lättpackar brukar väl främst köra med kortare eller riktigt tunna varianter har jag för mig. Jag har alltid med min Multimat så jag dör inte om jag får punka som jag inte kan laga.

Absolut! Den markanta ökningen i såväl vikt som (framför allt) pris är helt enkelt inte värd det, enligt min mening -- då finns det bättre saker att allokera endera resursen till (och punka vore ju allt annat än trevligt). Det har alltid förundrat mig hur många även i "såga av tandborsten"-kretsar som ser uppblåsbara liggunderlag som heliga, när man ändå rationaliserat bort allt annat (inklusive själva tältet). ;)

Z-rest/Ridgrest tycker jag är bra alternativ som ger bättre komfort än de platta cellplastunderlagen utan att man kommer upp i samma vikt som de uppblåsbara varianterna.

Hittade ett Z-rest på loppis för 20 spänn, då vågade man kapa av det så det bara täcker under kroppen (och så kombinerar man med ett tunnt under benen).

Jag kör vanliga Thermarest sedan många år tillbaka, och har aldrig haft något problem med punka eller dyligt. Är man noggrann vid val av tältplats, bara använder liggunderlaget i tältet samt packar det i packpåse inuti ryggsäcken är risken för punka ganska liten.
Om man däremot använder liggunderlaget direkt på marken eller vid raster, alternativt bär det utanpå ryggsäcken etc tar man betydligt större risker. Bättre att ha med sig ett mindre sittunderlag i cellplast för dessa övningar;)

Vanligt cellplastunderlag har jag sovit på många vandringar och nätter, men när man blir lite äldre uppskattar jag bekvämligheten med ett uppblåsbart liggunderlag.

Är man inte ute ofta och är kräsen med tältplats är ju uppblåsbart grejen , dels har man inte den konstanta vanan att sova på ett relativt hårt underlag och väljer tältplats/liggplats med omsorg.

Ofta ute är cellplast grymt däremot - omöjligt att ta kål på - samt att man vant sig.

Om man är van att sova i stenrösen och tvärs över rötter så är ju cellplast också onödigt och rena fjolleriet :) Enda jag stör mig på med uppblåsbart är att det inte går att snabbt ta fram på rast. Brukar ha ett kapat 1/4-dels cellplast eller min multimatta med mig därför.

Är man inte ute ofta och är kräsen med tältplats är ju uppblåsbart grejen , dels har man inte den konstanta vanan att sova på ett relativt hårt underlag och väljer tältplats/liggplats med omsorg.

Ofta ute är cellplast grymt däremot - omöjligt att ta kål på - samt att man vant sig.

I Monsens serie, Nordkalotten 365, som alla säkert sett 1000 gånger, så använder han sig av nåt blått liggunderlag, cellplast, som han säger väger runt 100 gram.
Är det Jysk-varianten han kör eller har han lyckats hitta ett ännu lättare?

Läst en sväng om jänkaren Andrew Skurka, han använde också ett RidgeRest för sin Yukon-Alaska vandring.
Kanske är vi cellplast-sovare något tuffare än de andra? :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg