Lednamn

Försvaret för dessa klätterleders rätt till sina namn har verkligen nått oanade höjder. Det är frågan om ett antal leder på temat "judeutrotningen", och jag vidhåller att jag tycker det är illa valda namn i sitt sammanhang, helt värdelösa faktiskt.

Men lågvattenmärket bland alla dåliga argument är väl ändå att folk säger sig "ha rätt att bli provocerade" av Cordelia Hess efternamn ("Rudolf Hess! See what I mean see what I mean!"). Det råkar nämligen vara ett inte helt ovanligt namn även i Sverige, så kan vi lämna den saken därhän? Tydligen inte.

Osmakliga namn? Jo det kan man tycka. Men hellre några osmakliga namn än censur. Ingen är ju tvingad att använda just de namn som råkar stå i föraren. Och vad gäller själva föraren är det en tryckt publikation. Vad som är OK i en sådan regleras av tryckfrihetsförordningen och författarens eget omdöme. Gott så.

Har du ett bättre förslag? Kan du komma med en tydlig princip för godkända lednamn? Exakt vilka ord och egennamn, förknippade med exempelvis andra världskriget, är OK?

Kan jag döpa en led till "krematorium" om leden bredvid heter "kristallnatten"?
Om inte, är det ok om lederna bredvid heter "jordfästning" och "urna" istället?

Om nazistnamn är olämpliga kan man naturligtvis inte döpa en led till "Hess", lika lite som "Göring", eller "Mengele". Och om det är olämpligt som internt namn på en klätterled måste det självfallet vara värre som officiellt efternamn.

Nä du är allt långt ute och cyklar.

Avskaffa lednamn

Det är lätt och förståeligt att hävda traditionen med förstabestigarens rätt att namnge leden, även om "priset" blir ett och annat kontroversiellt eller dumt lednamn.

Dock måste vi inse att det kan bli problem eftersom klättrare som grupp inte är avskärmade från en oförstående omgivning. Jag har inget problem med Hitler som namn på en kort men jävlig led, men vad händer ifall någon döper en led till "Heil Hitler" eller ifall någon islamofobisk klättrare döper en led till "Döda alla muslimer". Skulle vi då bara rycka på axlarna och avfärda det som utslag av dåligt omdöme men sedan ändå använda oss av lednamnen?

Att ha en "lednamnspolicy" eller en "lednamnsgodgännandekommitee" tycker nog dom flesta luktar censur. Vad skulle var ett "godkänt lednamn"? Folk kan stöta sig på vad som helst. Om ett godkänt lednamn skulle vara något som ingen någonsin nu eller i framtiden kan reta upp sig på så finns det nog inga lednamn kvar.

Eftersom ett av lednamnets uppgifter att att ge en klätterled en unik identifierare som upplyser klättraren om att "här finns en led som någon klättrat" så kan ju det syftet nås med en nummer- serie istället för namn. Som ett kuriosa kan nämnas att de första lederna i Häggsta fick namn efter nummer, varav åtminstone "Trean" t.om. "Åttan" fortfarande klättras då och då.

Kort sagt...

...så har de som är mer intresserade av att klättra än av att tjafsa inget att vinna på en benhård principdiskussion.
Lite vanligt hyfs är faktiskt allt som behövs. Som att inte reta upp folk i onödan, eller att be någon snällt innan man går till medier och kräver.

Nu är det ju i grunden en helt onödig diskussion. Den har just ingenting med klättring att göra.

Problematiken med vad man får säga, eller vad man får kalla det ena eller andra är inte ny, eller unik för klätterleder.

Alltså finns det redan lagstiftning, och de mest aktuella är väl Tryckfrihetsförorningen och lagstiftningen mot hets mot folkgrupp. Detta gör att de exempel som nämns ovan av Seon redan är reglerade och därmed knappast ett verkligt problem.
Som vanligt är det ju kanske så att många tjänar på att man tar hänsyn till varandra - men det är ju faktiskt en annan fråga.

Intet nytt under solen.
http://www.youtube.com/watch?v=MIaORknS1Dk

Osmakliga namn? Jo det kan man tycka. Men hellre några osmakliga namn än censur. Ingen är ju tvingad att använda just de namn som råkar stå i föraren. Och vad gäller själva föraren är det en tryckt publikation. Vad som är OK i en sådan regleras av tryckfrihetsförordningen och författarens eget omdöme. Gott så.

Har du ett bättre förslag? Kan du komma med en tydlig princip för godkända lednamn? Exakt vilka ord och egennamn, förknippade med exempelvis andra världskriget, är OK?
Jag ska hjälpa till med en analogi. Antag att min granne renoverar och lackar om en gammal Volvo 240, och sen döper han den till "Zyklon B". Hur kommer det att uppfattas?
1. Han är nynazist.
2. Han vill påminna om andra världskrigets fasor och lära oss att känna igen nazismens fula tryne varhelst det dyker upp.
3. Yttrandefriheten är viktig för honom, och ingen ska få inkräkta på den.

Den praktiska skillnaden mellan att döpa bilen till "Spitfire", "Tjocksmock" eller t.o.m. "Pungsträckaren", och att döpa den till "Zyklon B" eller "Dr. Mengele" är att i det senare fallet så kommer någon förr eller senare att helt odemokratiskt att gå lös på bilen med en slägga. Är det PK? Censur? Ja, kanske det.

Han får givetvis kalla sin bil för Zyklon B hur mycket han vill, men att göra den associationen i ett trivialiserande sammanhang är ett statement, och frågan är hur viktigt det är att få göra detta statement. Jag skulle personligen inte bemöda mig att skriva ett enda blogginlägg till min grannes försvar.

Så för att göra en lång historia kort: Ja, det viktiga är att lederna hålls öppna (rensade, borstade och bultade, vilket inte är en demokratisk rättighet). Och som vägledning för framtida förstabestigare, även om analogin inte är helt klockren: funkar det på en Volvo 240 så funkar det på en klätterled.

...så har de som är mer intresserade av att klättra än av att tjafsa inget att vinna på en benhård principdiskussion.
Lite vanligt hyfs är faktiskt allt som behövs. Som att inte reta upp folk i onödan, eller att be någon snällt innan man går till medier och kräver.

Håller med.

Det handlar helt enkelt om kommunikation. Man får säga vad man vill, men det är alltid den som lyssnar som har tolkningsföreträde.
Sen handlar det ju också om hur man som grupp vill bli uppfattad - när man sätter namn på en led är man ju en representant för sin subkultur och inte bara privatperson. Man måste alltså - som alltid - fundera på hur det man gör uppfattas, eftersom det även påverkar hur andra uppfattas.

Att säga "jag skiter väl i hur jag uppfattas" är också kommunikation, och så säger man ju inte om man inte vet precis hur det uppfattas när man säger så. Det vet alla som har gått i högstadiet...

Sakfrågan i det här fallet då? Klättrare var barnsliga och någon överreagerade.

Jag ska hjälpa till med en analogi. Antag att min granne renoverar och lackar om en gammal Volvo 240, och sen döper han den till "Zyklon B". Hur kommer det att uppfattas?
1. Han är nynazist.
2. Han vill påminna om andra världskrigets fasor och lära oss att känna igen nazismens fula tryne varhelst det dyker upp.
3. Yttrandefriheten är viktig för honom, och ingen ska få inkräkta på den.
OK, jag biter...

Skulle din granne bara kalla sin bil för "Zyklon B" när han pratar om den bland bekanta skulle det tyda på i bästa fall märklig humor och dåligt omdöme.
Skulle han däremot spraya "Zyklon B" på bilen sida och parkera den utanför närmaste synagoga vore det dags att ingripa på något sätt.

Ser du skillnaden?

Och för att fortsätta exemplet, antag att jag skulle sammanställa en bok om "renoverade 240 genom tiderna" där jag vill ta med din grannes bil.
Ska jag då låtsas att han kallade bilen för något annat? Eller ska jag låtsas att din grannes (ö)kända bil aldrig fanns?

Så för att göra en lång historia kort: Ja, det viktiga är att lederna hålls öppna (rensade, borstade och bultade, vilket inte är en demokratisk rättighet). Och som vägledning för framtida förstabestigare, även om analogin inte är helt klockren: funkar det på en Volvo 240 så funkar det på en klätterled.

Helt överens.

Fast så enkelt är det givetvis inte. Det är alltid NÅGON som blir kränkt.
Är det ok att döpa en led till "rondellhund i turban", exempelvis?
För att inte tala om hur många klassiker vars namn är tveksamma ur upphovsrättsliga skäl.

Så vad jag vill ha sagt är: Att vädja till var och ens personliga hyfs och ansvar är det enda man kan göra. Policies och regler är helt bortkastade.

Sossar och 8a.nu

Debatten fortsatter pa www.8a.nu om namnen i Gaseborg. Jens Larsen dvs 8a tycker att vi ska ga politikerna tillmotes och andra namnen. Skriv om historien! Att Jens sedan uppfattar att denna syn delas av forbundet ar ju inte sa forvanande eftersom vi alla vet att han laser och tolkar allt pa det satt som han tycker gynnar hans agendda. Objektivitet ar ett ord han saknar i sin vokabular. Fast han har fel. Forbundet har en annan asikt och fragn om policy ska utredas...

