Försvaret för dessa klätterleders rätt till sina namn har verkligen nått oanade höjder. Det är frågan om ett antal leder på temat "judeutrotningen", och jag vidhåller att jag tycker det är illa valda namn i sitt sammanhang, helt värdelösa faktiskt.
Men lågvattenmärket bland alla dåliga argument är väl ändå att folk säger sig "ha rätt att bli provocerade" av Cordelia Hess efternamn ("Rudolf Hess! See what I mean see what I mean!"). Det råkar nämligen vara ett inte helt ovanligt namn även i Sverige, så kan vi lämna den saken därhän? Tydligen inte.
Osmakliga namn? Jo det kan man tycka. Men hellre några osmakliga namn än censur. Ingen är ju tvingad att använda just de namn som råkar stå i föraren. Och vad gäller själva föraren är det en tryckt publikation. Vad som är OK i en sådan regleras av tryckfrihetsförordningen och författarens eget omdöme. Gott så.
Har du ett bättre förslag? Kan du komma med en tydlig princip för godkända lednamn? Exakt vilka ord och egennamn, förknippade med exempelvis andra världskriget, är OK?
Kan jag döpa en led till "krematorium" om leden bredvid heter "kristallnatten"?
Om inte, är det ok om lederna bredvid heter "jordfästning" och "urna" istället?
Om nazistnamn är olämpliga kan man naturligtvis inte döpa en led till "Hess", lika lite som "Göring", eller "Mengele". Och om det är olämpligt som internt namn på en klätterled måste det självfallet vara värre som officiellt efternamn.
Nä du är allt långt ute och cyklar.