Lever ni? :-)

Nämen, det funkar ju!!!!!!

To väl ca 3-4 min så började "D" ploppa fram i varje satellitstapel, och det redan innan själva WAAS-satelliterna ens blivit svarta eller fått ett "D". Sen blev nästan alla staplar D:ade även nr 33 WAAS-satelliten. 44:an blev bara grå och halvhög, men inget D eller svart. Nu bor jag ju i Avesta i södra Dalarna, så det kanske påverkar!? Använde en återstålande antenn, RA45, men testade att koppla ur den. Och då låg ändå exaktheten på 2 m kvar väldigt länge innan det gick upp till tidigare normala 5-10 m.

MVH Tony

Ordningen är återställd

Tack Tony, du lever upp till mina förväntningar :)

Nu är jag bara orolig att Anders drabbats av någon svår sjukdom för det borde väl vara det enda som kan hålla honom borta?

Kör hårt entusiaster!

Snabbt!

Testade i morse igen och redan inom två minuter i bilen hade jag "D" på alla satelliterna och ett EPE på 2 meter. Jag hann ju ej ens med att titta på GPS:en innan den var klar!

Vad jag har för mig ha läst skall en uppdatering av kalenderdata från Egnos ta upp till sex minuter men trots det är Vistan klar bevisligen redan inom två minuter. Kan det vara så att den använde gårdagskvällens värden vid uppstarten för att bli så snabb?

En annan fördel som kanske ingen kommenterat är att vi fått en extra GPS-satellit genom Egnos #33 och som ligger lågt över horisonten och därigenom förbättrar HDOP betydligt. När #44 så småningom också blir "svart" får vi ytterligare en satellit att beräkna på. Sedan får väl Garmin släppa en GPS som kan hantera fler satelliter samtidigt för nu är ju snart alla tolv använda ständigt!

// Ingvar

Är det någon mer än jag som tycker att GPSen uppdaterar kartan långsammare med EGNOS påslaget? Jag har en 76S.

/C

EGNOS är överreklamerat

Är det bara jag som tycker att EGNOS är överreklamerat??
Anledningarna till min ståndpunkt är följande:
1. Satteliterna är svåra att få bra signal från, jag bor i Malmö och kan bara tänka mig hur svårt det är längre norrut.
2. Ca 90% av tiden har jag en uppskattad noggrannhet på mindre än 10 meter utan EGNOS, med EGNOS fick jag fyra meter. Inte mycket skillnad…
3. Min Vista blir smärtsamt långsam, detta är dock inte EGNOS fel utan Garmin som har använt en för klen processor, antagligen för att få en lägre strömförbrukning.
Är det någon som delar min uppfattning eller är det bara jag som är för negativistisk???

En som snabbt stängde av EGNOS.

Magnus

Re: EGNOS är överreklamerat

magnuss; sa:
1. Satteliterna är svåra att få bra signal från, jag bor i Malmö och kan bara tänka mig hur svårt det är längre norrut.
2. Ca 90% av tiden har jag en uppskattad noggrannhet på mindre än 10 meter utan EGNOS, med EGNOS fick jag fyra meter. Inte mycket skillnad…
3. Min Vista blir smärtsamt långsam, detta är dock inte EGNOS fel utan Garmin som har använt en för klen processor, antagligen för att få en lägre strömförbrukning.
Punkterna 1 och 2 är samma anledning som gör att jag har haft svårt att vara så upphetsad över fenomenet tidigare. Jag har inte räknat med att ha denna kontakt speciellt ofta vid normalnavigering och normal noggrannhet är tillräcklig för mina behov. Med tanke på den avslagna stämningen här kanske fler kommit till samma slutsats?

Punkt 3 har jag inte hunnit testa i min GPS V men jag skall rapportera när jag varit ute. En misstanke jag har att det är just punkt 1 som är orsaken till den rapporterade långsamheten. När GPS:en ligger på gränsen till mottagning måste den jobba hårdare med att räkna om o.s.v. Om GPS:en blir långsammare kommer också jag att slå av EGNOS. Enda gången man använder det blir då när man har bra mottagning, gott om tid och vill sätta ett riktigt noggrannt landmärke.

Re: EGNOS är överreklamerat

magnuss; sa:
Är det bara jag som tycker att EGNOS är överreklamerat??
Anledningarna till min ståndpunkt är följande:
Är det någon som delar min uppfattning eller är det bara jag som är för negativistisk???

En som snabbt stängde av EGNOS.

Magnus
1. I Götet går det fint med en RA45-antenn på biltaket. Annars är det tufft.

2. Inte mycket skillnad? Med 4 meter istället för 10 så har du 85% mindre area att genomsöka...

3. När min Legend väl har fått in aktuell satellitdata så märks inte någon större skillnad på uppdateringstiden.

/Janne

Re: Re: EGNOS är överreklamerat

jasy; sa:
2. Inte mycket skillnad? Med 4 meter istället för 10 så har du 85% mindre area att genomsöka...

Jag minns när jag liten patrullscout och vi var ute och seglade en tisdagskväll och ledaren frågade vad klockan är. Jag tittade på min digitalklocka och sa "19.43".

Han tittade på mig och sa "Om du såg en kyrkklocka långt där borta, vad skulle du då säga att klockan var?"

Det är med andra ord inte alltid man har användning för den precision man får.

Re: Re: Re: EGNOS är överreklamerat

nermander; sa:
jasy; sa:

Jag minns när jag liten patrullscout och vi var ute och seglade en tisdagskväll och ledaren frågade vad klockan är. Jag tittade på min digitalklocka och sa "19.43".

Han tittade på mig och sa "Om du såg en kyrkklocka långt där borta, vad skulle du då säga att klockan var?"

Det är med andra ord inte alltid man har användning för den precision man får.
Det är ju sant, men det var inte det som var frågan. Och det är det väl sällan bland oss med prylbehov ;-)

/Janne

Långsam Vista

3. När min Legend väl har fått in aktuell satellitdata så märks inte någon större skillnad på uppdateringstiden.

/Janne [/QUOTE]

Jag gjorde en test på min Vista med och utan EGNOS. Jag zoomade from 300m till 800m över tättbebyggt område, här är resultaten.
___________MED EGNOS________UTAN EGNOS
300 ->800_____98s___________12s
800 ->300_____46s___________9s

Hur gör din Legend Janne?
Är det någon annan som sett det samma???
Jag har version 3.20 samt MetroGuide Europe.
Satellit 33 är 75% och svart, 44'an är 75% och grå.

[Ändrat av magnuss 2003-04-04 kl 11:44]

Ha förbarmande!

PR; sa:
Nu är jag bara orolig att Anders drabbats av någon svår sjukdom för det borde väl vara det enda som kan hålla honom borta?
Här har det visst EGNOS:ats för fulla muggar. Men jag har tillbringat den senaste veckan med att installera maskiner i Cornwall, i en lokal som är så nybyggd att de varken har toaletter eller internet.

I Cornwall gick det utmärkt att hålla igång EGNOS, även under bilkörning på de slingrande vägarna där. Satellit 33 kommer in fint (det är ju bara 50º N), men 44 är nästan omöjligt (samtidigt är det 5ºV).
Vanligtvis kunde jag ha 2 - 3 meters onoggrannhet även i bilen.
Där spelar det naturligtvis ingen roll, men jag letade upp ett par geocachar. Då är det inte dumt, inte bara för att positionen blir noggrannare (inget säger ju att den är lika noggrannt satt från början), men jag upplevde det som att Vistan blir mycket stabilare i sin positionsangivelse. Inte alls lika mycket fladdrande fram och tillbaka, när man är nära den magiska punkten. Bara att slå på magnetkompassen, lägga grunkan på backen, backa två steg och nyfiket glo på vilket avstånd och riktning den bestämmer sig för. Sedan kan man böra rota runt den punkten.

Här hemma har jag knappt hunnit prova ännu (kom hem igår kväll), men jag har i alla fall konstaterat att det går utmärkt att få korrigeringsdata från enbart satellit 44 också. Däremot verkar den inte vara upplåten till att positionera efter, något som 33 är.

Kan för övrigt lägga till att så länge man nöjer sig med att åka efter pilen går det bra att använda grunkan med EGNOS igång. Däremot ska man helst inte försöka glo på kartbilden med EGNOS igång, åtminstone inte om man håller en hastighet över makligt gångtempo.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Kartex lever Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg