Nu är den här leken för fler barn men det är en av mina favoritlekar, lite våldsam men kul.
Färöisk från början tror jag, där lekte i alla fall jag den för första gången, då fick vi nog köra 3 personer till sjukhus då det blev en nordisk landskamp med 18-20 åringar och då blev det lite väl brutalt...
Tänk en plan 10-20 lång och 8-10 m bred med en mitlinje och två lag, ett på varje sida.
En person från det ena laget skall kulla någon i det andra laget, så fort han/eler hon går över mittlinjen skall deltagaren börja uppreppa "jipp-jipp-jipp-jipp" hela tiden samtidigt som deltagaren skall kulla någon och springa tillbaka till sin sida. Den kullande får ej ta ett nytt andetag utan måste springa in, kulla och komma tillbaka på ett andetag.
Om deltagaren slutar säga "jipp-jipp" så är deltagaren ute ur leken.
Det andra laget skall försöka hålla sig undan så länge de kan utan att komma utanför banan. När den andra deltagaren har kullat en i laget skall alla försöka hålla kvar motståndaren tills han slutar säga "jipp-jipp", det innebär att om det är en tuff/stor deltagare så tänker den inte sluta förns alla i motståndarlaget ligger i en hög över honom/henne.
Blir den anfallande utknuffad utanför bakre linjen eller sidlinjerna åker den oxå ut.
Om den kullande därimot lyckas komma tillbaka på sin sida, så åker den kullade i motståndarlaget ut.
Man kan köra en annan variant om man inte vill att någon skall åka ut är att förloraren byter sida, då kommer leken troligen aldrig att ta slut;-)
---
Aadra skojiga lekar är skorpjakten och Tibetansk bisonoxelefant men de är lixom lite hemliga;-)