I brevet fran forbundet star det foljande: "Oavsett hur åsikten formuleras kommer förbundet aldrig varken vilja eller kunna bestämma hur namn får sättas eller återges i förare."Dvs inget kommer andras. Sossen som ar Jens nya kompis Steffen Oxenvad hojtar om pahopp pa 8a och tycker det ar synd att jag papekar det olampliga i hans onskan att lagga sig i vad vi klattrare doper lederna till. Mitt ganska ironiska inlagg riktat till honom valjer han dock att inte kommentera i sak.

Renet juridiskt ar han sa klart ute pa tun is utan att sjalv verka veta om det. Men han har ju gjort politik av namn pa klatterleder sa han bryr sig nog inte om att kolla upp hur hans politik ska kunna implementeras. Tack gode gud att han ar kommunalpolitiker. Dom har som tur vad inget inflytande over den juridik som paverkar denna fraga.

Nu till det viktiga. Detta ar en fraga om yttrande- och Tryckfrihet. Inte om tillgangligheten for klattring i Gaseborg. Slaget ar forlorat for bade Steffen Oxenvad och Jens. Ingen policy kommer andra pa namnen oh ingen kommunalpolitiker besitter nagon forvaltningsrattslig mojlighet att forhindra klattring pa Gaseborg med hanvisning till vad som ar en privat utgiven trycksak.

Sedan sager Steffen Oxenvad att flera skrivit till kommunen annonymt. Well jag har skrivit till kommunstyrelsens ordforande i mitt namn. Sa du har fel pa den punkten ocksa. Det ar saklart korkat av mig att ge denna Steffen publictet genom att namna honom vid namn men jag gor det for jag tror att de roster han kan vinna hos Hess och hennes polare kommer han forlora hos klattrare.

http://e9climbing.blogspot.com/2010/08/debatten-fortsatter-pa-www.html

Hess vanligt? NEJ

Försvaret för dessa klätterleders rätt till sina namn har verkligen nått oanade höjder. Det är frågan om ett antal leder på temat "judeutrotningen", och jag vidhåller att jag tycker det är illa valda namn i sitt sammanhang, helt värdelösa faktiskt.

Men lågvattenmärket bland alla dåliga argument är väl ändå att folk säger sig "ha rätt att bli provocerade" av Cordelia Hess efternamn ("Rudolf Hess! See what I mean see what I mean!"). Det råkar nämligen vara ett inte helt ovanligt namn även i Sverige, så kan vi lämna den saken därhän? Tydligen inte.

Att Hess skulle vara ett speciellt vanligt efternamn i Sverige är ju en lögn.
Det namnet dyker bara upp 134ggr och är således ovanligt.
Att det skulle vara ens vanligt är fortfande en lögn,och således inget att tro på.
Vissa personer har alltid ett behov att ljuga för att det ska stämma med deras världsbild.

Men lågvattenmärket bland alla dåliga argument är väl ändå att folk säger sig "ha rätt att bli provocerade" av Cordelia Hess efternamn ("Rudolf Hess!

Ska du citera så använd originaltexten och konstruera inte egna citat. För övrigt så har dom som sagt så, inklusive jag själv, försökt att med ironi visa på den i Sverige idag utbredda lättkränktheten, det är alltså inte så att jag skulle bli kränkt av att någon har efternamnet Hess. Men det är inte lätt det här med ironi, det kanske är bäst att infoga en signalflagga typ "(OBS! IRONI)" så att inte någon behöver misstolka.

Det råkar nämligen vara ett inte helt ovanligt namn även i Sverige
Va! Då kan jag ju bli kränkt stup i kvarten! (OBS! IRONI)
För att inte tala om alla som heter Adolf (see what I mean...) (OBS! IRONI)

Som jag även tidigare försökt säga så refererar de aktuella lednamnen till faktiska historiska händelser, och inget av dom uttrycker någon värdering. Jag håller inte riktigt med om att det alltid är den som blir kränkt som har tolkningsföreträde, det går ju inte att bortse från upphovsmakarens intentioner. Man kan ju dessutom välja hur man ska förhålla sig till ett lednamn, t ex skulle man kunna reflektera över människans galenskap och vilka mekanismer som leder fram till ett visst skeende och kanske dra paralleller till dagens situation. Kanske finns något att lära?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Förslag till namnpolicy Klättring allmänt 83

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg