Liggplats till Sarek, Connextåg!

Kollade priserna nu:

1 student Stockholm - Abisko 2006-08-14:
2 kl sittplats: 299 SEK
Liggplats: 499 SEK

Skilladen är 200 spänn - mer än 66% extra för liggplats alltså. 400 extra om man vill komma hem också. Det är många ölkorvar på fjället. =)

Värt priset!

larsl; sa:
Skilladen är 200 spänn - mer än 66% extra för liggplats alltså. 400 extra om man vill komma hem också. Det är många ölkorvar på fjället. =)
Ja, men du slipper vara trött en hel dag. Helt klart värt pengarna att få sova och helt klart det bästa sättet att resa till Norrland, trots servicenivån på tågen. Kliver på tåget på kvällen (Stockholm), framme nästa morgon. Utsövd. Märker knappt att du rest.

Det var då ett j@vla gnäll!! ;)

Från de gånger jag har rest har jag enbart positiva erfarenheter av såväl service, mat som liggkomfort!

Värre var det på Tågkompaniets tid, den gången jag poletterade ett rejält lass prylar till Abisko eftersom jag skulle vistas på fjället hela sommaren. Problemet kom när jag skulle hem igen (..jo kan ni tänka er, jag skulle faktiskt det, och prylarna oxå...), och Tågkompaniet meddelade att det inte gick att polettera från Abisko. Så det blev till att trycka in allt i en bil och åka till Kiruna i stället. Vojne..

/Per

Tåg

Nog är maten ganska skaplig för att vara på ett tåg, betydligt bättre än på SJs eller tågkompaniets tid.

Man träffar alltid lite roligt folk i resturangen så den är värd ett besök.

Vill du sova gott sovvagn (det hörs lixom på namnet), liggvagn funkar oftast men är lite jobbigt, sist reste jag med 4 st 14 åringar på skolresa...

Sittplats om du är snik. I början på 90-talet kunde man få en sittplats Rixgränsen-Helsingborg för 150 spänn, vidrigt jobbigt, men billigt...

Norrlands...

Glömmer aldrig den extremt härliga, ljumna och avslagna Norrlands guld som serveras från fat (i plastmugg) i restaurangvagnen. De fick i alla fall nästan mig att vilja vara *för* mig själv en stund efteråt ;-)

Men det var Tågkompaniets tid... numera kanske de kör Åbro???

fson; sa:
Det var då ett j@vla gnäll!! ;)

Från de gånger jag har rest har jag enbart positiva erfarenheter av såväl service, mat som liggkomfort!
Ja, till det priset tycker jag också att det är OK. Sittplats är så billigt att man inte kan begära något, och liggplats är, ja, en brits. Personalen är väl också trevlig, det är inte deras fel att man använder gamla, utnötta vagnar, och att dessa inte sällan fylls av stökiga fyllon. Raljans? Ja, naturligtvis. Alla som åkt med ett överförfriskat festivalgäng, ett innebandylag med 14-åringar eller ett par A-lagare i kupén, vet vad jag talar om. Intolerans naturligtvis, men det hjälps inte när man inget hellre vill än att sova. Antar att det är samma problem som i skolan och på biblioteken, att personalen inte tillåts hålla ordning; att det är en rättighet att störa andra så mycket man bara orkar.

Med lite tur, om det inte är fullbokat, kan man byta upp sig ombord vid behov. Åkte till Keb i vintras och hade en trevlig och lugn resa upp i liggvagn med ett gäng äldre damer. På resan ner till Stockholm klev det på 15 klubblag med tonåringar med massor av spring i benen och spänstiga stämband. Som tur var kunde jag byta upp mig till sovvagn för en 200-lapp extra, vilket jag gladeligen hostade upp!

Men den fina sidan med sittplatser då!

Det sociala att kunna (om man har tur med grannar och semigrannar) träffa nytt folk och sitta och snacka skit. Någon nämnde möjligheten att träffa en äldeles livs levande norrlänning, tja har man inte gjort et än så är väl detta att rekomendera. Själv står jag och velar mellan sitt och ligg även innan jag kommer ihåg att det faktiskt är en prisskillnad. och om man sedan är som jag som älskar att sitta klistrad vid rutan och räkna träd sträckan gävle-boden så kan man få se mycket finare saker när man har sittplats vid ett förnster än ligger på en brits och har svårt att sova pga, spring(läs vandring) i bennen. Se till att ha med kortlek (ett måste i fjällen om man inte vandrar ensamm i vilket fall!) så ska ni nog se att det kan bli en mycket stimulerande resa! Har man tur hittar man någon/några att slå följe med upp på fjället, så har en del bekanta till mig fått ut mycket mer av sina vandringar!

Far väl!/F (som just beställt ett hilleberg-muddus och är barnsligt upphettsad)

suveränt tältbeslut

Det hör väl inte riktigt till trådens ämne, men det är så glädjande att höra att någon köper detta mkt underskattade tält Hilleberg Muddus!

Jag har originalversionen, Hilleberg Keb, som är från början 80-talet men som fortfarande är som nytt. Ett lätt och väldigt mångsidigt tält som dessutom är riktigt trevligt att bo i. Lite chateau-känsla på fjället, liksom. Känns dessutom helt tryggt i hårt väder, trots ryggåskonstruktionen. Fram för fler ryggåstält!

/Arvid

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 239
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 19
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg